صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 10
کد خبر: ۱۴۹۸۳۶
علیرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

راهکارهای ساخت مسکن ارزان‌قیمت

علیرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن با بیان لزوم ساخت مسکن ارزان‌قیمت و باکیفیت گفت: برای پیشرفت در حوزه مسکن و تأمین نیاز متقاضیان این حوزه باید ارتباط مؤثر میان بخش خصوصی و دولت به وجود آید که اگر همکاری میان سازندگان مسکن، بخش خصوصی و دولت شکل بگیرد، قیمت تمام‌شده ساخت مسکن کاهش می‌یابد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مسکن در بخش کلان اقتصادی همواره حوزه بسیار مهم و اساسی به شمار می‌رود، به طوری که کارشناسان این حوزه معتقدند در کشور بیش از ۴۰ درصد اقتصاد به بخش مسکن وابسته است.


در سال‌‌های اخیر با شتاب رشد تورم، قدرت خرید مردم برای  دسترسی به مسکن ارزان قیمت ضعیف شده است، به نحوی که طبق داده های مرکز آمار، در سال‌های 1384 تا 1400 قیمت مسکن در تهران 52 برابر شده و زنگ هشدار را به صدا درآورده است.

 

علیرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره علت گرانی مسکن در سال‌های اخیر گفت: مشکل مسکن مربوط به سه دهه گذشته و چالش اصلی اين است که از حالت اولیه نیاز مردم به عنوان سرپناه خارج شده، ارزش کالایی پیدا کرده و به کالای سرمایه ای و سود آور تبدیل شده است. متأسفانه این سود به دست مردم عادی نمی‌رسد، بلکه به دست سرمایه داران این حوزه می‌رسد و به این دلایل مسکن ارزان نمی‌شود.

در اوضاع کنونی سرمایه داران وارد حوزه ساخت و ساز شده‌اند، در صورتی که می توان با استفاده از تجربیات گذشته سرمایه داران را تشویق کرد تا سرمایه خود را وارد شهرک سازی کنند


وی با بیان اینکه حل مشکل مسکن را باید در اقتصاد کلان جست‌و‌جو کرد، افزود: نباید دولت در حوره مسکن مداخله مستقیم کند و وارد ساختمان سازی شود، بلکه مانند دیگر نقاط دنیا مسکن را به بخش خصوصی واگذار کند و کنترل هایی بر این بخش داشته باشد که نتیجه آن ساخت مسکن در قالب شهرک برای متقاضیان است.

 

این کارشناس بازار مسکن در زمینه استفاده از تجربیات گذشته در حوزه شهرک سازی گفت: در اوضاع کنونی سرمایه داران وارد حوزه ساخت و ساز شده‌اند، در صورتی که می توان با استفاده از تجربیات گذشته سرمایه داران را تشویق کرد تا سرمایه خود را وارد شهرک سازی کنند. زمانی که مجتمعی ۳۰ تا ۴۰ واحدی ساخته شود، هزینه ها نسبت به حالتی که 30 واحد مجزا ساخته شود، کاهش می‌یابد.
 

سرحدی با برشمردن عوامل مهم در تعیین قیمت مسکن و تفاوت قیمت آن در مناطق مختلف گفت: چیزی که به عنوان قیمت مسکن به سود افزوده‌ می‌شود، کیفیت مسکن نیست، بلکه بورس مسکن است. فرض کنید ساختمانی در تهرانپارس با مشخصات معمولی بسازید، این ساختمان حدوداً متری ۴۰ میلیون تومان می‌شود. اگر همین ساختمان را در جردن با همان مشخصات و کیفیت بسازید متری ۱۳۰ میلیون تومان می‌شود. تفاوت میان این دو در بورس زمین است، البته فرهنگ مردم نیز تأثیر دارد و مردم به دنبال ساختمان ساده و با امنیت نمی گردند، بلکه به مواردی مانند لوکس بودن منطقه زندگی توجه می‌کنند.

 
وی درباره پروژه مسکن مهر در دولت های گذشته تصریح کرد: گاهی اوقات مشاهده شده است برخی افراد ذی‌نفوذ در دستگاه‌های اجرایی در ساخت مسکن ورود پیدا می‌کنند که اتفاقات و فرایندهای معیوب چنین اقدامی موجب ایجاد نقص در بازار مسکن می شود. در زمینه مسکن مهر نیز قیمت زمین را باید از قیمت ساختمان جدا کرد، زیرا ساختمانی در جنوب شهر قیمتی و در شمال شهر قیمتی دیگر دارد.


سرحدی عنوان کرد: برای ساخت مسکن مهر عوامل اجرایی برخی نقاط که محل زندگی نبود را برای ساختمان سازی انتخاب کردند و بعدها متوجه شدند آن زمین ها با اینکه قیمت کمی داشتند، امکانات زیرساختی نداشتند و اگر بخواهند برای رفاه مردم مدرسه، درمانگاه، ورزشگاه، فروشگاه و .... بسازند قیمت زمین بار دیگر افزایش می‌یابد؛ بنابراین کیفیت ساختمان ها را کاهش دادند و شاهد بودیم برخی از مسکن مهر ها خراب شدند و قابلیت سکونت ندارند.

اگر اقتصاد کشور رشد کند، بازار مسکن نیز رشد می‌کند و تأثیر مستقیمی بر زندگی مردم می‌گذارد


این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: مشکل مسکن در شهر های بزرگ است و در شهر های کوچک با این مشکل مواجه نیستیم، حتی عده ای از فعالان مطرح کردند بهتر است بافت های فرسوده نوسازی شود. منطقه ۹ ، ۱۰، ۱۲ بافت فرسوده دارند و قابلیت سکونت ندارند. این بافت ها قابلیت مناسبی برای سازنده (دولت یا بخش خصوصی) هستند که همه را تجدید کنند و به جای اینکه مردم واحدهای 60 و 70 متری بسازند، یکباره زمین بزرگی بخرند و مجتمع ۱۰۰ واحدی بسازند و  در زمین صرفه جویی کنند.

 
سرحدی گفت: اینکه گفته می‌شود مردم باید به مسکن ارزان دسترسی داشته باشند، خوب اما اینکه چگونه باید این کار انجام شود وظیفه کارشناسان است. اقتصاد هر بخشی به ویژه مسکن به اقتصاد کلان کشور وابسته است. اگر اقتصاد کشور رشد کند، بازار مسکن نیز رشد می‌کند و تأثیر مستقیمی بر زندگی مردم می‌گذارد. بخش مسکن به دلیل اینکه با زندگی مردم سروکار دارد و سرمایه زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، نقش بسزایی در رشد یا رکود کشور دارد. در حال حاضر با افسار گسیختگی قیمت ها نمی‌توان بخش مسکن را سامان داد، بلکه باید سرمایه گذاری ها را به نحو مناسب با انجام مطالعه هدایت کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: