صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 20
کد خبر: ۱۴۷۶۳۳

هشدار دیده‌بان حقوق بشر از تشدید سرکوب شهروندان توسط عربستان

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که عربستان از کاهش انزوای بین‌المللی استفاده کرده و سرکوب شهروندان را افزایش داده است.

به گزارش راهبرد معاصر، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که در اوایل ماه اوت، دادگاه تجدیدنظر عربستان به طور چشمگیری حکم زندان یک دانشجوی زن دکتری را از شش سال به ۳۴ سال افزایش داد.

 

این طولانی‌ترین مجازاتی است که تاکنون برای یک زن عربستانی به دلیل ابراز مسالمت آمیز نظر خود در اینترنت، صادر شده است.

 

این سازمان حقوق بشری اعلام کرد که در اواخر سال ۲۰۲۱، "دادگاه کیفری ویژه" که همان دادگاه ضد تروریسم عربستان است، "سلمی الشهاب" را به خاطر توییت‌هایش به شش سال زندان محکوم کرد.

 

الشهاب به این حکم اعتراض کرد و مدعی شد که نمی‌دانست فعالیت توییتر او جرم محسوب می‌شود. او گفت تعداد فالوئرهای او که حدود ۲۰۰۰ نفر است، برای "برهم زدن نظم نظام و ساختار جامعه" بسیار کوچک است.

 

اما در ۱۸ مردادماه، دادگاه تجدیدنظر با این ادعا که حکم اولیه تضمینی برای عدم بازگشت محکوم به ارتکاب هیچ یک از جرایم مقرر در قانون نیست، رای به افزایش مجازات صادر کرد.

 

در همین راستا، سارا یاغر، مدیر دیده‌بان حقوق بشر در واشنگتن گفت: حتی برای عربستان، حکم ۳۴ سال زندان الشهاب به دلیل بیان مسالمت آمیز غیرمنطقی است. واضح است که مقامات سعودی احساس می‌کنند که می‌توانند هر مخالفی به ویژه زنان سعودی را درهم بشکنند.

 

وی افزود: آمریکا، فرانسه و سایر دولت‌هایی که روابط عمیق اقتصادی و دیپلماتیک با عربستان دارند، باید فورا و علناً این حکم را محکوم کنند.

 

اسناد دادگاه بررسی شده توسط دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد که الشهاب بر اساس قانون ضد تروریسم عربستان به اتهام "حمایت از تحریک به تروریسم" به هشت سال زندان، همینطور ۱۰ سال برای "کمک به کسانی که با پیگیری حساب‌های خود و ارسال مجدد مطالب منتشر شده به دنبال برهم زدن نظم عمومی و بی ثبات کردن امنیت جامعه و ثبات کشور هستند" و ۵ سال برای تاسیس یا استفاده از وب‌سایت برای ارتکاب هر یک از جرایم مندرج در سیستم [قانون مبارزه با تروریسم] و ۵ سال برای اشاعه شایعات نادرست و مخرب محکوم شده است.

 

دادگاه همچنین او را به دلیل تولید محتوایی که ادعا می‌شود که نظم عمومی را مخدوش می‌کند، به یک سال زندان دیگر بر اساس قانون مبارزه با جرایم سایبری محکوم کرد. رئیس دادگاه همچنین یک حکم مجازات (یعنی به تخمین قاضی است) پنج سال زندان را به محکومیت وی اضافه کرد.

 

علاوه بر مجموع حکم ۳۴ سال حبس، دادگاه ۳۴ سال ممنوعیت سفر برای این دانشجوی دکتری سعودی صادر کرده که پس از حبس وی آغاز می‌شود و دستور توقیف وسایل الکترونیکی وی و بسته شدن حساب توییتر او نیز صادر شده است.

 

الشهاب در ژانویه ۲۰۲۱ در جریان سفرش به عربستان و چند روز قبل از بازگشت برنامه‌ریزی شده‌اش به انگلیس، جایی که دانشجوی سال آخر دکتری در دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز در رشته تکنیک‌های جدید در پزشکی برای بیماری‌های دهان و دندان بود، بازداشت شد. الشهاب مادر دو فرزند (۶ و ۴ ساله) است.

 

این سازمان در بیانیه خود اعلام کرد که وقتی توئیت‌های الشهاب را بررسی کرد، متوجه شد که بیشتر توییت‌ها در چهار سال گذشته مربوط به خانواده او و مسائل مربوط به حقوق زنان در عربستان بوده و در هیچ یک از آن توییت‌ها به ترویج یا حمایت از خشونت نپرداخته است.

 

در این بیانیه آمده است که دولت سعودی به سرکوب مخالفان عمومی معروف است و سابقه زیادی در تلاش برای هک کردن پلتفرم‌های فناوری و استفاده از فناوری پیشرفته نظارت الکترونیکی برای جاسوسی از مخالفان دارد.

 

این سازمان گفت که مدت‌هاست نقض آشکار مقررات مبهم در قانون مبارزه با تروریسم و ​​قانون مبارزه با جرایم سایبری توسط عربستان برای خاموش کردن مخالفان خود را مستند کرده است.

 

براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر قانون مبارزه با تروریسم عربستان اجازه می‌دهد تا انتقاد مسالمت آمیز مورد هدف قرار گیرد همچنین با اعطای اختیارات گسترده به دادستان‌ها و ریاست امنیت دولتی برای دستگیری و بازداشت افراد، نظارت بر ارتباطات و داده‌های مالی آنها، جستجوی اموال آنها و مصادره دارایی‌ها بدون نظارت قضایی، روند قانونی و حقوق محاکمه عادلانه تضعیف شده است./ایسنا

 

نظر شما