صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۴۰
  • دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Monday 05 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 02
کد خبر: ۱۴۹۳۴۹

اعلام آمادگی مسکو برای گسترش همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با بغداد

مدیرکل بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه روسیه، آمادگی مسکو را برای گسترش همکاری‌ علمی در حوزه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با بغداد اعلام کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، «الکساندر کینشاک» مدیرکل بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو آماده است تا محصولات رادیوایزوتوپ را به عراق عرضه کرده و به بغداد در زمینه پزشکی هسته‌ای کمک کند.

 

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، کینشاک با اشاره به این که روسیه آماده «اجرای پروژه‌های مشترک بزرگ» با بغداد است، از آمادگی طرف روسی برای کمک به شرکای عراقی در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، تامین محصولات رادیوایزوتوپ و همچنین آموزش کادرهای تخصصی در دانشگاه‌های روسیه در زمینه‌های مرتبط خبر داد.

 

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه روسیه توضیح داد: «ما براساس این واقعیت پیش می‌رویم که بازگشت به نگاه عمل‌گرایانه در این موضوع [هسته‌ای]، با افزایش حجم همکاری‌ها در زمینه‌های علمی، به‌روزرسانی داده‌ها و بازنگری در برنامه‌های مشتریان عراقی در این زمینه امکان‌پذیر است».

 

مدیرکل بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه روسیه در ادامه خاطرنشان کرد که دو نهاد مربوطه در دو کشور، یعنی شرکت دولتی روسیه «روس اتم» و آژانس کنترل مواد رادیواکتیو عراق به طور مشترک روی ایجاد یک چارچوب نظارتی جدید دوجانبه و امضای یادداشت تفاهم در زمینه همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کار می‌کنند.

 

این در حالی است که از چند سال گذشته، رسانه‌های روسی و عراقی خبرهایی مبنی بر فعالیت شرکت روس اتم روسیه در کشور عراق منتشر کرده و گزارش می‌هند که مسئولان این شرکت در امور بین‌الملل با سفیر عراق در مسکو، درخصوص از سرگیری همکاری‌های علمی دو کشور در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای گفت‌وگو می‌کنند.

 

بغداد و مسکو، علاوه بر همکاری‌های علمی، در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و امنیتی با هم همکاری داشته‌اند؛ به طوری که طی سال‌های اخیر به دلیل عدم پایبندی آمریکا به پیمان راهبردی امضا‌شده بین واشنگتن و بغداد، همکاری‌های عراق با روسیه افزایش پیدا کرده است./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: