صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 03
کد خبر: ۱۵۳۰۴۱

آژانس بین المللی انرژی:اروپا با خطر بی‌سابقه کمبود گاز مواجه است

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که قاره اروپا زمستان امسال با «خطر بی سابقه» کمبود منابع گاز طبیعی روبروست.

به گزارش راهبرد معاصر آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد به دنبال اقدام روسیه در قطع بخش اعظم صادرات گاز این کشور به اروپا، این قاره زمستان امسال با " خطر بی سابقه " کمبود منابع گاز طبیعی روبروست.

به گزارش آسوشیتدپرس، آژانس بین المللی انرژی مستقر در پاریس در گزارش سه ماهه خود که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در صورت قطع کامل صادرات گاز روسیه در بحبوحه جنگ در اوکراین باید مصرف گاز خود را در فصل زمستان ۱۳ درصد کاهش دهند.

بنا بر اعلام این آژانس، بخش عمده کاهش گاز می‌تواند در زمینه‌هایی همچون کاهش یک درجه‌ای ترموستات‌ها، تنظیم دمای دیگ بخار و نیز صرفه جویی در بخش انرژی صنعتی باشد. اتحادیه اروپا روز جمعه با کاهش حداقل پنج درصدی مصرف برق در ساعات اوج قیمت موافقت کرد.

تنها میزان اندکی از گاز روسیه هنوز از طریق اوکراین به اسلواکی و در سراسر دریای سیاه از طریق ترکیه به بلغارستان وارد خطوط انتقال گاز می‌شود. دو مسیر انتقال گاز دیگر از دریای بالتیک به آلمان و از طریق بلاروس و لهستان قطع شده است.

اتحادیه اروپا ۸۸ ذخایر گازی خود را پر کرده است و این در حالی است که بر اساس ارزیابی آژانس بین المللی انرژی در صورت قطعی گاز روسیه ۹۰ درصد ذخایر گازی اتحادیه اروپا باید تکمیل باشد.

کسب و کار‌ها در اروپا مصرف گاز طبیعی خود را کاهش داده اند و در برخی موارد فعالیت‌هایی که نیاز به مصرف سوخت زیاد دارد همچون تولید فولاد و کود را کنار گذاشته اند. در عین حال، کسب و کار‌های کوچک مانند نانوایی‌ها نیز شاهد کاهش قابل توجه هزینه‌های خود هستند.

قیمت‌های بالای گاز که برای گرم کردن خانه‌ها، تولید برق و مجموعه فرایند‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد موجب افزایش ده درصدی تورم مصرفی در ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا شده است که از یورو استفاده می‌کنند و قدرت خرید مصرف کننده تا آنجا کاهش یافته است که اقتصاددانان پیش بینی کرده اند این منطقه تا اواخر امسال و اوایل سال آینده دچار رکود اقتصادی می‌شود.

دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی با خرید منابع گرانقیمت گاز طبیعی مایع که با کشتی از کشور‌هایی همچون آمریکا و قطر وارد می‌شود و نیز با افزایش واردات گاز از نروژ و جمهوری آذربایجان بخش اعظم کمبود گاز روسیه را جبران کرده اند.

هدف از این اقدامات جلوگیری از کاهش میزان ذخایر گازی به میزانی است که دولت‌ها مجبور به سهمیه بندی گاز برای کسب و کار‌ها نشوند.

بنا بر اعلام آژانس بین المللی انرژی، حجم ذخایر گازی باید همچنان بیش از ۳۳ درصد برای فصل زمستان باشد که پایین‌تر از این میزان در فصل زمستان خطر کمبود گاز را به دنبال خواهد داشت.

سران اروپایی کاهش عرضه گاز روسیه را نوعی باج خواهی در زمینه انرژی می‌دانند که با هدف تحت فشار قرار دادن دولت‌ها به خاطر حمایت آن‌ها از اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه اتخاذ شده است.

به دنبال آنکه روسیه این ماه جریان گاز را از طریق خط لوله نورد استریم یک در مسیر دریای بالتیک به آلمان متوقف کرد، این خط لوله و خط لوله نورد استریم دو – که احداث شد، اما هیچگاه به دلیل خودداری آلمان از تایید آن به مرحله بهره برداری نرسید – در انفجار‌هایی در زیر آب آسیب دید که دولت‌های اروپایی آن‌ها را خرابکاری اعلام کردند.

تقاضا برای گاز مایع موجب بالا رفتن قیمت‌ها و کاهش عرضه به اندازه‌ای شده است که کشور‌های فقیرتر در آسیا توانایی پرداخت هزینه‌های آن را ندارند.

بنگلادش در حال حاضر در خاموشی گسترده فرو رفته است و پاکستان با خاموشی گاه و بیگاه برق مواجه شده است و این مسئله مسئولان این کشور را به کاهش ساعات کاری فروشگاه‌ها و کارخانجات برای ذخیره برق واداشته است./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: