صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - 2022 October 27
کد خبر: ۱۵۵۷۸۷
سعید توتونچی، پژوهشگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» تشریح کرد:

پیامد آشوب‌های خیابانی بر اقتصاد کشور

سعید توتونچی، پژوهشگر مسائل اقتصادی با تأکید بر تأثیر منفی و تبعات ناآرامی و اغتشات در کشور گفت: موفقیت‌های دولت سیزدهم ازجمله مدیریت فضای اقتصاد بین‌المللی، خارج کردن برجام از اولویت نخست کشور و گسترش مناسبات منطقه‌ای نظیر پیمان شانگهای باعث شده است عده‌ای با راه‌اندازی آشوب‌های خیابانی به فکر خنثی کردن موفقیت‌ها باشند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ عمده آسیب هایی که به اقتصاد کشور وارد شد، به بعد از فتنه 88 برمیگردد که حدود هشت ماه بازارها تعطیل شد، بازار ارز و طلا نوسانات جدی را پشت سر گذاشت، نظام توزیع کشور دچار اختلال، فضای کسب و کار تخریب شد و نرخ بیکاری افزایش یافت.

 

آمریکا از سال 89 به بهانه آشوب های خیابانی ایران را تحریم کرد و سنگین ترین قطعنامه های تاریخی علیه کشورمان صادر شد. در حال حاضر روندهای مشابه سال 88 آغاز شده است تا مطالبات معیشتی مردم را به حاشیه ببرند و به این وسیله بتوانند باز هم ضربه ای به اقتصاد کشور وارد کنند.

 

دولت با قراردادهایی که با روسیه و چین منعقد کرد، شرایطی به وجود آورده است که با پول ملی مبادلات اقتصادی انجام شود و همه این اقدامات در راستای کمرنگ کردن تأثیرات تحریم ها و اولویت ندادن به مذاکرات مبتنی بر برجام است

سعید توتونچی، پژوهشگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» تداوم اغتشاشات را با هدف کمرنگ کردن اقدامات مثبت دولت سیزدهم خواند و گفت: با استقرار دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رویکرد کشور نسبت به حل چالش های اقتصاد ملی تغییر کرده است. استفاده از ظرفیتهای اقتصاد ملی و ظرفیتهای اقتصاد بین الملل با محوریت همسایه ها فرصتی را برای اعمال اصلاحات اقتصادی باز کرد.

 

وی افزود: دولت با حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی برنامه مردمی سازی یارانه ها را در دستور کار خود قرار داد و در پیمان‌های منطقه ای نظیر پیمان شانگهای با قدرت ظاهر شد. دولت با قراردادهایی که با روسیه و چین منعقد کرد، شرایطی به وجود آورده است که با پول ملی مبادلات اقتصادی انجام شود و همه این اقدامات در راستای کمرنگ کردن تأثیرات تحریم ها و اولویت ندادن به مذاکرات مبتنی بر برجام است.

 

این پژوهشگر مسائل اقتصادی تداوم اغتشاشات اخیر در کشور را ناشی از عوامل خارجی دانست و عنوان کرد: هم زمان با تداوم توفیقات دولت سیزدهم، پدیده شوم اجتماعی «اغتشاشات» در کشور به وجود آمد و به شکل عجیبی ادامه یافت که نیرویی برون مرزی آن را هدایت میکند. رسانه‌های غربی شبانه روز آشوب های داخلی را پوشش میدهند، زیرا با گسترده انگاشتن اعتراضات مردم و برخی نارضایتی ها نسبت به اوضاع کشور می خواهند دستاوردهای دولت را در راستای خنثی سازی تحریمها محو کنند و ایران را برای نشستن پای میز مذاکرات رفع تحریم ها زیر فشار قرار دهند.

 

توتونچی تخریب زیرساختها و اموال عمومی را ازجمله اهداف اغتشاشگران برشمرد و گفت: واقعیت این است آشوبها و اغتشاشات اثرات مخربی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت، امنیت سرمایه گذاری را با چالش مواجه میکند و تداوم آن با سردمداری کشورهای خارجی فضای کسب و کار را به سمتی سوق میدهد که از نظر داخلی آسیب پذیر شویم و معیشت مردم دچار مشکل شود.

 

وی ادامه داد: مسئولان برای مهار بمباران تبلیغاتی دشمن محدودیت هایی در دسترسی به اینترنت و شبکه های مجازی خارجی اعمال کرده اند که در عمل مشاغل اینترنتی را با چالش مواجه کرده است. به دلیل اعمال محدودیت ها بر بستر اینترنت، فعالیت های اقتصادی با محوریت شبکه های اجتماعی خارجی با مشکل مواجه شده اند و طبق گزارش ها، بسیاری از کسب و کارها همچون پیکهای موتوری و برخی اصناف مجبور شده اند دست از کار بکشند که ادامه این روند لطمه بزرگی به تولید ناخالص داخلی و مبادلات بینالمللی وارد می کند.

 

این پژوهشگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: باید فضا به سمتی برود که در چارچوب قانون مردم بتوانند نظرات خود را به موضوعات روز جامعه مطرح کنند. با به وجود آمدن این فضا حواشی تمام خواهد شد و فرصت جولان معاندان برای مقاصد خارجی و کسانی که به دنبال اقدام علیه منافع ملی هستند، به وجود نخواهد آمد.

 

مسئولان برای مهار بمباران تبلیغاتی دشمن محدودیت هایی در دسترسی به اینترنت و شبکه های مجازی خارجی اعمال کرده اند که در عمل مشاغل اینترنتی را با چالش مواجه کرده است

توتونچی گفت: برای جلوگیری از پیامدهای منفی اغتشاشات باید تدبیر شکل بگیرد. مردم اعتراض کردند و مشخصاً صدای اعتراضات مردم شنیده شده است؛ اما تداوم این اتفاقات نشان میدهد دشمنان همچنان به دنبال جلوگیری از ادامه موفقیت های دولت سیزدهم در زمینه های مختلف هستند.

نظر شما