صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۲۴
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 05
کد خبر: ۱۴۹۶۰۷
جعفر قادری، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

چرایی اهمیت طرح اصلاح قانون بانک مرکزی

جعفر قادری، نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بررسی‌های اولیه طرح اصلاح قانون بانک مرکزی در مجلس انجام شده است، گفت: اضافه برداشت‌های بانک‌های خصوصی و رشد بالای ترازنامه بانک‌ها ناشی از باز گذاشتن قدرت مانور آنهاست، به همین دلیل بانک مرکزی اجازه دخالت چندانی ندارد. بنابراین روند جاری بانک مرکزی که در دولت‌های گذشته تأمین‌کننده کسری‌های دولت بود، باید اصلاح شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران پس از مدتها بحث و کار دقیق کارشناسی مراحل نهایی تصویب را در مجلس شورای اسلامی می‌گذراند. هدف اصلی این طرح راهبردی که بعد از پنج دهه، ساختار و شیوه اداره بانک مرکزی را متحول می‌کند، تحکیم اقتدار بانک مرکزی برای بهبود نظارت بر شبکه بانکی کشور است.

اضافه برداشت های بانک های خصوصی و رشد بالای ترازنامه بانکها ناشی از باز گذاشتن قدرت مانور آنهاست؛ به همین دلیل بانک مرکزی اجازه دخالت چندانی ندارد و نتوانسته است از ابزارها و اهرم های نظارتی خود استفاده کند


جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «راهبرد معاصر» درباره طرح اصلاح قانون بانک مرکزی گفت: بررسی های اولیه طرح اصلاح قانون بانک مرکزی در مجلس انجام شده و چند ماده آن باقی مانده است. در این فاصله اساتید حوزه و دانشگاه برای پربار کردن طرح همکاری های قابل توجهی داشتند؛ به شکلی که طرح میان مجلس و دولت رفت و برگشت های زیادی داشت و تلاش شد از نظرات عموم متخصصان و صاحب نظران این حوزه استفاده شود.


وی افزود: علت اصلاح چندباره طرح این است وقتی قرار بر انجام کار بزرگی در عرصه بانکداری کشور باشد، باید روی جزئیات طرح فکر و به درستی نوشته شود، بنابراین برخی مخالفت ها طبیعی است.


این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نمایندگان مجلس تاکنون بر آن بودند طرح به سمت و سویی برود که اجماع حداکثری داشته باشد و در ادامه، ایرادات احتمالی که شورای نگهبان بر آن ها تأکید می کند برطرف می شود.


قادری درباره دلیل تأکید بر اجرای طرح اصلاح نظام بانکی کشور گفت: وقتی بانکهای خصوصی ذی نفع هستند و تضاد منافع وجود دارد، بانکهای خصوصی تمایل ندارند تحت کنترل و نظارت قرار بگیرند. بی تردید بخش مهمی از مشکلات کشور مانند تورم و خلق پول ناشی از به هم ریختگی و بی انضباطی مالی است که باعث شده نه تنها پایه پولی و نقدینگی به وسیله بانک مرکزی، بلکه به وسیله دیگران افزوده شود.


وی تأکید کرد: اضافه برداشت های بانک های خصوصی و رشد بالای ترازنامه بانکها ناشی از باز گذاشتن قدرت مانور آنهاست؛ به همین دلیل بانک مرکزی اجازه دخالت چندانی ندارد و نتوانسته است از ابزارها و اهرم های نظارتی خود استفاده کند. بنابراین روند جاری بانک مرکزی که در دولت های گذشته تأمین کننده کسری های دولت بود، باید اصلاح شود. 


قادری افزود: با اصلاح طرح نظام بانکی و بانک مرکزی روش ها و شیوه های نامناسب تعطیل می شود و به سراغ روش های منطقی، معقول و مبتنی بر یافته های علمی می رویم که پیامد کمتری بر اقتصاد دارد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره ضرورت تأکید بر طرح در دست بررسی مجلس گفت: به دلیل کم کاری دولتهای قبلی در این زمینه مجلس ناچارشد به موضوع اصلاح بانک مرکزی ورود کند. بی تردید نباید انتظار داشت طرحی به این وسعت ناگهان و به سرعت مصوب شود و مخالفتی با آن وجود نداشته باشد.


نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: مجلس آمادگی دارد اصلاحات بیشتری بر روی طرح انجام دهد و ضرورت دارد این کار با جدیت و سرعت بیشتری انجام شود تا خلاء ها و به هم ریختگی های قانونی سامان یابد و بانک مرکزی با استقلال بیشتر بتواند از اهرم ها و ابزارهای نظارتی خود استفاده کند.

نظر شما