صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 20
کد خبر: ۱۵۴۶۷۰
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

دست برتر مقاومت در منطقه

شکست آمریکا و هم‌پیمانانش در لبنان و عراق که یکی در عرصه ژئواستراتژیک و دیگری هم در عرصه سیاسی رخ داد، نشان داد شکست‌های آنها و پیروزی‌های مقاومت ادامه‌دار خواهد بود و دست برتر را در این قضایا مقاومت و جریان‌های حامی آن خواهند داشت.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ برخلاف فضاسازی های اخیر علیه گروه ها و کشورهای حامی مقاومت، پیروزی های بزرگی در منطقه به دست آمده که مهم ترین آنها ترسیم خطوط دریایی در کاریش و پیروزی حزب الله و ملت لبنان است. همچنین عراقی ها توانستند با تعیین رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه به موفقیت دیگی دست یابند.

 

در زمینه تحولات مربوط به میدان گازی کاریش و پیروزی های حزب الله نکات ذیل را می توان مطرح کرد:

  1. کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌‌ای لبنان حدود 22 هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به 854 کیلومتر مربع می‌رسد. مساحت مورد منازعه به 10 منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره 9 یکی از آنهاست. این بلوک‌، مرز آبی مورد منازعه رژیم صهیونیستی و لبنان است. تاکنون پنج دور مذاکره غیرمستقیم میان دو طرف در رابطه با بلوک های موردنظر در دفتر یونیفل در رأس التنوره انجام شده که در دور پنجم به علت پافشاری هیئت لبنانی نسبت به حق مسلم خود در استخراج منابع آن متوقف شد. مدتی پیش نیز لبنان مجوز استخراج گاز برای چند شرکت اروپایی متشکل از شرکت ایتالیایی «انی»، «توتال» فرانسه و «نواتک» روسیه صادر کرد تا نخستین حفاری دریایی کشورش را در دو بلوک انجام دهد. تحرکات میدان گازی کاریش از آنجا شروع شد که رژیم صهیونیستی موضوع اکتشاف گاز را به شرکتی یونانی به نام «انرژین» سپرد و این شرکت نیز یک کشتی را به منطقه مورد مناقشه فرستاد.
  2. در چند وقت اخیر رژیم صهیونیستی مترصد این بود عملیات اکتشاف گاز را در منطقه آغاز کند که با واکنش حزب الله مواجه شد. در همان مقطع حزب الله اعلام کرد چنانچه این رژیم عملیات استخراج گاز را آغاز کند، با واکنش سختی مواجه خواهد شد. در همان مقطع صهیونیست ها اعلام کردند تحرکات آنها در این منطقه صرفاً آزمایشی است و قصد استخراج گاز ندارند. به همین دلیل بود که بسیاری از افراد همچون بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی اعلام کردند یئیر لاپید، نخست وزیر این رژیم شکست بزرگی را در برابر حزب الله متحمل شد. در نهایت با میانجی گری آمریکا تعیین خطوط مرزی تعیین شد و به اعتراف صهیونیست ها، پیروزی بزرگی برای حزب الله به دست آمد. «الی بار ان»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی رژیم صهیونیستی عنوان کرد، توافق تنظیم شده میان این رژیم و لبنان پیروزی بزرگی برای سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله است.
  3. صهیونیست ها با همراهی برخی کشورهای دیگر مترصد بودند داخل لبنان هرج و مرج و بی ثباتی اقتصادی به وجود بیاورند و در مقطعی هجوم مردم به بانک ها برای خروج سپرده ها اتفاق افتاد تا به این وسیله دولت و حزب الله را در موضوعات داخلی درگیر، از موضوع میدان گازی کاریش غافل کنند و دوگانگی به وجود بیاورند. اما دولت و حزب الله در یک مسیر واحد بر خواسته های خود پافشاری کردند و در نهایت هرآنچه را که مدنظر لبنان بود، در توافق به دست آوردند.

 

درباره موضوع عراق و پیروزی ای که نصیب گروه های مقاومت شد، نکات ذیل قابل بیان است:

 

  • عراق به مدت 13 ماه بعد از انتخابات پارلمانی همچنان صحنه کشمکش های سیاسی بود و در مقاطعی کشمکش ها به نزاع خیابانی تبدیل شد. جلسات مجلس برگزار نشد، به حدنصاب نمی رسید یا بدون دستورکار و بدون خروجی خاصی تمام می شد. در کنار این موضوع نبود اجماع میان احزاب برای انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر نیز شرایط را بسیار سخت کرده بود. باتوجه به نداشتن اجماع دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی برای انتخاب رئیس جمهور، وضعیت انتخاب این پست در هاله ای از ابهام قرار گرفت و درنهایت آرای نمایندگان مجلس همچون سال 2018 رئیس جمهور را انتخاب کرد.
  • دو فردی که به عنوان رئیس جمهور و نخست وزیر انتخاب شدند، دارای گرایش های نزدیک به مقاومت هستند و این شکستی بزرگ برای کشورهایی است که یک سال عراق را با انواع چالش ها و نزاع ها مواجه کردند تا این اتفاق نیفتد.
  • خروج عراق از بن بست سیاسی بسیاری از گزاره های موجود همچون اختلافات حزبی، درگیری های قومی و جنگ و آشوب خیابانی را از بین خواهد برد و شرایط را برای ایجاد ثبات فراهم خواهد کرد. ثباتی که وجود آن برای کشورهای همسایه همچون ایران نیز بسیار مهم خواهد بود.

 

ارزیابی نهایی

پیروزی های مقاومت در منطقه درحالی است که شکست های بزرگی برای آمریکا و هم پیمانان آن در سطوح بین المللی و منطقه ای در حال رقم خوردن است. طراحی هایی که این کشورها برای آشوب فراگیر و دامنه دار در ایران و سپس کشورهای منطقه طرح ریزی کرده بودند، در این زمینه ناکام ماندند و سپس شکست آنها در لبنان و عراق که یکی در عرصه ژئواستراتژیک و دیگری هم در عرصه سیاسی رخ داد، نشان داد شکست های آنها و پیروزی های مقاومت ادامه دار خواهد بود و دست برتر را در این قضایا مقاومت و جریان های حامی آن خواهند داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: