صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۰۹
  • چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
  • Wednesday 01 March 2023
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 14
کد خبر: ۱۵۰۳۸۸
حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

چوب اروپایی‌ها لای چرخ برجام

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این سؤال که آلمان، انگلیس و فرانسه چگونه انتظار دارند تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی لغو نشود، اما ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند، گفت: برخلاف ادعاهای تکراری تروئیکای اروپایی، طرفی که باید در فعالیت‌های خود تجدیدنظر کند، نه ایران بلکه آمریکا و اروپا هستند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در حالی که پیش نویس متن مربوط به بازگشت آمریکا به توافق هسته ای ایران موسوم به «برجام» میان دو طرف ایرانی و آمریکایی در حال دست به دست شدن است، سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه شنبه شب بار دیگر به طرح ادعاهای  بی اساس علیه جمهوری اسلامی روی آوردند.


تروئیکای اروپایی در بیانیه خود مدعی شدند، جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش ذیل برجام در زمینه فعالیت های هسته ای پایبند نبوده است، غافل از آنکه برجام همان توافقی است که از سوی طرف غربی و نه ایرانی زیر پا گذاشته شده و در نتیجه نمی توان ذیل مفاد آن چنین اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد. وقتی دولت آمریکا تعهداتش مندرج در برجام را زیر پا می گذارد و مردم ایران را از حق قانونی خود برای منتفع شدن از منافع اقتصادی توافقی که به امضای کشورهای عضو 1+5 و ایران رسید محروم می کند، طرح انتظارات واهی علیه ایران فاقد معناست.

طبق پیمان «ان.پی.تی»، ایران می تواند به فعالیت های هسته ای خود زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه دهد، مگر اینکه استناد اتحادیه اروپا به برجام باشد


موضع جمهوری اسلامی همچون گذشته صریح و شفاف است، ایران بازگشت کامل به تعهدات خود ذیل برجام را به بازگشت طرف غربی به توافق و البته لغو تمامی تحریم ها منوط کرده است. فضاسازی رسانه ای فعلی کشورهای غربی در آستانه نشست فصلی آتی آژانس نیز در نوع خود قابل تأمل است و بیانیه تروئیکای اروپایی به فاصله اندکی پس از گزارش ادعایی آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی منتشر شد. توالی این رویدادها به قطعات پازلی شبیه است که اروپایی ها به واسطه آن سعی در مقصر جلوه دادن جمهوری اسلامی به عنوان طرف ناقض برجام دارند، در حالی که مقصر اصلی وضعیت این روزهای برجام در نقطه مقابل و در کنار خود اروپایی ها قرار دارد.


حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل غرب آسیا درباره ابعاد مختلف کارشکنی تازه اتحادیه اروپا در مسیر بازگشت آمریکا به توافق هسته ای و رفع تحریم ها از ایران به «راهبرد معاصر» گفت: در بخشی از بیانیه اتحادیه اروپا گفته شده است ایران به گسترش برنامه ی هسته ای خود ادامه می دهد و این سطح از گسترش برنامه های هسته ای بسیار فراتر از چیزی است که به دلایل غیرنظامی قابل توجیه باشد، درواقع زمانی که ایران فعالیت های هسته ای خود را زیرنظر آژانس بین المللی انرژی هسته ای ادامه می دهد، نمی توان این نوع فعالیت ها را محدود کرد.


وی افزود: طبق پیمان «ان.پی.تی»، ایران می تواند به فعالیت های هسته ای خود زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه دهد، مگر اینکه استناد اتحادیه اروپا به برجام باشد. در اینجا سؤالی به وجود می آید که اگر سه کشور عضو اتحادیه اروپا در طرح این ادعاها استناد به برجام دارند، نخست باید تعهدات خود را ذیل توافق هسته ای 2015 انجام دهند. واضح است در 1.5 سال گذشته آمریکا حاضر به لغو تحریم های ایران نشده است (موضوعی که طبق توافق هسته ای سال 2015 ملزم به انجام آن است).


این کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: آلمان، انگلیس و فرانسه چگونه انتظار دارند تحریم ها علیه جمهوری اسلامی لغو نشود، اما ایران فعالیت های هسته ای خود را محدود کند، چنین موضوعی قابل پذیرش نیست.

 
بهشتی پور در بررسی ادعاهای مطرح در بیانیه شنبه شب تروئیکای اروپایی علیه ایران گفت: عنوان شده گسترش فعالیت های هسته ای ایران توجیه غیرنظامی ندارد، در واقع ایران توان هسته ای خود را به عنوان جنبه بازدارندگی افزایش می دهد؛ ایران به سمتی پیش می رود که طرف مقابل را به تجدید نظر وادار کند و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران زیر نظر آژانس انرژی اتمی فعالیت های هسته ای خود را انجام می دهد، جای هیچ نگرانی از طرف مقابل اروپایی و غربی وجود ندارد.


وی درباره ادعاها و نگرانی های مطرح از سوی غربی ها در زمینه برنامه هسته ای ایران تصریح کرد: اگر طرف غربی نگران برنامه ها و فعالیت های هسته ای ایران است، تنها راه رفع آن لغو تحریم ها علیه ایران و فراهم کردن شرایطی برای بهره بردن ایران از منافع اقتصادی برجام است. زمانی که طرفهای غربی به برجام پایبند باشند، ایران هم فعالیت های هسته ای  خود را محدود خواهد کرد.


بهشتی پور در ارزیابی بیانیه ضد ایرانی سه کشور اروپایی در قبال برنامه هسته ای ایران بار دیگر بر اظهارات خلاف واقع آنها تأکید کرد و گفت: دلیل این بیانیه از جانب اتحادیه اروپا قابل درک نیست. در این بیانیه اعلام شده موضع آنها روشن و ثابت است و ایران باید به طور کامل فوری با حسن نیت با آژانس همکاری کند. این در حالی است که ایران در حال همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، فعالیت های ایران زیرنظر آژانس و فعالیت ها و همکاری ها قطع نشده‌ است.


این کارشناس مسائل سیاسی متذکر شد: برخلاف ادعاهای تکراری تروئیکای اروپایی، طرفی که باید در فعالیت های خود تجدید نظر کند، آمریکا و اروپا هستند؛ آنها هستند که باید تحریم ها را علیه ایران لغو کنند تا ایران در شرایطی قرار گیرد که بهره مند از مزایای اجرای برجام شود. در این صورت انتظار داشته باشند ایران برجام را اجرا کند و در غیر این صورت چنین خواسته ای امکان پذیر نیست.


بهشتی پور تأکید کرد: ایران همکاری خود را با آژانس مادامی ادامه می دهد که بهانه جویی های گذشته پرونده هسته ای بسته شود. این در حالی است که طرف های مقابل حاضر به تمام کردن موضوعاتی که در پرونده هسته ای ایران برای قبل از سال ۲۰۰۳ بوده، نیستند.

طرفی که باید در فعالیت های خود تجدید نظر کند، آمریکا و اروپا هستند؛ آنها هستند که باید تحریم ها را علیه ایران لغو کنند تا ایران در شرایطی قرار گیرد که بهره مند از مزایای اجرای برجام شود.


این کارشناس مسائل سیاسی درباره چشم انداز مذاکرات رفع تحریم ها با توجه به تحولات تازه گفت: اروپا و آمریکا به توافق  با ایران نیاز دارند. هر سه طرف در حال چانه زنی سیاسی هستند برای اینکه حداکثر امتیاز را به دست بیاورند و حداقل امتیاز را واگذار کنند.

 


بهشتی پور عنوان کرد: با وجود تمامی مشکلات، به نظر می آید طرف ها به سر میز مذاکرات برخواهند گشت و بار دیگر مذاکرات را ازسر خواهند گرفت. ایران در حد توان در زمینه این موضوع انعطاف نشان داده و اکنون نوبت آمریکاست انعطاف لازم را به خرج دهد. در آینده نیز به راه حل میانه ای که مورد توافق دو طرف باشد دست خواهند یافت.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: