صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۵۱
  • يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Sunday 23 April 2023
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 19
کد خبر: ۱۵۵۲۴۴
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

عملیات رسانه ای غرب با ادعای استفاده روسيه از سلاح‌های ایرانی

تشدید حملات رسانه‌های جریان اصلی علیه ایران، ادعای استفاده روسیه از سلاح‌های ایرانی، برگزاری تجمع در برابر سفارت ایران در کی‌یف، لغو اعتبارنامه سفیر و کاهش دیپلمات‌های ایرانی، موج جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا و ابراز نگرانی تل‌آویو نسبت به خطر پهپادهای ایرانی علیه امنیت رژیم صهیونیستی نشان از برنامه‌ریزی غربی‌ها برای اعمال تحریم‌های جدید و اقدام علیه منافع ایران در داخل یا خارج از مرزهای جغرافیایی کشور دارد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ با پیروزی‌های مکرر ارتش روسیه در عرصه نظامی، دیپلمات‌ها و رسانه‌های غربی با هدف به حاشیه راندن ضعف ساختار نظامی اوکراین و حمایت محدود دولت‌های آمریکایی-اروپایی از این کشور، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفته‌اند و تهران را به فروش پهپادها و موشک‌های بالستیک ایرانی به ارتش روسیه متهم می‎‌کنند.

 

هم زمانی این موج عملیات روانی با تحولات داخلی ایران، تعلیق مذاکرات رفع تحریم‌ها و گسترش روابط با قدرت‌های نوظهور نشان‌دهنده برنامه غربی‌ها برای تشدید فشارها بر ایران است. به عبارت دیگر، غربی‌ها قصد دارند با انتشار اخبار تأیید نشده درباره حمایت نظامی ایران از روسیه، عامل پیروزی‌های مسکو در میدان نبرد را تسلیحات ایرانی معرفی کنند.

 

در نظر تحلیلگران، این خط خبری با هدف مخدوش‌سازی تصویر ایران در جامعه جهانی و کسب بهانه برای اعمال تحریم‌های جدید علیه شریان‌های اقتصادی جمهوری اسلامی دنبال می‌شود

با فرسایشی شدن روند جنگ اوکراین، نام بسیاری از بازیگران منطقه‌ای- فرامنطقه‌ای به عنوان کشورهای مؤثر در بحران آورده شده است. کمک پهپادی ترکیه به اوکراین، آموزش نیروهای آزوف به‌وسیله کماندوهای رژیم صهیونیستی، دراختیار کی یف گذاشتن سامانه‌های پدافندی آمریکا و ... تنها گوشه‌ای از حضور فعال کشورهای ذی نفع در این بحران بین‌المللی است.

 

با وجود این، در روزهای اخیر نام یک کشور بیش از باقی بازیگران مطرح می‌شود؛ جمهوری اسلامی ایران. رسانه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی ادعا می‌کند ایران قصد دارد علاوه بر پهپادهای شاهد- 136، موشک‌های زمین به زمین فتح 110 و ذوالفقار 2 را نیز در اختیار ارتش روسیه قرار دهد. در ادامه، این رسانه آمریکایی به نقل از مقام‌های این کشور مدعی می‌شود کاخ سفید قصد دارد تحریم‌های جدیدی علیه ایران به دلیل کمک نظامی به روسیه وضع کند.

 

آدام کینزینگر، نماینده مجلس آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با صدای بلند درباره نظام ایران صحبت، از معترضان حمایت و دفاع هوایی اوکراین را تأمین کند.

 

نکته قابل توجه آن است که این ادعاها بارها از سوی مقام‌های ایرانی و روسی تکذیب شده است. در نظر تحلیلگران، این خط خبری با هدف مخدوش‌سازی تصویر ایران در جامعه جهانی و کسب بهانه برای اعمال تحریم‌های جدید علیه شریان‌های اقتصادی جمهوری اسلامی دنبال می‌شود. به عبارت دیگر، وزارت خزانه داری آمریکا از هیچ بهانه یا فرصتی برای هدف قرار دادن دولت- ملت ایران چشم پوشی نخواهد کرد. در همین راستا دمیترو مولبا، وزیر امور خارجه اوکراین از اتحادیه اروپا خواست تحریم‌های قوی علیه ایران وضع شود.

 

نکته بعد درباره موج عملیات روانی غرب علیه ایران در جنگ اوکراین، تأکید آنها بر روی سطح فناوری تسلیحات ایرانی و خطر بالقوه آن به عنوان سلاح کشتار جمعی است. این ادعای واهی در حالی مطرح می‌شود که همین کشورها در زمینه کمک پهپادی ترکیه به اوکراین این سخنان را مطرح نکردند و برعکس از توانایی‌ها و نقش میدانی سلاح‌های ترکی سخن می‌گویند.

 

ساختارهای نظامی و رسانه‌های ایرانی باید نسبت به اتهام حمایت نظامی تهران از روسیه در جنگ اوکراین هوشیار باشند و اجازه ندهند هزینه‌ای سنگین بر کشور تحمیل شود. بی‌شک اگر روزی دستگاه تصمیم گیر در ایران به این نتیجه برسند طبق منافع و امنیت ملی، کشور باید در جنگ اوکراین مداخله کند، بی‌هیچ ملاحظه‌ای این موضوع را اعلام خواهد کرد. به عنوان نمونه، هنگامی که حاکمیت به این نتیجه رسید باید از نظام قانونی سوریه حمایت و با تروریست‌ها مقابله کند، این تصمیم را آشکارا از کانال‌های دیپلماتیک، فرماندهان نظامی و رسانه‌ها اعلام کرد.

ساختارهای نظامی و رسانه‌های ایرانی باید نسبت به اتهام حمایت نظامی تهران از روسیه در جنگ اوکراین هوشیار باشند و اجازه ندهند هزینه‌ای سنگین بر کشور تحمیل شود

سومین نکته، تلاش صهیونیست‌ها برای بزرگ‌نمایی تهدید پهپادی ایران و ایجاد اجماع جهانی علیه تهران است. رژیم صهیونیستی که به تازگی مجبور به بازی در زمین حزب الله و پذیرش تمام شروط دولت لبنان در مذاکرات گازی شد، قصد دارد با ایجاد جنگ روانی توجه‌ها را از روی خود کم و بار دیگر نظر افکار عمومی را به سوی تهدید خارجی متمرکز کند. 

 

به نظر می‌آید یئیر لاپید، نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی در آستانه برگزاری انتخابات داخلی در 10 آبان قصد دارد علاوه بر کارشکنی در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، به سیاه‌نمایی علیه جمهوری اسلامی بپردازد و در تشدید رژیم تحریم غرب علیه دولت- ملت ایران نیرویی مؤثر باشد.

 

بهره سخن

تشدید حملات رسانه‌های جریان اصلی علیه ایران، برگزاری تجمع در برابر سفارت ایران در کی‌یف، لغو اعتبارنامه سفیر و کاهش دیپلمات‌های ایرانی، موج جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا و ابراز نگرانی تل‌آویو نسبت به خطر پهپادهای ایرانی علیه امنیت رژیم صهیونیستی نشان از برنامه ریزی غربی‌ها برای اعمال تحریم‌های جدید و اقدام علیه منافع ایران در داخل یا خارج از مرزهای جغرافیایی کشور دارد.

 

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری که هشت سال قربانی جنگ تحمیلی با عراق بوده است، از هیچ جنگی در جهان حمایت نمی‌کند و همواره بر موضع بی‌طرفی خود در مناقشات بین‌المللی تأکید کرده است. البته تأکید بر این موضع به معنای نادیده گرفتن برنامه‌های ضد روسی ناتو در حوزه بالکان و قفقاز جنوبی نیست. 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: