صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۵۴
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 15
کد خبر: ۱۵۰۷۳۴
یادداشت اختصاصی مهدی فضائلی، كارشناس مسائل سیاسی؛

چرا راه قدس از کربلا می‌گذرد؟

رابطه معناداری میان حماسه اربعین و آزادی قدس وجود دارد و همین رابطه معنادار است که دشمن را نسبت به اربعین نگران کرده و همه تلاش خود را به‌کار گرفته تا این حماسه در دید مردم جهان قرار نگیرد. زنده نگه داشتن و اعتلای پرچم نهضت حسینی که تفکر مقاومت، راه حق جویی و اندیشه شهادت‌طلبی را تقویت می‌کند، ازجمله تأثیرات حماسه باشکوه اربعین در آزادی قدس است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»‌؛ چند روزی است دیوارنگاره توجه برانگیز میدان ولیعصر تهران به پیوند اربعین با آزادی قدس اختصاص یافته است، تصویری که توسط یکی از فعالان توئیتر به موشک اسکاد تشبیه شد!

این تصویر برگرفته از بیان ماندگار و حکمت آمیز بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران است که فرمودند: راه قدس از کربلا می گذرد.


اما واقعا چه رابطه‌ای بین اربعین با آزادی قدس وجود دارد؟ و آیا آن جمله تاریخی امام صرفا جمله ای برای عدم انحراف از اولویت دفاع مقدس در آن مقطع بود یا علاوه بر آن، راهبردی را هم در درون خود داشت؟


به نظر می رسد این موضوعی است که جادارد از سوی نخبگان بیشتر مورد کنکاش قرار گیرد اما به نظر نویسنده این سطور،بطور واقعی رابطه معناداری بین حماسه اربعین و آزادی قدس وجود دارد و همین رابطه معنادار است که دشمن را نسبت به اربعین نگران کرده و همه تلاش خود را بکار گرفته تا این حماسه در دید مردم جهان قرار نگیرد.


نخستین تأثیر حماسه باشکوه اربعین در آزادی قدس،زنده نگه داشتن و اعتلای پرچم نهضت حسینی است که تفکر مقاومت،راه حق جویی و اندیشه شهادت طلبی را تقویت می نماید.


به هر مقدار که این اندیشه زنده و پویا باشد آرمان فلسطین زنده و پویا خواهد بود و هر چه آرمان فلسطین زنده تر باشد رژیم صهیونسیتی در معرض تهدید بیشتری خواهد بود.

دومین نکته، نمایش ابهت مکتب اهل بیت علیهم السلام در اربعین است که این رزمایش، از سویی موجبات ترس هرچه بیشتر دشمنان این مکتب از جمله صهیونیست ها را فراهم می آورد و از سوی دیگر موجب خودباوری و اعتماد به نفس بیشتر ارادتمند ان به این مکتب می شود؛ خودباوری و اعتماد به نفسی که تحقق اهداف بزرگتر از جمله آزادی قدس را در دسترس قرار می دهد.

سومین ارتباط و یا تأثیر حماسه اربعین در آزادی قدس شریف را در تمرین سازمان دهی می توان جستجو کرد.
غلبه بر دشمن صهیونیستی که از پشتوانه استکبار برخوردار است بدون آمادگی و سازمان دهی میسر نیست و راهپیمایی اربعین در دل خود می تواند این آمادگی را به نوعی تسهیل نماید.

چهارمین و آخرین نکته در ایجاد این پیوند را هم می توان در ایجاد اتحاد و یکپارچگی بین حق طلبان یافت.

اگر چه اغلب حاضران در حماسه اربعین را شیعیان تشکیل می دهند اما اختصاص به آنها ندارد و هر سال تعدادی از اهل سنت،مسیحیان و پیروان ادیان دیگر نیز در این مراسم شگفت انگیز حضور پیدا می کنند. ادامه و افزایش این حضور، زمینه آن اتحاد را تقویت خواهد کرد تا به سرمنزل مقصود که رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و یکی از ثمرات یا پیش نیازهای آن تمدن، اضمحلال رژیم غاصب اسرائیل خواهد بود، نزدیک و نزدیکتر شویم، ان‌شاءالله.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: