صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 09
کد خبر: ۱۵۳۷۰۲

اولاند: اروپا در آستانه بحرانی بزرگ

«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور سابق فرانسه طی نشست اقتصادی در استان «سقاریه» ترکیه اعلام کرد، اروپا با بحرانی بزرگ مواجه است.

به گزارش راهبرد معاصر، در شرایطی که اعتراضات در کشورهای اروپایی به افزایش شدید بهای انرژی خبرساز شده، رئیس‌جمهور سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ فرانسه از «بحران بزرگ» در اروپا خبر داده است.

منابع رسانه‌ای خبر دادند، فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور سابق فرانسه به عنوان یکی از سخنرانان «نشست اقتصادی اولوداغ» به میزبانی استان سقاریه ترکیه درباره مسائلی از قبیل روابط آنکارا و اروپا و بحران این قاره سخن گفت.

به گزارش روزنامه «دیلی صاباح»، فرانسوا اولاند در بخشی از این نشست به تعریف و تمجید از موقعیت جغرافیایی ترکیه پرداخت و تاکید کرد، موقعیت جغرافیایی ترکیه مزایایی را برای اقتصاد و تجارت این کشور ایجاد می‌کند.

رئیس‌جمهور سابق فرانسه گفت: در زمانی که فعالیت‌های تجاری در مناطقِ نزدیک‌تر به مصرف‌کنندگان سازماندهی می‌شوند، ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود از مزیت بزرگی برخوردار است.

به گفته رئیس‌جمهور سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ فرانسه، «بسیاری از خطوط و فعالیت‌های تجاری را می‌توان در ترکیه انجام داد. بسیاری از این فعالیت‌ها تاکنون در آسیا یا جاهای دیگر انجام می‌شد».

او طی سخنرانی در «نشست اقتصادی اولوداغ» درباره وضعیت کنونی اروپا با توجه به مسائل ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، جنگ در اوکراین و افزایش بهای انرژی هم اظهارنظر کرد.

فرانسوا اولاند گفت: «در این شرایط، اروپا با یک بحران بزرگ مواجه است. (اروپا) یک اتحادیه دارد اما در عین حال با دگرگونی مواجه است. همچنینی موضوعاتی در زمینه انرژی و دفاع نیز وجود دارد. چگونه حاکمیت خود را تضمین خواهد کرد؟ چگونه از خود محافظت خواهد کرد؟ برای اینکه بتوانیم به این سؤالات پاسخ دهیم، اکنون زمان آن فرا رسیده است که با وجود تناقضات، هم متحد بمانیم و هم باز بمانیم (درهایمان را به روی هم باز بگذاریم)».

رئیس‌جمهور سابق فرانسه با بیان اینکه اروپا باید بتواند «چارچوب بسیار وسیع و جغرافیای متفاوت» داشته باشد، خطاب به ترکیه اعلام کرد که این کشور باید از این منظر به وضعیت کنونی نزدیک شود برای اینکه «آینده ترکیه در اروپاست».

اظهارنظر این مقام ارشد سابق فرانسوی درباره بحران در اروپا در شرایطی مطرح شده که طی هفته‌های جاری اعتراضات در این کشور و برخی دیگر از کشورهای اروپایی علیه افزایش شدید بهای انرژی و بحران اقتصادی بسیار خبرساز شده است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دنبال بحران اوکراین، در اقدامی هماهنگ با آمریکا دست به اعمال تحریم‌های بی سابقه علیه روسیه زده‌ و همزمان حمایت‌های اقتصادی، سیاسی و تسلیحاتی از اوکراین را در پیش گرفته‌اند./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: