صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۱۴
  • چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
  • Wednesday 03 August 2022
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 01
کد خبر: ۱۴۵۰۷۱

جدال آمریکا-چین به کجا ختم می‌شود؟

یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که رئیس مجلس نمایندگان در حالی عازم سنگاپور شده است که درباره سفر جنجالی به تایوان سکوت اختیار کرده است و مشاوران بایدن می‌گویند که وی قصد دارد این سفر را انجام دهد.

به گزارش راهبرد معاصر،در هفته های اخیر برنامه «نانسی پلوسی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به تایوان به یک موضوع جنجالی تبدیل شده است به طوریکه پکن چندین بار تهدید به تقابل نظامی کرد و طی روزهای اخیر دوبار رزمایش نظامی برگزار کرد و در نهایت روز گذشته (یکشنبه) خبری منتشر شد مبنی بر این که پلوسی به تایوان نمی‌رود.

 

با این حال، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش کرده است، پلوسی عازم سنگاپور می‌شود اما هنوز درباره سفر به تایوان سکوت پیشه کرده است.

 

طبق این گزارش، مشاوران «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا می‌گویند که انتظار می‌رود رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا برنامه سفر به تایوان را پیش ببرد که چشم‌انداز چنین چیزی برانگیختن خشم پکن و حتی واشنگتن است.

 

نیویورک‌تایمز در گزارش خود نوشت که نانسی پلوسی روز گذشته (یکشنبه) تور آسیایی پربار خود را آغاز کرد؛ توری که مقام‌های دولت بایدن می‌گویند احتمالاً شامل توقف در تایوان علی‌رغم هشدارهای صریح و تند روزهای اخیر پکن شود.

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که پلوسی پس از توقف اوایل هفته در هاوایی برای رایزنی با فرماندهان آمریکایی مسئول امور هند-اقیانوس آرام احتمالاً امروز وارد سنگاپور می‌شود. او در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد با یک هیأت کنگره‌ای برای نشست‌های سطح عالی در مالزی، کره جنوبی و ژاپن همراه شود اما اشاره‌ای به تایوان نکرد اما نیویورک‌تایمز می‌گوید که حذف تایوان از برنامه سفر با توجه به نگرانی‌های امنیتی غیرعادی خواهد بود.

 

طبق این گزارش، مشاوران بایدن می‌گویند احتمالاً پلوسی برنامه سفر خود به تایوان را پیش خواهد برد و این عالی‌سطح ترین دیدار یک مقام آمریکایی از جزیره تایوان در ۲۵ سال اخیر محسوب خواهد شد. مقام‌های آمریکایی می‌گویند هنوز ممکن است پلوسی نظر خود را درباره سفر به تایوان تغییر دهد اما در ادامه افزودند که البته چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد.

 

طبق این گزارش، مشاوران بایدن می‌گویند که بایدن مخالف است که مستقیماً از پلوسی درخواست کند سفر به تایوان را لغو کند و این به دلیل احترامی است که برای استقلال کنگره قائل است و از طرف دیگر تمایلی به عقب‌نشینی در برابر تهدیدهای چین ندارد.

 

نیویورک تایمز ادامه داد، مقام‌های آمریکایی به طور خصوصی از دولت چین درخواست کرده‌اند که نسبت به این سفر چندان اهمیتی ندهند و اشاره کرده‌اند که «نیوت گینگریچ» نماینده کنگره در سال ۱۹۹۷ زمانیکه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بود از تایوان بازدید کرد و هیأت‌های کنگره‌ای به طور مداوم برای اعلام حمایت آمریکا از بحث دفاع تایوان، از این جزیره بازدید می‌کنند.

 

نیویورک‌تایمز ادامه داد، مقام‌های آمریکایی به دقت بر آمادگی‌های دولت چین در اوایل هفته نظارت داشته‌اند به امید آن که بتوانند مقاصد پکن را شناسایی کنند. ارتش چین روز شنبه هفته جاری اعلام کرد که در آب‌های امتداد جنوب شرقی استان «فوجیان» حدود ۸۰ مایلی تایوان رزمایش برگزار خواهند کرد.

 

روز گذشته (یکشنبه) نیز، سخنگوی نیروی هوایی چین نیز بدون آن که تاریخ دقیقی ارائه دهد تصریح کرد که جنگنده‌های این کشور در اطراف تایوان به پرواز درخواهند آمد تا توانمندی خود برای دفاع از قلمرو پکن را نشان دهند. این احتمال می رود که این رزمایش در زمان پرواز هواپیمای نیروی هوایی آمریکا که پلوسی و هیأت همراه او را حمل می‌کند، انجام خواهد گرفت.

 

سفر هیأت آمریکایی به منطقه آسیا و اقیانوسیه بخشی از تلاش‌های ایالات متحده برای تضمین دادن به این منطقه است مبنی بر این که ایالات متحده همچنان به منطقه آسیا و اقیانوسیه در عین حال که دهها میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین می‌کند، اهمیت می‌دهد./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: