صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۳۷ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 10
کد خبر: ۱۴۵۶۰۲
رمشای احمد، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‌وگوی اختصاصی با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

تشکیل جبهه واحد علیه آمریکا با توافق راهبردی ایران و ونزوئلا

رمشای احمد، تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه آینده جغرافیای سیاسی مناطق غرب آسیا و آمریکای جنوبی با توافق میان ایران و ونزوئلا تغییر خواهد کرد، گفت: وقتی به روابط ایران و ونزوئلا نگاه می‌کنیم می‌توان تشکیل بلوک متحد علیه دشمن مشترک دو کشور که همان آمریکاست را تشخیص داد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پس از سفر نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به تهران، در حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان قرارداد همکاری 20 ساله با هدف تقویت اتحاد دو کشور امضا شد؛ قراردادی راهبردی که نشان‌دهنده عزم مقام های ارشد دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف است.


شاید در ظاهر ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا موضع ایدئولوژیک یکسانی نداشته باشند، اما نفرت آنها از آمریکا فراتر از همه اختلافات برای اتحادی است که اکنون بسیار فراتر از شرایط موجود است. آیت الله رئیسی به صراحت اعلام کرد، توافقات راهبردی باید به دو کشور اجازه دهد تا با امپریالیسم آمریکا مقابله کنند. مادورو نیز گفت، این توافق به ونزوئلا امکان می‌دهد حاکمیت و امنیت غذایی دو کشور را تحکیم کنند.

توافقنامه 20 ساله باید به تهران امکان دهد به ونزوئلا برای تولید مستقیم در خاک خود و احیای تولید مواد غذایی و تسهیل صادرات به ایران و منطقه کمک کند


اتحاد میان ایران و ونزوئلا موضوع جدیدی نیست، اما از بهار 2020 که در اوج شیوع کرونا چندین نفتکش ایرانی بنزین به جمهوری بولیواری تحویل دادند، روابط دوجانبه رشد قابل توجهی داشته است. تحویل بنزین که خشم آمریکا را برانگیخته بود با همکاری های دیگر، به ویژه راه اندازی سوپرمارکت های زنجیره ای ایرانی در ونزوئلا همراه شد.

 


توافقنامه 20 ساله باید به تهران امکان دهد به ونزوئلا برای تولید مستقیم در خاک خود و احیای تولید مواد غذایی و تسهیل صادرات به ایران و منطقه کمک کند. از نظر ایران، این توافق بیش از هر چیز ارسال پیامی سیاسی به آمریکا و متحدانش است؛ در حالی که اکنون جمهوری اسلامی در موضوع مذاکرات رفع تحریمها دست برتر را در اختیار دارد.


رمشای احمد، تحلیلگر سیاسی پاکستانی در گفت وگو با «راهبرد معاصر» گفت: وقتی به روابط ایران و ونزوئلا نگاه می‌کنیم می‌توان تشکیل بلوک متحد علیه دشمن مشترک دو کشور که همان آمریکاست را تشخیص داد. در حال حاضر به نظر می‌آید شاهد نزدیکی تهران و کاراکاس از نظر توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی هستیم. ایران و ونزوئلا 11 ژوئن برنامه جامع همکاری های 20 ساله را در کاخ سعدآباد تهران با حضور نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا و حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران امضا کردند تا سطح روابط دوجانبه را بیش از پیش ارتقا دهند.


وی افزود: در این توافقنامه قید شد روابط ایران و ونزوئلا در سطح راهبردی در زمینه‌های بازرگانی، علوم و فناوری، کشاورزی، گردشگری و موارد دیگر تقویت شود. هیئت‌های دو کشور همچنین درباره جزئیات همکاری‌های آینده تبادل نظر کردند.

برای درک روابط در حال رشد میان ونزوئلا و ایران باید گفت با دو ملتی مواجهیم که از نظر فکری، ایدئولوژی و نحوه اداره اقتصاد شبیه یکدیگر هستند


این تحلیلگر پاکستانی عنوان کرد: با توجه به امضای این توافق نامه باید دید دو کشور درباره همکاری های متقابل در حوزه مقابله با بحران‌های اقتصادی که ناشی از تحریم‌های آمریکاست، چه اقداماتی انجام می دهند. با نزدیکتر شدن روابط دو کشور به نظر می‌آید حوزه انرژی تعیین کننده سطح روابط خواهد بود.


رمشای احمد گفت: آینده جغرافیای سیاسی مناطق غرب آسیا و آمریکای جنوبی با توافق میان ایران و ونزوئلا تغییر خواهد کرد و حتی می تواند بر آینده سیاسی و تحولات بین‌الملل تأثیرگذار باشد. برای درک روابط در حال رشد میان ونزوئلا و ایران باید گفت با دو ملتی مواجهیم که از نظر فکری، ایدئولوژی و نحوه اداره اقتصاد شبیه یکدیگر هستند. تاریخ و گذر زمان نشان خواهد داد توسعه روابط میان ایران و ونزوئلا و این ارتباط راهبردی چه تأثیری بر مناطق پیرامونی دو کشور خواهد داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: