صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - 2022 September 30
کد خبر: ۱۵۲۵۲۴

تداوم تلاش‌های آمریکا برای مقابله با نقوذ چین

بایدن به رهبران جزایر اقیانوس آرام وعده داد برای حمایت اقتصادی از آن‌ها همکاری با متحدانش را افزایش دهد.

به گزارش راهبرد معاصر، پس از نشست دو روزه واشنگتن با حضور آمریکا و نمایندگان ۱۴ کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام بیانیه مشترکی صادر شد که در آن آمریکا به تقویت همکاری‌های همه جانبه با کشور‌های این منطقه تاکید و اعلام کرد اینجا منطقه‌ای است که دموکراسی می‌تواند در آن شکوفا شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از جمله مقاماتی که به این بیانیه تاکید داشتند مناسه سوگاواره، نخست وزیر جزایر سلیمان بود که پیشتر اعلام کرده بود به دلیل نگرانی از روابطش با چین و تشدید مسائل اقتصادی با آمریکا همراهی نخواهد کرد.

این اجلاس برای نخستین بار با میزبانی آمریکا و حضور مقامات جزایر اقیانوس آرام در شرایطی که واشنگتن به تشدید اختلافات سیاسی با چین اذعان دارد برگزار می‌شود.

بایدن در این نشست متعهد شد با مقامات کشور‌های جزیره‌ای در اقیانوس آرام در زمینه حل بحران‌های آب و هوایی و نیز پیشرفت‌های اقتصادی همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشد.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند در حالی که آمریکا از سوی چین احساس خطر می‌کند و به دنبال ایجاد تنش در منطقه اقیانوس آرام است برگزاری این نشست می‌تواند برای پیشبرد اهداف واشنگتن در زمینه‌های مختلف اقتصادی حائز اهمیت باشد، ولی ممکن است به افزایش اختلافات سیاسی این کشور با چین منجر شود.

رییس جمهور آمریکا در این نشست تاکید کرد واشنگتن اجازه نمی‌دهد چین در این منطقه پایگاه نظامی ایجاد کند و مدعی شد به دنبال ایجاد امنیت و آرامش در منطقه است./ باشگاه خبرنگاران

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: