صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - 2022 October 31
کد خبر: ۱۵۶۸۶۰

استقرار بمب‌افکن‌های «بی-۵۲» آمریکا در استرالیا

یک رسانه آمریکایی گزارش داد دولت این کشور در اقدامی تحریک‌آمیز علیه چین، در حال آماده‌شدن برای استقرار حداکثر ۶ فروند بمب‌افکن با قابلیت حمل تسلیحات اتمی در شمال استرالیا است.

به گزارش راهبرد معاصر، در ادامه تنش‌زایی‌های دولت آمریکا با چین و افزایش بی‌ثباتی و خطر در منطقه شرق آسیا، برخی منابع از تصمیم واشنگتن برای استقرار بمب‌افکن‌های آمریکایی در استرالیا خبر می‌دهند.

شبکه «اِی‌بی‌سی» شامگاه یکشنبه گزارش داد آمریکا در اقدامی تحریک‌آمیز علیه چین، در حال آماده‌شدن برای استقرار حداکثر ۶ فروند بمب‌افکن «بی-۵۲» با قابلیت حمل تسلیحات اتمی در شمال استرالیا است.

تحقیقات این شبکه نشان می‌دهد که دولت واشنگتن در حال برنامه‌ریزی برای ساخت تأسیساتی مختص به این هواپیماهای جنگی غول‌پیکر در پایگاه هوایی «تیندال» واقع در جنوب شهر داروین است.

طبق این گزارش، آمریکا نقشه‌های عمرانی دقیقی برای مرکز تعمیر و نگهداری، آشیانه‌های ۶ فروند بی‌-۵۲ و آنچه که «تأسیسات عملیات‌های جوخه» این بمب‌افکن‌ها نام‌گذاری شده، تهیه کرده تا در فصل خشک قلمروی شمالی استرالیا استفاده نماید.

شبکه ای‌بی‌سی همچنین به نقل از «بِکا واسِر» عضو اندیشکده «مرکز امنیت آمریکایی جدید» گفت که استقرار بمب‌افکن‌های بی-۵۲ در شمال استرالیا، هشداری به چین است زیرا نگرانی‌ها از آماده‌شدن پکن برای حمله به تایوان در حال افزایش است.

بر این اساس، استقرار بمب‌افکن‌های آمریکایی در استرالیا، بخشی از برنامه بزرگتری جهت ارتقای تجهیزات نظامی این کشور در منطقه است که شامل توسیع پایگاه اطلاعاتی «پاین گپ» نیز می‌شود؛ پایگاهی که نقشی مهم در هرگونه درگیری آمریکا با پکن ایفا خواهد کرد.

پیش از این نیز «پت رایدر» سخنگوی پنتاگون تأیید کرده بود چند بمب‌افکن آمریکایی در جزیره «گوام» مشرف به تایوان و کره شمالی مستقر شده‌اند. 

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند./ فارس

نظر شما