صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۲۵ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 12
کد خبر: ۱۵۰۲۸۵
سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

گروسی در دوراهی حمایت از توافق رفع تحریم‌ها یا دفاع از صهیونیست‌ها

سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه زیاده‌روی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمایش سرسپردگی به رژیم صهیونیستی و آمریکا مخاطرات و هزینه‌هایی را در آینده برای وی به دنبال خواهد داشت، گفت: اگر توافق بر سر رفع تحریم‌ها علیه ایران به‌دست نیاید، برخی از اعضای شورای حکام او را مقصر خواهند دانست و استقلال آژانس را مقابل افکار عمومی جهان به خطر انداخته است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به بیانیه غیرسازنده و خلاف حسن نیت سه کشور اروپایی درباره مذاکرات رفع تحریم ها، به طرف‌های اروپایی درباره تأثیرپذیری از فضاسازی‌ طرف‌های ثالثی که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بوده و اکنون نیز با همه توان به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند، هشدار داد.

 
وی افزود: باعث تأسف است سه کشور اروپایی با این بيانيه نسنجیده، گام در مسیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشته اند و بدیهی است در صورت تداوم چنین رویکردی، باید مسئولیت نتیجه آن را نیز بپذیرند.

 
این در حالی است که طرف‌های اروپایی در ماه‌های اخیر انفعال از خود نشان داده اند و در اقدامی نابجا و سیاسی باعث پایه‌گذاری قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شده اند. با وجود این، به نظر می آید سه کشور اروپایی بهتر است به جای ورود به فاز تخریب روند دیپلماتیک، برای ارائه راه‌حل برای پایان دادن به اختلاف نظرهای معدود باقی‌مانده نقش فعال‌تری ایفا کنند.

آمریکا در دور آخر مذاکرات وین از ابزار رافائل گروسی و شورای حکام برای تصویب قطعنامه علیه ایران آن هم بدون هیچ گونه الزامات خاص تنبیهی استفاده کرد. به نظر می آید کماکان گروسی در این نقش فرو رفته و به دنبال انتخاب شدن دوباره است 


ایران سابقه همکاری و تعامل سازنده خود را به عنوان عضو مسئولیت‌پذیر معاهده منع اشاعه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داده و طرف های اروپایی لازم است از سیاسی‌کاری و طرح اتهامات بی‌پایه علیه کشورمان خودداری کنند. البته مایه تأسف است  کشورهای اروپایی از سویی به حمایت تمام قد از رژیمی می‌پردازند که صدها کلاهک اتمی در اختیار دارد و به هیچ‌یک از ساز و کارهای منع اشاعه بین‌المللی پایبند نیست و از سوی دیگر علیه برنامه هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران که در معرض گسترده‌ترین بازرسی‌ها قرار دارد، به فضاسازی می‌پردازند.

 
سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره اشکال تراشی های مجدد آژانس بین المللی انرژی اتمی و رژیم صهیونیستی بر سر راه برجام و توافق بر سر رفع تحریم ها گفت: از دیرباز تاکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی ابزار سیاسی آمریکا بوده است؛ به این معنا که مذاکرات در هر مرحله ای افت می کند و آمریکا در مذاکره با ایران شکست می خورد و مجبور به عقب نشینی است، با توسل به فشار ترکیبی و استفاده از ابزارهای گوناگون مانند حملات سایبری، ترور، جنگ روانی، تحریم های تکراری و استفاده ابزاری از آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد ایران را زیر فشار قرار دهد.


وی افزود: آمریکا در دور آخر مذاکرات وین از ابزار رافائل گروسی و شورای حکام برای تصویب قطعنامه علیه ایران آن هم بدون هیچ گونه الزامات خاص تنبیهی استفاده کرد. به نظر می آید کماکان گروسی در این نقش فرو رفته و به دنبال انتخاب شدن دوباره است، به همین دلیل به حمایت همه جانبه آمریکا نیاز دارد.


کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: گروسی به این موضوع توجه ندارد که گرچه آژانس ابزار سیاسی آمریکاست، اما الزاماً همه اعضای آژانس تمایل ندارند استقلال نداشتن این نهاد بین المللی به شکل برجسته ای نمایش داده شود، زیرا جایگاه آژانس به عنوان نهاد مستقل سازمان ملل متحد نزد افکار عمومی زیر سؤال می رود.


خوش چشم گفت: با تداوم این روند جایگاه اعضای آژانس متزلزل می شوند. برخی از اعضای آژانس دقیقاً مانند گروه های نیابتی آمریکا عمل می کنند. برخی دیگر که اتفاقاً رأی آن ها برای انتخاب مجدد گروسی مهم خواهد بود، تمایل ندارند استقلال نداشتن آژانس به صورت عیان مقابل افکار عمومی جهانیان نمایش داده شود.


وی تصریح کرد: رافائل گروسی چندی پیش پس از ارائه گزارشی که به قطعنامه شورای حکام منجر شد، به راحتی به سرزمین های اشغالی سفر و با سران رژیم صهیونیستی مذاکره کرد. صهیونیست هایی که همچنان معاهده منع گسترش سلاح های اتمی را امضا نکرده اند و تأسیسات اتمی آنها هرگز بازرسی نشده است. رژیمی متخاصم که با همه در جنگ است و به کشورهای مجاور حمله می کند. رژیم اشغالگر، کودک کش و مسلح به 200 تا 400 کلاهک اتمی که در حال تهدید کشورهای منطقه به ویژه ایران است.


این کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل عنوان کرد: پرواضح است حضور رافائل گروسی در سرزمین های اشغالی نشان دهنده جانبداری تمام عیار اوست. اصولاً دعوایی که بر سر فعالیت های هسته ای ایران به راه افتاده، زاییده ذهن و سندسازی های 20 سال گذشته رژیم صهیونیستی است که این موضوع آشکارا به وسیله رئیس دستگاه امنیتی آلمان در مقابل خبرنگاران آمریکایی بیان شد. در چنین وضعیتی گروسی بدون آنکه بداند دست به خطر بزرگی زده، زیرا اگر توافقی به دست آید، وی قبل از هرگونه توافق باید اعلام کند پرونده های ایران بسته شد؛ در شرایطی که آژانس ایران را به شدت زیر فشار قرار داده است چگونه می تواند از حل مشکلات با ایران سخن بگوید؟

اصولاً دعوایی که بر سر فعالیت های هسته ای ایران به راه افتاده، زاییده ذهن و سندسازی های 20 سال گذشته رژیم صهیونیستی است که این موضوع آشکارا به وسیله رئیس دستگاه امنیتی آلمان در مقابل خبرنگاران آمریکایی بیان شد


خوش چشم گفت: اگر توافقی به دست نیاید، برخی از اعضای شورای حکام او را مقصر خواهند دانست. علاوه بر این، استقلال آژانس را مقابل افکار عمومی جهان به خطر انداخته است. این امکان دارد حتی فرد دیگری به وسیله آمریکا به جای گروسی معرفی شود، زیرا وی به لحاظ شخصیتی ضعیف و استقلال آژانس را بیش از رؤسای  قبلی زیر سؤال برده است.

 


وی عنوان کرد: با توجه به موضع گیری های آژانس در زمینه نیروگاه اتمی ژاپوریژیا که بسیار جانبدارانه و بدون محکومیت نیروهای اوکراینی است، روس ها موضع گیری علیه گروسی و آژانس را در پیش گرفته اند. این در حالی است که نیروهای اوکراینی در حال به توپ بستن این نیروگاه هستند و با وجود درخواست روسیه برای بازدید آژانس از این نیروگاه، گزارشی در محکومیت نیروهای اوکراینی صادر نشده است.

 
سید مصطفی خوش چشم توضیح داد: به نظر می آید گروسی در هر شرایطی با چالش دوگانه عجیبی مواجه شده است؛ زیاده روی و افراط گروسی در نمایش سرسپردگی به رژیم صهیونیستی و آمریکا مخاطرات و هزینه هایی را در آینده برای وی به دنبال خواهد داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: