صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۱۵
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 18
کد خبر: ۱۵۵۰۹۸

حکم حبس فعال زن سعودی بیشتر شد

منابع رسانه‌ای از افزایش حکم حبس علیه یک فعال زن سعودی به ۱۳ سال خبر دادند.

به گزارش راهبرد معاصر، عربستان همچنان به روش‌های انتقام جویانه خود برای ساکت کردن صداهایی که خواستار عدالت و آزادی هستند، ادامه می‌دهد.

به گزارش مراه الجزیره، پس از لغو حکم اعدام « اسراء الغمغام» فعال زن شیعه سعودی، دادستان عربستان حکم 8 سال حبس علیه وی را اعلام کرد.

به گزارش مراه الجزیره، رسانه‌های خبری اعلام کردند که دادگاه تخصصی کیفری عربستان اعلام کردند که حکم حبس این فعال زن شیعه سعودی از 8 سال به 13 سال افزایش یافته است.

اسراء الغمغام یکی از ده‌ها بازداشت شده سعودی است که با اتهام‌های واهی و محاکمه نادعادلانه به حبس محکوم شده است.

الغمغام، فعال حقوقی شیعی عربستان اهل قطیف است. وی از اوایل سال 2011 میلادی و همزمان با بیداری اسلامی به دلیل مشارکت در اعتراض های مسالمت آمیز در منطقه شیعه نشین «قطیف» در عربستان و خارج از آن به شهرت رسید. الغمغام از دولت سعودی خواست تا دست از تبعیض نژادی بین اهل تسنن و تشیع که خواهان تحقق عدالت و دمکراسی و بهبود شرایط معیشتی‌شان هستند، بردارد. مقامات سعودی در ماه آگوست 2018 میلادی به انتشار شایعاتی درباره وی اقدام کردند.

مقامات سعودی در ششم دسامبر 2015 میلادی الغمغام را به همراه همسرش «موسی جعفر الهاشم » به علت حضور در اعتراض‌های مسالمت آمیز قطیف و انتشار تصاویر این تجمع‌ها در شبکه‌های اجتماعی بازداشت کردند و سپس به اتهام «پیوستن به یک شبکه تروریستی باهدف ایجاد آشوب و تحریک ضد آل سعود» محکوم به اعدام شد.

پس از انتقادهای جوامع بین المللی و سازمان‌های حقوق بشری حکم اعدام علیه اسراء الغمغام لغو شد. دادگاه تروریسم احکام اولیه را صادر و وی را به 8 سال زندان محکوم کرد.

سازمان عفو بین الملل، 20 نوامبر 2018 میلادی از مدارک و شواهدی پرده برداشت که نشان از شکنجه و آزار جنسی در حق فعالان زن عربستان داخل زندان‌ها حکایت دارد؛ زنانی که تنها به دلیل دفاع از حقوق زنان در حبس به سر می برند./ تسنیم

نظر شما