صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۲ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 13
کد خبر: ۱۴۱۹۳۴
پرونده ویژه سفر بایدن به منطقه، شماره ۸؛

سفری با دستور کارهای تکراری

با وجود آنکه بر روی سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه مانورهای زیادی انجام می‌شود، اما بعید است دستاورد قابل ملاحظه‌ای برای عربستان و به‌ویژه رژیم صهیونیستی داشته باشد. بسیاری از دستور کارهای مربوط به این سفر درواقع همان دستور کارهای قبلی است که بین این مثلث وجود داشته و اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رسانه های صهیونیستی و حتی برخی رسانه های عربی از چند هفته گذشته به استقبال سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه رفته اند؛ سفری که برای نخستین بار است به عربستان و سرزمین های اشغالی انجام می شود. راهبرد بایدن در سال های گذشته در تعامل با عربستان و رزیم صهیونیستی حالت سینوسی داشته و همین موضوع به جهت گیری ها و اتخاذ مواضع علیه سیاست خارجی وی منجر شده است.


درباره انگیزه این سفر و دستورالعمل هایی که برای آن تدوین شده است، باید به چند نکته توجه کرد:

 

نفوذ ایران: منابع صهیونیستی از هفته های گذشته مدعی شده اند سفر بایدن در راستای مقابله با نفوذ ایران در منطقه و تشکیل ائتلافی منطقه ای علیه کشورمان خواهد بود. این جهت گیری رسانه ای در حالی انجام می شود که نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در سفر اخیر خود به فرانسه و انگلستان نیز تهدیدهای ایران را برای موجودیت این رژیم خطرناک توصیف کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز ادعا کرد هدف از سفر بایدن به منطقه یکپارچگی و همکاری عمیق تر میان کشورهای منطقه در برابر تهدید ایران به عنوان اولویت واقعی واشنگتن است.


این مواضع نشان می دهد مقام های صهیونیستی و آمریکایی به دنبال جهت دهی رسانه ها و افکار عمومی به سمت تهدید ایران هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادعا کرد هدف از سفر بایدن به منطقه یکپارچگی و همکاری عمیق تر میان کشورهای منطقه در برابر تهدید ایران به عنوان اولویت واقعی واشنگتن است


حل یا کاهش بحران های فزاینده رژیم صهیونیستی: سفر بایدن بیش از آنکه برای عربستان اهمیت داشته باشد، برای صهیونیست ها دارای امیدواری است. صهیونیست ها دچار بحران های عمیق در امور سیاسی، اقتصادی؛ نظامی و هویتی شده اند. نمونه بارز وجود چالش ها در سرزمین های اشغالی، بحران سیاسی است که این رژیم درگیر آن شده و صهیونیست ها امید دارند با سفر بایدن به وفاق کلی برای تشکیل کابینه در راستای خروج از بحران سیاسی پیش بروند. این در حالی است که گذشته نشان داده به دلیل ناهمگونی میان احزاب شکاف های عمیق ساختاری این مشکلات قابل حل نیست.


نپرداختن به موضوع فلسطین: شواهد و قرائن دال بر این است حل صلح آمیز موضوع فلسطین در انتهای فهرست اولویت های دولت بایدن قرار دارد. به همین دلیل احتمال اندکی وجود دارد در دیدار بایدن از سرزمین های اشغالی و کرانه باختری در روند صلح رزیم صهیونیستی و فلسطینیان پیشرفت معناداری رخ دهد.


همچنین بایدن متعهد شده است کنسولگری فلسطین در قدس شرقی را باز کند. این موضوع در کنار بازگرداندن حدود 500 میلیون دلار از کمک های سالانه آمریکا به فلسطینیان که در زمان ترامپ متوقف شده بود را باید حرکتی بر خلاف جهت منافع صهیونیست ها عنوان کرد. این در حالی است که سیاست ترامپ در روند صلح فلسطینیان با رزیم صهیونیستی روشن و مبتنی بر کنار گذاشتن فلسطینیان از روند صلح و نادیده گرفتن طرح دوکشوری بود که با استقبال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی نیز مواجه شد.


احیای ناتوی عربی: بسیاری این سفر را تلاش بایدن برای احیای ناتوی عربی اعلام می کنند. ایده تشکیل یا تقویت ناتوی عربی برای عربستان و رزیم صهیونیستی دارای منفعت است و بر مبنای این منافع است که آنها بر روی آن تمرکز ویژه کرده اند. عربستان از ناتوی عربی برای سرپوش گذاشتن بر روند عادی سازی روابط میان ریاض و رژیم صهیونیستی استفاده خواهد کرد و صهیونیستها نیز آن را در راستای کسب حمایت های ویژه نظامی آمریکا از خود می دانند. منابع عبری زبان فاش کردند، رزیم صهیونیستی از آمریکا تجهیزات نظامی و بودجه بیشتر برای تقویت سامانه های پدافندی خود  در جریان سفر بایدن درخواست خواهد کرد.


تقویت حضور صهیونیستها در سنتکام: برخی این سفر را برای تقویت سنتکام می دانند که رزیم صهیونیستی به تازگی به آن پیوسته است. در واقع صهیونیستها برای سرپوش گذاشتن بر حضور خود در سنتکام و همراهی کشورهای منطقه با روندهای فرماندهی فرمرکزی آمریکا برنامه خاصی درنظر گرفته اند. صهیونیست ها امیدوارند همکاری های اطلاعاتی و فناوری خود را با کشورهای منطقه زیر نظر مستقیم آمریکا و در پوشش سنتکام به بیشترین حد ممکن برسانند. صهیونیستها معتقدند حضور آمریکا در هر ائتلاف یا سازمانی به گرایش بیشتر کشورهای عربی منجر خواهد شد و از این ترفند برای همکاری های غیرمستقیم خود با برخی کشورهای عربی استفاده کرده اند.


انرژی و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی: بایدن به عربستان برای موضوع انرژی به ویژه بعد از جنگ اوکراین نیاز مبرم دارد، زیرا چالش تورم و افزایش قیمت بنزین جایگاه وی  و حزب دموکرات را برای انتخابات میان دوره ای متزلزل کرده است. البته عربستان بارها به درخواست آمریکا برای کمبود جبران انرژی در سطح جهانی پاسخ منفی داده است، اما واشنگتن امیدوار است عربستان برحسب قول خود در نشست اوپک پلاس مبنی بر افزایش ظرفیت تولید، بیش از سقف تعیین شده اقدام کند.


در زمینه عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی نیز بایدن تنها تسهیل کننده این اقدام خواهد بود و شرایط عربستان با دیگر کشورهایی که با این رژیم رابطه برقرار کرده اند متفاوت است.

 

ارزیابی نهایی

با وجود آنکه بر روی سفر بایدن به منطقه مانورهای زیادی انجام می شود، اما بعید است دستاورد قابل ملاحظه ای برای عربستان و به ویژه رژیم صهیونیستی داشته باشد. بسیاری از دستورکارهای مربوط به این سفر در واقع همان دستورکارهای قبلی است که میان این مثلث وجود داشته و اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد؛ زیرا صهیونیست ها و آمریکایی ها همواره ایران را در نوک پیکان حملات رسانه ای خود قرار می دهند و بر تهدیدهای ایران تکیه می کنند.

بایدن به عربستان برای موضوع انرژی به ویژه بعد از جنگ اوکراین نیاز مبرم دارد، زیرا چالش تورم و افزایش قیمت بنزین جایگاه وی و حزب دموکرات را برای انتخابات میان دوره ای متزلزل کرده است. 


در زمینه تشکیل ناتوی عربی نیز این همان طرح قدیمی ترامپ است که با دو هدف نقش محوری رژیم صهیونیستی در ائتلاف های منطقه ای و فراهم شدن روند عادی سازی روابط این رژیم با کشورهای عربی انجام شد.


در موضوع انرژی نیز همواره این توافق میان عربستان و آمریکا وجود داشته که در ازای تأمین و مدیریت انرژی جهان به وسیله عربستان، آمریکا امنیت(حفظ پادشاهی سعودی) را تضمین خواهد کرد. شاید موضوعی که در این سفر تا حدود زیادی جلب توجه کند، عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی است که این موضوع نیز به دلایل مختلف از پیچیدگی هایی برخوردار است که بعید به نظر می آید در مقطع فعلی دو طرف به سمت آن بروند. همان گونه که یئیر لاپید، نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی به آن اعتراف و در گفت و گو با رادیو ارتش رزیم صهیونیستی اعلام کرد، عادی سازی روابط با عربستان نیازمند روندی طولانی و حساس است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: