صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - 2022 October 27
کد خبر: ۱۵۶۳۱۰

آمریکا: در وضعیت جنگ سرد با چین قرار نداریم

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده در جنگ سرد با چین قرار ندارد.

به گزارش راهبرد معاصر از خبرگزاری «رویترز» «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی در ساختمان شبکه خبری «بلومبرگ» مدعی شد که چین بر این باور است که وضعیت موجود در مورد تایوان دیگر قابل قبول نیست و تصمیم گرفته که فشار بیشتری بر این جزیره وارد کند.

بلینکن همچنین گفت که آمریکا در جنگ سرد با چین نیست، اما در دفاع از منافع خود مصمم است.

وزیر خارجه آمریکا اخیرا نیز در یک سخنرانی در اندیشکده آمریکایی «بنیاد هوور» با سئوالی درباره سخنرانی اخیر «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در کنگره حزب کمونیست چین و اظهارنظر او درباره تایوان مواجه شد.

وی مدعی شد که دولت چین تحت ریاست جمهوری شی جینگ چینگ در حال پیگیری و دنبال کردن برنامه‌هایی برای الحاق کردن تایوان در یک «جدول زمانی بسیار سریع‌تر» است.

وزیر خارجه آمریکا بدون ارائه هیچ سندی درباره این ادعا، به چین هشدار داد که اقدامش برای الحاق کردن تایوان، باعث ایجاد اختلال شدید در اقتصاد جهانی خواهد شد. او که به همراه کاندولیزا رایس در نشست اندیشکده بنیاد هوور به میزبانی دانشگاه استنفورد حضور داشت، ادعا کرد که صلح و ثبات بین چین و تایوان با موفقیت طی دهه‌ها حفظ شده بود اما پکن رویکرد خودش را تغییر داده است.

مقام‌های ارشد چین به دنبال سفر تحریک آمیز «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، بارها به واشنگتن درباره نقض سیاست «چین واحد» هشدار داده‌اند.

پکن تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

در جدیدترین اقدام تحریک‌آمیز آمریکا در ارتباط با تایوان، روزنامه «نیکی» چاپ ژاپن نوشت دولت آمریکا طرحی برای تولید مشترک تسلیحات با تایوان را در نظر دارد.

این روزنامه ژاپنی به نقل از سه فرد مطلع نوشت واشنگتن قصد دارد ظرفیت تولید تسلیحات طراحی شده توسط آمریکا و انتقال قطعات آن‌ها به تایوانرا افزایش دهد تا بازدارندگی علیه چین تقویت شود./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: