صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 02
کد خبر: ۱۴۴۸۱۱
احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

3 راهکار برای بازگشت رونق به بورس

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کمبود نقدینگی برای نگه‌داشتن تعادل بازار این روزها باعث روند کاهشی بازار شده، گفت: اتخاذ سیاست‌های درست برای کنترل نقدینگی که به محدودسازی شرکت‌ها و فعالیت‌های تجاری آنها نینجامد، تلاش هر چه بیشتر برای توسعه تعاملات اقتصادی با کشورهای مختلف و افزایش میزان تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی راهکارهای خوبی است که به رونق گیری بورس و بازار منجر می‌شود، به‌طوری‌که به‌تدریج روند افزایشی را در بازار سرمایه شاهد خواهیم بود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ کارشناسان معتقدند کاهش زیاد قیمت های جهانی و اصلاح قیمت های سهام نتوانسته تطابقی میان قیمت های روی تابلوی بورس با قیمت های جهانی برقرار کند. در این میان به ارزیابی تحلیلگران بازار سرمایه، برخی عوامل همچون اتخاذ سیاست های درست برای کنترل نقدینگی که به محدودسازی شرکتها و فعالیت های تجاری آنها نینجامد و نیز تلاش برای توسعه تعاملات اقتصادی با کشورهای مختلف می تواند باعث شود به تدریج شاهد روند افزایشی در بازار سرمایه باشیم.

باید برای تأمین نقدینگی بورس راهکاری اندیشیده شود، زیرا بازار از نظر بنیادی با توجه به P بر E سه ماه اخیر است و اگر این گزارش ها را با 9 ماه گذشته مقایسه می کنیم به زیر میانگین بازار رسیده است

احمد اشتیاقی، کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره وضعیت کنونی بورس گفت: وضعیت امروز بورس نسبت به سایر بازارها مطلوب و با ثبات است، اما بورس از کمبود نقدینگی رنج می برد. با تحلیلی بر گزارش های سه ماهه می توان مثبت بودن کلیت گزارش ها را تأیید کرد، به این معنا که گزارش های سه ماهه نشان دهنده خوب بودن سودآوری شرکتهاست.

 


وی افزود: گزارش های تیر ماه نشان دهنده فروش در حد نسبتاً خوب و مثبت است. با وجود اینکه قیمت های جهانی با کاهش زیادی مواجه شده اند و قیمت های سهام اصلاح شده اند، اما قیمت های روی تابلوی بورس با قیمت های جهانی سنخیت دارد.


کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: اگر مبنای نظردهی خود را روی گزارش بازار و براساس P برE   قرار دهیم، صرف نظر از پالایشگاهی ها P بر E بین چهار تا پنج و قابل دسترس است، بنابراین از لحاظ سود آوری اتفاق بدی در بازار رخ نداده، بلکه موضوعی که این روزها باعث روند کاهشی بازار شده کمبود نقدینگی برای نگه داشتن تعادل بازار است.


اشتیاقی تصریح کرد: در نبود نقدینگی هر بازاری که سهام های با کاهش قیمت را خریداری کند با تداوم روند بازار کاهشی مواجه خواهد بود. به هر حال باید برای تأمین نقدینگی بورس راهکاری اندیشیده شود، زیرا بازار از نظر بنیادی با توجه به P بر E سه ماه اخیر است و اگر این گزارش ها را با 9 ماه گذشته مقایسه می کنیم به زیر میانگین بازار رسیده است و این نشان می دهد بازار ارزنده است، لذا بازار فقط از کمبود نقدینگی رنج می برد.


وی توضیح داد: تعامل بیشتر اقتصادی با دنیا می تواند به احیای مالی شرکت های بازرگانی و تجاری دولتی بیشتر کمک کند و منابع کافی در اختیار آنها قرار دهد، یعنی آنها به جای اینکه  فروشنده باشند می توانند خریدار باشند، زیرا کنترل نقدینگی با برداشت از شرکت های دولتی به بهبود وضعیت بازار سرمایه و بورس منجر نمی شود. موضوعات را باید همه جانبه نگریست و نگاه تک بعدی به سیاست کنترل نقدینگی می تواند رکود شدیدی در اقتصاد ایجاد کند.


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اتخاذ سیاست های درست برای کنترل نقدینگی که به محدودسازی شرکتها و فعالیت های تجاری آنها نینجامد، تلاش هر چه بیشتر برای توسعه تعاملات اقتصادی با کشورهای مختلف و افزایش میزان تجارت منطقه ای و بین المللی راهکارهای خوبی است که به رونق گیری بورس و بازار منجر می شود، به طوری که به تدریج روند افزایشی را در بازار سرمایه شاهد خواهیم بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: