صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۴۷ - ۱۶ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 07
کد خبر: ۱۴۱۵۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
عبدالرضا فرجی راد، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی می‌کند:

ابعاد رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه بیخ گوش آمریکا

عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات سابق و کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اهمیت کلید زدن رزمایش‌های مشترک با وسعت زیاد، گفت: افزایش درگیری با غرب منجر شده است ایران، چین و روسیه در رزمایشی مشترک در برابر غرب در نزدیکی آب‌های آمریکا مانور نظامی دهند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ وبسایت واشنگتن فری بیکن در گزارشی نوشت: ایران، روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک رزمایش در آمریکای لاتین با عنوان «تک تیرانداز مرز» دارند. ونزوئلا میزبان این تمرین نظامی است که قرار است اوائل ماه آگوست برگزار شود و نظامیان ایران، روسیه و چین قصد دارند برای شرکت در آن عازم آمریکای لاتین و کارائیب شوند.

 
به نوشته این منبع خبری، تمرین نظامی مذکور یکی از واضح ترین نشانه‌ها از شکل گیری ائتلاف در آمریکای لاتین علیه آمریکاست .جوزف هومیر، تحلیلگر امنیت ملی به این وبسایت گفت: روسیه و متحدانش، ایران و چین با حضور در تمرینات نظامی در ونزوئلا در آستانه نمایش قدرت بزرگی هستند. با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان آمریکا در دریای کارائیب، در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم.

 
عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات سابق و کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره چرایی برگزاری رزمایش مشترک روسیه، چین و ایران در دریای کارائیب گفت: برای نخستین بار ایران، روسیه و چین در نمایش قدرت در چند ده کیلومتری مرزهای آبی آمریکا و در حیاط خلوت این کشور اقدام به برگزاری رزمایش بزرگی می کنند که در جنگ سرد کنونی از ابعاد مختلفی قابل تحلیل است.

زمانی که آمریکا و اروپا در مقابل دو دشمن قوی خود، یعنی چین و روسیه قرار گرفته اند، جمهوری اسلامی ایران سیاست نگاه به شرق را به طور رسمی با همکاری مسکو و پکن اعلام کرد


وی با بیان اهمیت کلید زدن رزمایش هایی با این وسعت افزود: بعد از جنگ اوکراین شاهد ازسرگیری جنگ سردی هستیم که حتی بعد از پایان عملیات نظامی روسیه اتمام آن بعید به نظر می آید. از سویی غربی ها اعم از آمریکا و اروپا بر این باورند جنگ اوکراین امنیت اروپا را به مخاطره انداخته و از سوی دیگر اروپا به تأمین انرژی خود به وسیله روسیه امیدوار نیست.

 

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه گسترش، همبستگی و پیوستگی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) علیه روسیه ابعاد جنگ سرد را پیچیده تر کرده است، عنوان کرد: آنچه در این زمینه اهمیت دارد، تداوم تنش میان روسیه با غرب است، ضمن اینکه تنش میان آمریکا و چین نیز رو به افزایش است.

 
فرجی راد تصریح کرد: تحولات اوکراین این گمانه زنی را در طرف چینی تقویت کرده که آمریکا همزمان نمی تواند در چند جبهه مداخله کند، به همین دلیل پکن تلاش می کند تا از فرصت به دست آمده برای حل موضوع تایوان استفاده و بر مالکیت خود بر این جزیره مهم اقتصادی و تجاری تأکید کند؛ همانگونه که بیشتر کشورهای دنیا این جزیره را متعلق به چین می داند، اما آمریکا و اروپا به دلیل اینکه مایل به قوی تر شدن چین با دستیابی به این جزیره نیستند، مخالف آن هستند.

 

آنچه اهمیت دارد، تداوم تنش میان روسیه با غرب است، ضمن اینکه تنش میان آمریکا و چین نیز رو به افزایش است

عبدالرضا فرجی راد درباره سیاست «نگاه به شرق» جمهوری اسلامی ایران گفت: زمانی که آمریکا و اروپا در مقابل دو دشمن قوی خود، یعنی چین و روسیه قرار گرفته اند، جمهوری اسلامی ایران سیاست نگاه به شرق را به طور رسمی با همکاری مسکو و پکن اعلام کرد. در این میان حضور در حوزه آمریکای لاتین زمینه رقابت میان آمریکا و چین را فراهم کرده است، زیرا چین در سال های گذشته تجارت قابل توجهی در آمریکای لاتین داشت، یعنی نسبت فعالیت های اقتصادی چین در آمریکای لاتین از آمریکا پیشی گرفته است و روس ها نیز از این فرصت برای افزایش نفوذ خود استفاده می کنند.


وی تأکید کرد: با توجه به همکاری های گسترده ایران در ونزوئلا و رابطه راهبردی میان ایران و ونزوئلا، تهران فعالیت های اقتصادی و نظامی خود را در این منطقه افزایش داده است. افزایش درگیری با غرب منجر شده است ایران، چین و روسیه در رزمایشی مشترک در برابر غرب در نزدیکی آب های آمریکا مانور نظامی دهند. بی تردید غربی ها در حوزه مدیترانه و اقیانوس هند نیز مانورهایی در برابر این رزمایش برگزار خواهند کرد. 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هاشم
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
هرکه بامادرافتادبرافتادزنده بادایران عزیز
هاشم
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
پاینده بادجمهوری اسلامی