صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 10
کد خبر: ۱۵۳۸۲۶

گوترش خواستار استقرار نیروهای بین‌المللی در هائیتی شد

دبیر کل سازمان ملل متحد استقرار یک نیروی مسلح بین المللی را در هائیتی خواستار شد.

به گزارش راهبرد معاصر، در حالیکه بحران‌های امنیتی ناشی از فعالیت گسترده باند‌های تبهکار و نیز تهدید شیوع بیماری مهلک وبا بر این کشور فقیر منطقه کاراییب سایه گسترده است، استفان دوژاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت "دبیر کل از جامعه جهانی، از جمله اعضای شورای امنیت می‌خواهد هر چه زودتر درخواست دولت هائیتی مبنی بر استقرار فوری یک نیروی مسلح ویژه بین المللی را در آن کشور برای مقابله با بحران انسانی موجود، بررسی کنند. "

وی افزود "دبیر کل در مورد شرایط موجود در هائیتی که شیوع بیماری وبا و وخامت شدید اوضاع امنیتی، کشور را فلج کرده، به شدت نگران است؛ نشست بعدی شورای امنیت برای بررسی بحران در هائیتی برای روز ۲۷ اکتبر (۵ آبان) پیش بینی شده، ولی دبیر کل قبل از آن، در روز یکشنبه، نامه‌ای به شورا ارسال کرد و در آن گزینه‌هایی درمورد پشتیبانی امنیتی از مردم هائیتی، مطابق با قطعنامه ۲۶۴۵ که در ۱۵ ژوییه تصویب شد، پیشنهاد داد. "

در آن قطعنامه، زمان ماموریت دفتر سازمان ملل در هائیتی، ساختاری که جایگزین ماموریت صلحبانی سازمان ملل شد و هدف آن کمک به نیروی پلیس محلی است، به مدت یک سال تمدید شد.

در نامه گوترش به شورای امنیت سازمان ملل که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته است، وی همچنین، فعالیت باند‌های تبهکار که کنترل زیرساخت‌های راهبردی همچون بندر بین المللی پورتوپرنس (پایتخت) و پایانه اصلی سوخت کشور (وارو) را در اختیار گرفته اند، به شدت محکوم کرد.

وی در نامه خود در مورد شیوع هر چه بیشتر بیماری وبا در این کشور هشدار داد و گفت اوضاع کنونی، شرایط را برای افزایش هر چه بیشتر تعداد مبتلایان به این بیماری مهلک به طور کامل مهیا کرده است.

هائیتی سالهاست در بحران‌های عمیق اقتصادی، امنیتی و سیاسی گرفتار است./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: