صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 15
کد خبر: ۱۴۵۸

استرالیا «قدس» را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد

دولت استرالیا در ادامه حمایت از اقدامات آمریکا، قدس اشغالی را به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی به رسمیت شناخت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ به نقل از بی‌بی‌سی، «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا امروز شنبه 24 آذر ماه با پشت کردن به سیاست دیرینه‌ در قبال خاورمیانه، قدس غربی را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت.


اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا اعلام کرد دولتش تصمیم گرفته است تا به طور رسمی غرب بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد، با این حال این کشور تا زمانی که میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان توافق سازشی رخ ندهد، سفارت خود را به شهر قدس منتقل نخواهد کرد.


نخست وزیر استرالیا گفت: «تنها پس از ایجاد توافق بین دو طرف بر سر راه حل دو کشور، شرق قدس را به عنوان پایتخت آینده کشور فلسطین به رسمیت خواهد شناخت. همچنین سفارت استرالیا تا زمانی که این موضوع تحقق نیابد از تل آویو انتقال نمی‌یابد


موریسون اعلام کرد دولت استرالیا یک دفتر تجاری و نظامی در قدس دایر خواهد کرد و همچنین به دنبال محلی مناسب برای انتقال سفارت در آینده خواهد گشت.


وی در سخنرانی خود گفت: «با تصمیم دولت، استرالیا اکنون غرب قدس را به عنوان محل کنست (پارلمان) و بسیاری از موسسات دولتی به رسمیت می‌شناسد و قدس پایتخت رژیم صهیونیستی  است


این در حالی است که وی در ماه میلادی اکتبر نیز از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی استقبال کرده بود- اظهارنظری که خشم کشورهای مسلمان آسیای جنوب شرقی نظیر مالزی و اندونزی را برانگیخت.


اعلام نهایی تصمیم موریسون با نخستین واکنش های شدید در داخل این کشور مواجه شده است.


جورج براونینگ رئیس شبکه دفاع از حقوق فلسطینی ها در استرالیا این اقدام دولت اسکات موریسون را یک فاجعه برای این کشور خواند.


بسیاری از مخالفان دولت استرالیا همچنین با سرازیر کردن پیام های خود در شبکه های اجتماعی مختلف، اقدام نخست وزیر را محکوم کردند.


صائب عریقات دیپلمات ارشد فلسطینی در صفحه توئیتری خود نوشت: پس از این اعلام از دولت موریسون خواسته بود به قوانین بین الملل و توافقات انجام شده باقی بماند.


حتی زمانی که موریسون دو ماه قبل از احتمال انتقال سفارت استرالیا از تل آویو به بیت المقدس خبر داده بود؛ بسیاری از کشورهای اسلامی با آن مخالفت کردند.


علاوه بر مالزی و اندونزی، نمایندگان سیاسی بیش از 13 کشور مقیم استرالیا از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز نسبت به تصمیم اعلام شده کانبرا برای انتقال سفارت، به طور رسمی اعتراض کرده اند.


ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی و جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی نیز در مهرماه امسال در حاشیه اجلاس آ.سه.آن در نشست های جداگانه با موریسون دیدار و در مورد فلسطین با وی گفت وگو کردند.





نظر شما