صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۰۴ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 August 27
کد خبر: ۱۴۸۶۲۷
«راهبرد معاصر» گزارش می‌کند؛

ارسال پیام اقتدار ایران از رزمایش پهپادی ارتش

در رزمایش دو روزه، ارتش جمهوری اسلامی ایران اهداف موردنظر را با تسلیحات نقطه زن هدف قرار داد. ایران به دلیل سال‌ها تحریم تسلیحاتی، در اقدامی اصولی سرمایه‌گذاری بر روی طراحی، تولید و عملیاتی کردن انواع پهپادهای پیشرفته بومی را گسترش داد و امروز به خودکفایی در این صنعت مدرن دست یافته است. توان پهپادی به تهران اجازه می‌دهد هرگونه تهدیدی علیه تمامیت ارضی و امنیت کشورمان را در منطقه هدف قرار دهد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ از زمان جنگ ایران و عراق در دهه 1980 میلادی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در همکاری مشترک، پژوهش و ساخت انواع پهپادهای تهاجمی را گسترش دادند و به یکی از قدرت‌های پهپادی برتر منطقه تبدیل شدند. شاید یکی از بزرگ‌ترین نشانه‌های قدرت پهپادی ایران، درخواست روسیه به عنوان دومین ارتش بزرگ جهان برای خرید پهپادهای ایرانی بود. البته پیش تر پهپادهای ایرانی آزمون خود را در میدان مبارزه با تروریست‌های تکفیری در عراق و سوریه پس داده بودند و کارآمدی خود را برای حفظ امنیت کشور و برقراری صلح در منطقه نشان دادند.


در رزمایش دو روزه، ارتش جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از نیروهای چهارگانه اهداف مورد نظر را با تسلیحات نقطه زن هدف قرار داد. امیر دریادار سید محمود موسوی، سخنگوی رزمایش پهپادی 1401 درباره پهپادهای استفاده شده در این رزمایش گفت: در این مرحله از رزمایش پهپادهای کمان، مهاجر و ابابیل با استفاده از تسلیحات نقطه زن بومی ازجمله بمب‌های قائم، موشک‌های الماس و بمب‌های «ام کی-82»  اهداف در نظرگرفته شده را در منطقه عمومی رزمایش مورد هدف قرار دادند.

نمونه موفقیت‌آمیز استفاده تهران از نسل جدید پهپادها را می‌توان در سال‌های مبارزه با داعش مشاهده کرد


وی افزود: در بخش دیگری از رزمایش از پهپادهای انتحاری نیروی دریایی ارتش با نام‌های باور 5، ژوبین و آرش که از مبدا دریا و عرشه یگان‌های سطحی و زیر سطحی نیروی دریایی ارتش در نقاط مختلف به پرواز درآمدند رونمایی شد که با موفقیت به اهداف مورد نظر در ساحل و دریا اصابت کردند. در این رزمایش بیش از 150 پهپاد شناسایی، رزمی و انهدامی در سراسر کشور استفاده شد. حوزه عملیاتی این رزمایش علاوه بر فضای جغرافیایی کشور شامل آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز می‌شد.


امروزه یکی از سلاح‌های راهبردی و تعیین کننده در جنگ‌های متقارن و نامتقارن پهپادهای شناسایی، رزمی و انتحاری هستند. هنگامی که دشمن از جنگنده‌های مدرن برای به چالش کشیدن شما در آسمان استفاده می کند، مجهز شدن به انواع تسلیحات پهپادی می‌تواند موازنه را در آسمان برقرار کند و جلوی تهدیدات دشمن را بگیرد. سند این ادعا را می‌توان در اظهارات رئیس سازمان تروریستی سنتکام در جلسه استماع کنگره یافت. وی پس از تأکید بر قدرت پهپادی ایران به نمایندگان مجلس آمریکا گفت: استفاده گسترده ایران از پهپادهای کوچک و متوسط برای عملیات‌های شناسایی و هجومی به این معناست برای نخستین بار از زمان جنگ شبه‌جزیره کره (اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی) بدون برتری کامل هوایی عملیات انجام می‌دهیم. علاوه بر این، فرماندهان عالی رژیم صهیونیستی بارها نسبت به توان پهپادی ایران و نیروی وابسته به محور مقاومت ابراز نگرانی کرده اند.


نمونه موفقیت‌آمیز استفاده تهران از نسل جدید پهپادها را می‌توان در سال‌های مبارزه با داعش مشاهده کرد. به عنوان نمونه ۹ مهر ۱۳۹۷ هفت فروند از پهپادهای رزمی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات «ضربت محرم» مواضع تروریست‌های تکفیری در سوریه را بمباران کردند یا در اقدامی دیگر در دوم شهریور ۱۳۹۶ پهپادهای هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کاروان گروه تروریستی داعش را در منطقه مرزی عراق و سوریه مورد هدف قرار دادند.


اکنون پهپادهای ایرانی مایل‌ها دورتر از مرزهای ایران خریداری و مورد استفاده قرار می‌گیرد. روسیه، بلاروس، اتیوپی، ارمنستان، ونزوئلا، سودان، سوریه، تاجیکستان و گروه‌های وابسته به محور مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و یمن با مسلح شدن به پهپادهای ایرانی جایگاه خود را در رزم هوایی، زمینی و دریایی ارتقا می بخشند و از آن به عنوان سلاحی سرنوشت‌ساز استفاده می‌کنند. شاید اگر در جنگ قره‌باغ که باکو به پهپادهای بیرقدار ترکیه مجهز شده بود، ایروان نیز به پهپادهای پیشرفته ایرانی همچون مهاجر-6 مجهز می‌شد، نتیجه جنگ به گونه متفاوتی رقم می‌خورد.

توان پهپادی به تهران نه تنها اجازه می‌دهد هرگونه تهدیدی علیه تمامیت ارضی و امنیت کشورمان را در منطقه هدف قرار دهد، بلکه می‌تواند در اختیار متحدان ایران و محور مقاومت نیز قرار بگیرد و موجب برقراری توازن در نبردهای هوایی شود


ورود ایران به بازار پهپادی جهان می‌تواند علاوه بر اثبات توانمندی دانشمندان کشورمان در حوزه دفاعی، منابع مالی قابل توجهی در دوران تحریم برای کشور فراهم کند. البته در این مسیر موانعی همچون تحریم‌های آمریکا، رقبای منطقه‌ای همچون ترکیه و ... می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند، اما برنامه‌ریزی جدی و دقیق می‌تواند پهپادهای پیشرفته ایرانی را راهی بازار تسلیحاتی جهان کند.

 

بهره سخن

تجربه جنگ‌های اخیر در آذربایجان، سوریه-عراق، یمن و اوکراین به خوبی تأثیر توان پهپادی کشورها بر نتیجه نبردها را به نمایش گذاشت. در جنگ‌های مدرن دیگر لازم نیست جنگنده‌های رادار گریز همچون اف -35 وجود داشته باشد، بلکه می‌توان با هزینه بسیار کمتر دست به تولید صدها گونه پهپادهای شناسایی، عملیاتی و انتحاری زد تا به این وسیله موازنه را در نبرد هوایی برقرار کرد.


جمهوری اسلامی ایران به دلیل سال‌ها تحریم تسلیحاتی و محروم ماندن از جنگنده‌های پیشرفته جهان، در اقدامی اصولی و درست سرمایه گذاری بر روی طراحی، تولید و عملیاتی کردن انواع پهپادهای پیشرفته بومی را گسترش داد و امروز به خودکفایی در این صنعت مدرن دست یافته است. توان پهپادی به تهران نه تنها اجازه می‌دهد هرگونه تهدیدی علیه تمامیت ارضی و امنیت کشورمان را در منطقه هدف قرار دهد، بلکه می‌تواند در اختیار متحدان ایران و محور مقاومت نیز قرار بگیرد و موجب برقراری توازن در نبردهای هوایی شود. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: