صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 13
کد خبر: ۱۵۴۳۶۹

پوتین خواستار تقویت همکاری اعضای «سیکا» علیه تروریسم و مواد مخدر شد

رئیس جمهور روسیه طی سخنرانی در ششمین اجلاس «کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا»، تقویت همکاری اعضای سیکا علیه تروریسم و مبارزه با قاچاق مواد مخدر را مهم برشمرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز (پنجشنبه) ضمن تاکید بر لزوم افزایش همکاری‌ها بین کشورهای آسیایی برای مبارزه با تروریسم، از غرب خواست خسارات وارد شده به این کشور در جریان بیست سال اشغال را جبران کند.

 

پوتین طی سخنرانی در ششمین اجلاس «کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا» موسوم به سیکا گفت همکاری کشورهای آسیایی و اعضای این مجمع در مبارزه با تروریسم و قاچاق موادر مخدر باید تقویت شود.

 

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی با مهم دانستن تقویت همکاری اعضای سیکا در این دو مورد، توضیح داد: «این بسیار مهم است که همراه با دیگر انجمن‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای، به همکاری فعالانه برای حل‌وفصل شرایط بحرانی و درگیری‌های نوظهور در آسیا، و همچنین تقویت همکاری بین دولت‌ها در مقابله با تهدیدهای تروریستی، شناسایی و خنثی‌سازی گروه‌های افراطی، مسدود کردن منابع مالی آنها و مبارزه با قاچاق مواد مخدر ادامه دهیم».

 

رئیس جمهور روسیه در ادامه خطاب به کشورهای غربی تاکید کرد که خسارات وارده به افغانستان در طول سال‌های اشغال آن توسط آمریکا و ناتو باید جبران و منابع ارزی خارجی بلوکه شده این کشور هرچه سریعتر آزاد شود.

 

پوتین در این‌باره اظهار داشت: «البته برای عادی سازی اوضاع در خاک افغانستان باید به طور مشترک بهبود اقتصادی آن را پیش ببریم. اما قبل از هر چیز ما می‌خواهیم که خسارت وارد شده به افغان‌ها در طول سال‌های اشغال را جبران کرده و منابع ارزی که غیرقانونی مسدود شده‌اند را آزاد کنیم».

 

به نوشته ریانووستی، وی با صحبت از تروریسم در افغانستان، انفجار در سفارت روسیه در کابل و دیگر حملات تروریستی خونین در این کشور را یادآور شد و گفت: «برای حل و فصل اوضاع در آنجا (افغانستان)، مشارکت سازمان همکاری شانگهای و ساختارهای منطقه‌ای ضد تروریستی مفید خواهد بود».

 

رئیس جمهور روسیه در ادامه صحبت‌هایش درباره افغانستان تصریح کرد: «متأسفانه افغانستان یکی از حادترین چالش‌های امنیتی برای منطقه ما باقی مانده است، امروز همکاران ما در این مورد صحبت کرده‌اند که پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از حضور نظامی آمریکا و ناتو، شکست سیاست‌های آنها، این کشور نتوانست به‌طور مستقل مشکلات مربوط به تهدیدات تروریستی را حل کند».

 

پوتین در بخش دیگری از صحبت‌هایش خواستار استفاده موثرتر از ارزهای ملی کشورهای عضو سیکا شد و این کار را مایه تقویت حاکمیت کشورها خواند.

 

وی با تاکید بر نیاز به استفاده فعال‌تر از ارزهای ملی برای تسویه حساب‌های متقابل بین کشورها، پیشنهاد بازنگری در اصول سیستم مالی جهانی را داد که «برای چندین دهه به میلیاردهای طلایی اجازه می‌داد تا با هزینه دیگران زندگی کنند».

 

ریانووستی به نقل از رئیس جمهور روسیه نوشت: «به عنوان اولین گام، ما شاهد استفاده فعال‌تر از ارزهای ملی در تسویه حساب‌های متقابل هستیم. چنین اقداماتی به تقویت حاکمیت مالی کشورها، توسعه بازارهای سرمایه داخلی و تعمیق یکپارچگی منطقه‌ای کمک می‌کند».

 

پوتین با بیان اینکه کشورهای آسیایی در حال ایفای نقش جدی‌تر در عرصه جهانی هستند، گفت روسیه برای تشکیل یک سیستم امنیتی برابر و غیرقابل تقسیم در قاره آسیا تلاش می‌کند.

 

طبق این گزارش، پوتین در کنفرانس آستانه در مورد تعامل و اقدامات اعتمادسازی گفت: «البته ما همراه با سایر کشورهای آسیایی، هر کاری انجام می‌دهیم تا یک سیستم امنیتی برابر و غیرقابل تقسیم بر اساس اصول شناخته شده جهانی حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل در آسیا تشکیل دهیم»./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: