صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 August 29
کد خبر: ۱۴۸۹۶۲

مرزهای خوزستان میزبان ۲میلیون زائر اربعین

حضور زائران اربعین از چند روز گذشته در مرزهای خوزستان افزایش یافته است.

به گزارش راهبرد معاصر خوزستان دروازه ورود تشیع و یکی از معابر ایران برای تشرف به کربلا و نجف است که این روزها با بسیج نیروهای مخلص حسینی میزبان زائران عاشقانه مکتب عاشورا است.

مرزهای خوزستان در ۱۲ سال گذشته میزبان عاشقان حسینی بسیاری بوده و بعدها با ساماندهی پایانه‌های مرزی و استقرار مواکب نیز خدمات‌رسانی به زائران حسینی این میزبانی منسجم‌تر شد.

راهپیمایی باشکوه و میلیونی اربعین حسینی از سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا برپا نشد و هم اکنون بعد از گذشت سه سال دوباره با همان شور قبلی مردم به عشق امام حسین (ع) راهی مرزها شده‌اند تا حرکت عظیم دیگری را در کتاب‌های تاریخ عاشورا، محرم و اربعین به ثبت برسانند.

ستاد اربعین کشور نیز شرایط خاصی را برای اعزام زائران تعیین کرده که تزریق چهار دُز واکسن از آن جمله است؛ همچنین با توجه به خیل عظیم عاشقان حسینی برای تشرف به کربلای معلی، نیروی انتظامی نیز تمهیدات خوبی را برای تأمین امنیت این حرکت عظیم پیش‌بینی کرده است.

توزیع ۶ هزار قطعه یخ در مرزهای خوزستان

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در مرز شلمچه از میدان مقاومت تا پایانه ۴۰۰ موکب مردمی و استان‌های معین این مرز یعنی استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، موکب بزرگ خراسان رضوی و بنیاد مستضعفان مستقر می‌شوند.

حجت‌الاسلام سید محمود موسوی با اشاره به ساخت و ساز ۶۵ درصدی پایانه مرزی چذابه و تأمین محل استراحت روزانه و وسایل خنک کننده برای زائران در این مرز ادامه می‌دهد: در مرز چذابه ۳۰۰ موکب مردمی مستقر وجود دارد؛ استان‌های یزد و خراسان رضوی به عنوان معین مرز چذابه خدمات رسانی‌های لازم را در این مرز خواهند داشت.

در مرز چذابه ۳۰۰ موکب مردمی مستقر وجود دارد؛ استان‌های یزد و خراسان رضوی به عنوان معین مرز چذابه خدمات رسانی‌های لازم را در این مرز خواهند داشت

وی با اشاره به حضور بنیاد مستضعفان و کارکنان دستگاه‌های تأمین کننده زیرساخت‌های مختلف تصریح می‌کند: مردم به خوبی پای کار آمدند و شاهد جوش و خروش و حرکت بی‌نظیری در خوزستان هستیم؛ مدیران و مسئولان مختلف از جمله بانک‌ها، بیمه‌ها، آب و برق، گاز و مخابرات سنگ تمام گذاشتند و این کنار هم بودن باعث می‌شود تا کار خوب و هدفمندی در این زمینه انجام شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان یادآور می‌شود: برای تأمین آب و یخ مورد نیاز زائران حسینی سازمان‌های مردم نهاد در کنار عتبات توزیع روزانه ۶ هزار قطعه یخ در شلمچه و به همین میزان در چذابه پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت نیاز به مقدار افزوده می‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی می‌افزاید: تأمین آب معدنی با همکاری خیران و سازمان‌ها و سیستم‌های پشتیبانی نظام به صورت روزانه در مرزها توزیع می‌شود؛ البته برای هر پایانه در برآورد اولیه تأمین یک میلیون عدد آب معدنی پیش‌بینی شده است.

وی اشاره به اعزام ۶۵ موکب خوزستانی به کشور عراق خبر می‌دهد: سه وعده صبحانه، ناهار و شام نیز توسط مواکب به صورت روزانه توزیع می‌شود؛ البته برای تأمین کولر نیز پیگیر هستیم.

زائران نیازمند صدور ویزا نیستند

مدیرکل حج و زیارت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: تاکنون ۷۵ هزار نفر از خوزستان برای اعزام به سفر عتبات عالیات در ایام اربعین در سامانه «سماح» ثبت نام کردند که از این تعداد فقط ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر با قطعی کردن سفر خود مبلغ ۱۸ هزار تومان بیمه را پرداخت کردند.

محمد امین یاقوت با اشاره به رایگان بودن ثبت نام در سامانه «سماح» ادامه می‌دهد: افراد باقیمانده نباید تصور کنند که پیش ثبت‌نام برای اعزام به سفر عتبات عالیات کافی است و حتماً باید نسبت به قطعی کردن ثبت نام خودرو در پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

وی خبر می‌دهد: تاکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از استان‌های مختلف در سامانه «سماح» ثبت نام کردند که حدود ۶۰۰ هزار نفر آنها محل اعزام خود را مرزهای شلمچه و چذابه اعلام کردند.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان با اشاره به بی نیاز بودن زائران از صدور ویزا در اربعین سال جاری عنوان می‌کند: سال‌های قبل سه دفتر کنسولگری عراق در شهرهای آبادان، سوسنگرد و اهواز فعال بود که امسال با توجه به نیاز نبودن به صدور ویزا فقط یک دفتر اهواز فعال است.

یاقوت با اشاره به مشارکت یک هزار نفر از پرسنل حج و زیارت در گیت‌ها و مرزهای کشور یادآور می‌شود: ۸۰ گیت در ۵۵ نقطه در مسیر نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و حتی مرزهای مختلف کشور برای هماهنگی، راهنمایی و امداد به زائران حسینی فعال می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه زائران حتماً نسبت به تزریق دُز یادآور واکسن اقدام کنند، توصیه می‌کند: از همه زائران حسینی درخواست می‌شود که حتماً با گذرنامه معتبر به مرزها مراجعه کنند؛ همچنین با توجه به اینکه گذرنامه‌های فاقد اعتبار به منظور تسریع در امور، مُهر تمدید می‌خورد، زوار نسبت به تمدید گذرنامه‌های بدون اعتبار خود اقدام کنند.

استاندار خوزستان نیز با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بیش از دو میلیون نفر زائر از طریق مرزهای خوزستان در اربعین حسینی شرکت کنند، اضافه کرد: نصب مه‌پاش، ساماندهی پارکینگ و حمایت از مواکب و بهبود امکانات زیرساختی از دیگر اقدامات انجام شده برای اربعین حسینی است.

صادق خلیلیان گفت: زائران می‌توانند از شهرهای مختلف به وسیله قطار به خرمشهر سفر کرده و بعد از آن به وسیله ریل باس به شلمچه رفته و با وسایل نقلیه مانند اتوبوس و نظایر آن به بصره بروند.

آموزش به موکب داران

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان می‌کند: در یک ماه گذشته با اداره‌کل ارشاد و اوقاف خوزستان مکاتبه داشتیم تا با توجه به حجم حوادث رخ داده ارشاد نسبت به پخش کلیپ آموزشی در سینما و تلویزیون اقدام و همچنین اوقاف و سازمان تبلیغات اسلامی با توجه به افزایش حجم مراجعات به تکایا، مساجد و هیئت‌ها در ماه‌های محرم و صفر آموزش‌های لازم را با همکاری آتش‌نشانی به متولیان ارائه دهند.

ابراهیم قنبری خبر می‌دهد: تاکنون بیش از ۸۰ نفر از متولیان موکب‌دار خوزستانی آموزش دیده‌اند تا آشنایی لازم را در خصوص اطفای حریق، خطرات برق و دیگر موارد ایمنی داشته باشند.

وی یادآور می‌شود: امسال نیز همچون سنوات گذشته خودروهای اطفای حریق و امداد و نجات همراه با تعدادی از آتش‌نشانان برای خدمات‌رسانی به زائران حسینی به مرز چذابه اعزام می‌شوند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز می‌گوید: در چند روز اخیر نیز با توجه به حجم مراجعه زائران حسینی به دفاتر گذرنامه در اهواز دو دستگاه خودروی روت فایر خنک کننده را با ترکیب آب و گلاب به محل اعزام و به صورت مه‌پاش نسبت به خنک‌سازی آنها اقدام کردیم.

  خوزستان هرچند سال‌های بسیاری را در زمینه میزبانی زائران اربعین حسینی پشت سر گذاشته ولی به نظر می‌رسد با گذشت این همه سال هنوز ضرورت ساخت جاده‌هایی با شاخص آزادراه در مسیرهای منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه برای مدیران ارشد استانی و مسئولان ستاد اربعین کشور محرز نشده است.

لزوم اطلاع‌رسانی واحد به زائران حسینی مشتاق به اعزام سفر اربعین یکی دیگر از موضوع‌هایی است که از سردرگمی آنها برای اخذ گذرنامه و یا برگه تردد موقت جلوگیری می‌کند

این در حالی است که تصادفات دل‌خراشی که بخش اعظمی از آنها بنا به اعلام فرمانده پلیس راه خوزستان ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی بوده است می‌توان با زیرساخت‌های عظیم در حوزه راه این حوادث را بهتر مدیریت کرد.

لزوم اطلاع‌رسانی واحد به زائران حسینی مشتاق به اعزام سفر اربعین یکی دیگر از موضوع‌هایی است که از سردرگمی آنها برای اخذ گذرنامه و یا برگه تردد موقت جلوگیری می‌کند؛ البته لزوم دریافت اخبار صحیح از مبادی رسمی نباید فراموش شود.

در روزهای گذشته مراجعه‌کنندگان بسیاری در گرمای اهواز مقابل مراکز پلیس +۱۰ برای انجام امور مربوط به گذرنامه خود معطل شدند که برای ۲۰ روز باقی‌مانده به حرکت عظیم و میلیونی اربعین باید تعداد مراکز به صورت موقت چند برابر افزایش یابند.

همچنین مقرر شده بود با حذف ویزا شرایط اعزام زائران تسهیل شود ولی تلاقی گرما و شرجی (درصد رطوبت بالا) برای کسانی که کارشان معطل می‌ماند، نه تنها شایسته نبوده بلکه ضمن تهدید سلامتی از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی با توجه به وجود کرونا صحیح نیست./مهر

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: