صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۲۱
  • پنجشنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 25 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 July 26
کد خبر: ۱۴۳۸۶۸
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

چرا مذاکرات رفع تحریم‌ها با آمریکا نتیجه‌ای ندارد؟

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه یکی از ملاحظات ایران در موضوع توافق رفع تحریم‌ها، تضمین مطمئن از سوی آمریکایی‌هاست، گفت: آمریکایی‌ها این‌گونه عنوان می‌کنند ایران خواسته‌های غیر برجام زیادی دارد، درحالی‌که ایران چند ملاحظه دارد و یکی از ملاحظات ایران در موضوع رفع تحریم‌ها، تضمین مطمئن آمریکایی‌ها مبنی بر این است که ایران از عواید و مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اظهاراتی گفت: پیام واضح ایران درباره مذاکرات رفع تحریمها این است که ایران به روند دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات پایبند و ملتزم است. حتمأ طرف‌های مقابل و آمریکا می‌دانند باز ماندن پنجره مذاکرات و ادامه گفت وگو در میز مذاکره حاکی از تدبیر حکمیانه ایران است.


 
وی افزود: ایران تعهدات خود را به صورت کامل انجام داده و این دولت آمریکا بود که غیرقانونی و یکجانبه و خارج از مسئولیت‌های خود توافق را ترک کرد. ایران در مقام مطالبه‌گر و سؤال‌کننده است.


 
بی تردید ایران به روند مذاکرات پایبند است و مذاکرات به روال گذشته با تبادل پیام در جریان است. نحوه جمع بندی درباره ادامه مذاکرات و همچنین مکان مذاکرات در ارتباطات و پیام‌های طرفها در حال رایزنی است. این  امیدواری وجود دارد با رویکرد سازنده و همراه با حسن‌نیت همه طرف‌های مذاکره ازجمله آمریکا که مسئول اصلی شراط حاکم بر روند مذاکرات است، امکان جمع‌بندی مذاکرات در آینده فراهم شود.


 
جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به توافقی که تأمین‌کننده منافع ملت و تضمین‌کننده منافع اقتصادی ایران از برجام باشد، جدی است. تاکنون بیشترین ابتکارات را ایران در مذاکرات ارائه کرده و این طرف‌های مقابل و مشخصاً طرف آمریکایی است که باید تصمیم سیاسی خود را بگیرند.

 

آنچه در فضای مجازی به شکل دیپلماسی عمومی در حال انجام است، سخنانی که در این باره گفته می شود و گمانه زنی هایی که هر چند وقت یک بار طرح می شود، نشان می دهد همچنان امید به بازگشت طرف های غربی به مذاکرات وجود دارد


امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با «راهبرد معاصر» در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکرات رفع تحریم ها از منظر طرفها پایان یافته است، گفت: مذاکرات رفع تحریمها به صورت رسمی قطع نشده است، زیرا طرفهای مذاکره کننده به عنوان اعضای برجام به صورت غیر مستقیم و غیر حضوری به وسیله پیام هایی که میان خود رد و بدل می کنند، نشان می دهند گفت وگو یا مذاکره بر سر دستیابی به توافق نهایی هنوز پایان نیافته است.

 


وی افزود: آنچه در فضای مجازی به شکل دیپلماسی عمومی در حال انجام است، سخنانی که در این باره گفته می شود و گمانه زنی هایی که هر چند وقت یک بار طرح می شود، نشان می دهد همچنان امید به بازگشت طرف های غربی به مذاکرات وجود دارد؛ اما این به آن معنا نیست برجام قطعاً به نتیجه می رسد، زیرا در این زمینه نمی توان چندان خوش بین بود.


این کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: به نظر می آید با از دست دادن زمان، شرایط برای دستیابی به توافق پایدار برای دو طرف از بین می رود یا حصول توافق همه جانبه برای طرفها دشوار به نظر می آید، از این منظر در حال حاضر با اطمینان نمی توان گفت روند آتی مذاکرات به چه مسیری منتهی می شود.


ابوالفتح درباره موارد اختلاف میان ایران و آمریکا که به دست نیافتن به نتیجه منجر شده است، گفت: موارد اختلاف زیادی تاکنون مانع از بازگشت آمریکا به برجام و به تبع آن لغو تحریم های ایران شده است. آمریکایی ها اینگونه عنوان می کنند که ایران خواسته های غیر برجام زیادی دارد، یعنی به دنبال موضوعات غیر برجام هستند، در حالی که ایران چند ملاحظه دارد.


وی تصریح کرد: یکی از ملاحظات ایران در موضوع رفع تحریمها، تضمین مطمئن از سوی آمریکایی ها مبنی بر این است که ایران باید از عواید و مزایای اقتصادی برجام بهره مند شود، ضمن اینکه تضمین آمریکایی ها پایدار باشد و به تغییر این دولت و آن دولت منوط نباشد.

دولت بعدی آمریکا به هیچ وجه نباید این توافق را به هم بزند، به نحوی که تصمیمات اتخاذ شده ذیل پذیرش توافقنامه برجام باید در دولتهای بعدی نیز پابرجا بماند


این کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: ایران خواستار آن است که آمریکا به تمامی تعهدات برجام خود عمل کند؛ یعنی علاوه بر بهره مندی از زوایای مختلف اقتصادی لغو تحریم ها، تمامی تحریم هایی که بعد از هشتم می 2018 علیه ایران اعمال شده و در مسائل اقتصادی، تجاری و بانکی ایران  اثرگذار است و بهره مندی ما را از موضوعات اقتصادی کاهش می دهد، رفع شود.

 


وی تأکید کرد: ملاحظه دیگر ایران موضوع رفع تحریم های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و اینکه آینده توافق چگونه خواهد بود؛ به این معنا که دولت بعدی آمریکا به هیچ وجه نباید این توافق را به هم بزند، به نحوی که تصمیمات اتخاذ شده ذیل پذیرش توافقنامه برجام باید در دولتهای بعدی نیز پابرجا بماند.


ابوالفتح گفت: این موارد ازجمله ملاحظات ایران به شمار می رود که برای بازگشت دوباره به برجام از سوی آمریکا مهم است. لذا تا درباره این موارد ایران به اطمینان خاطر واقعی با ارائه تضمین نرسد، نمی توان درباره دستیابی به توافق ابراز نظر کرد.
 
   

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: