صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۵۳
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - 2022 October 30
کد خبر: ۱۵۶۲۱۲
گزارش المیادین؛

اهداف همگرایی ترکیه و رژیم صهیونیستی چیست؟

سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آنکارا در راستای حمایت از روند جدید ارتقای روابط دو طرف، این بار با محوریت امور نظامی و در زمان مهمی انجام شد. سفر گانتز از نظر زمانی به این دلیل اهمیت بیشتری دارد که مقام‌های صهیونیست درباره خطر پهپادهای ایرانی هشدار می‌دهند. مجموع این عوامل باعث می‌شود تا احتمال همکاری ترکیه و رژیم صهیونیستی در زمینه مقابله با پهپادهای ایرانی خود را بیشتر نشان دهد.

 

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پس از گسست حدود 12 ساله در روابط گرم آنکارا و تل آویو، این روابط بار دیگر با همان احساسات گذشته و با تماس ها و دیدارهای پی در پی میان مقام های دو طرف در حال شکل گیری است. پس از تماس تلفنی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با اسحاق هرتزوگ در ژوئیه سال گذشته و تبریک انتخاب وی به عنوان رئیس رژیم اشغالگر قدس، تماس های میان دو طرف ادامه یافت تا اینکه هرتزوگ نهم مارس به آنکارا سفر کرد.

 

ارتباط میان اردوغان و نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل با تماس‌ها و دیدارهای متقابل مقام های دو طرف ادامه یافت؛ ازجمله اینکه یئیر لاپید 23 ژوئن زمانی که وزیر امور خارجه اسرائیل بود به آنکارا سفر و در ادامه، 20 سپتامبر اردوغان در نیویورک با وی که نخست وزیر موقت اسرائیل شده بود، دیدار کرد. این دیدار پس از ملاقات اردوغان با رؤسای همه لابی های صهیونیستی در آمریکا انجام شد.

 

این همه آن چیزی است که میان دو طرف رسانه ای شد و اطلاعاتی درباره دیدارهای مکرر مقام های سرویس های اطلاعاتی ترکیه و اسرائیل قبل و بعد از تصمیم دوجانبه برای مبادله سفرا در ماه گذشته به بیرون درز نکرده است. علاوه بر این، رسانه ها همچنان از تلاش اردوغان برای متقاعد کردن تل‌آویو برای انتقال گاز اسرائیل (و البته متقاعد کردن طرف‌های قبرسی، لبنانی و مصری) به ترکیه و از آنجا به اروپا خبر می دهند.

 

تهران نسبت به حضور نظامی و اطلاعاتی اسرائیل در نزدیکی مرزهای خود با آذربایجان، به ویژه تلاش باکو برای ساخت چندین فرودگاه در نزدیکی مرزها ابراز نگرانی کرده است

سفر بنی گانتز، وزیر جنگ اسرائیل به آنکارا در راستای حمایت از روند جدید ارتقای روابط دو طرف، این بار با محوریت امور نظامی و در زمان مهمی انجام شد. او در این سفر حمایت مشترک ترکیه و اسرائیل از جمهوری آذربایجان در جنگ علیه ارمنستان را یاداوری کرد.

 

این در حالی است که تهران نسبت به حضور نظامی و اطلاعاتی اسرائیل در نزدیکی مرزهای خود با آذربایجان، به ویژه تلاش باکو برای ساخت چندین فرودگاه در نزدیکی مرزها، با توجه به اطلاعاتی مبنی بر ساخت «شهرک های نمونه کشاورزی» به وسیله شرکت های اسرائیلی ابراز نگرانی کرده است.

 

یکی از این فرودگاه ها را اردوغان و الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان چند روز پیش در نزدیکی شهر زنگیلان (Zangilan) در حدود 60 کیلومتری مرز ایران افتتاح کردند. این در حالی است که ایران در خبری اعلام کرد تعدادی از عوامل موساد را در مناطق غربی کشور و هم مرز با جمهوری آذربایجان دستگیر کرده است.

 

سفر گانتز از نظر زمانی به این دلیل اهمیت بیشتری دارد که مقام های اسرائیلی درباره خطر پهپادهای ایرانی هشدار می دهند. مجموع این عوامل باعث می شود تا احتمال همکاری ترکیه و اسرائیل در زمینه مقابله با پهپادهای ایرانی بیشتر خود را نشان دهد. اسرائیل نخستین طرفی بود که پهپادهای خود را به ترکیه فروخت و این کشور تا سال 2004 از آنها علیه عناصر مسلح حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) استفاده کرد؛ گروهی که (آنکارا آنها را تروریستی می خواند) در جنوب شرقی ترکیه و شمال عراق فعالیت دارند.

 

به نظر می‌آید همکاری احتمالی ترکیه و اسرائیل در زمینه پهپادها، افق‌های جدیدی را برای دو طرف در زمینه هماهنگی بیشتر سیاسی، نظامی و اطلاعاتی برای «مقابله با خطر دشمن یا دشمنان مشترک در منطقه» بگشاید. این همکاری ها در حالی شکل می گیرد که تهران و آنکارا روابط مثبتی دارند.

به نظر می‌آید همکاری احتمالی ترکیه و اسرائیل در زمینه پهپادها، افق‌های جدیدی را برای دو طرف در زمینه هماهنگی بیشتر سیاسی، نظامی و اطلاعاتی برای «مقابله با خطر دشمن یا دشمنان مشترک در منطقه» بگشاید

 

پس از تحولات بهار عربی در اواخر سال 2011 یک پایگاه آمریکایی در شرق آناتولی 2011 ساخته شد و رسانه های ترکیه و آمریکا آن زمان درباره اهمیت پایگاه گزارش هایی منتشر کردند. وظیفه اصلی این پایگاه هوایی نظارت بر تحرکات نظامی ایران و اطلاع رسانی به تل آویو درباره پرتاب هرگونه موشک بالستیک به سمت سرزمین های اشغالی است تا گنبد آهنین اسرائیل بتواند قبل از اصابت موشک ها به اهداف، با آنها مقابله کند.

 

در هر صورت نباید فراموش کرد، ترکیه نخستین کشور اسلامی است که اسرائیل را چند ماه پس از تأسیس آن به رسمیت شناخت و اردوغان نخستین رهبر اسلامی است که ماه‌ها پس از به قدرت رسیدن در آنکارا به وسیله لابی های صهیونیستی در آمریکا «مدال شجاعت سیاسی» دریافت کرد.

نظر شما