صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۲۴
  • چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Wednesday 26 April 2023
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۹ - ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 12
کد خبر: ۱۵۸۵۲۱
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

اقدام مشکوک ریاض در برگزاری اجلاس بین‌المللی امنیت سایبری

عربستان برای مقابله با حملات سایبری دست به دامن آمریکا شده است و در اجلاس بین‌المللی امنیت سایبری ریاض نیز صدها هکر کلاه‌سیاه داخلی و خارجی با حمایت‌های مالی عربستان خط دهی و برای انجام عملیات‌های خرابکارانه تجهیز شدند. اکنون و با توجه به رابطه به سردی گرائیده سعودی‌ها با آمریکا، ریاض برای مقابله با تهدیدات سایبری راه همکاری با رژیم صهیونیستی را برگزیده است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ فیصل بن بندر بن عبدالعزیز، امیر ریاض چهارشنبه به نیابت از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دومین دوره اجلاس بین المللی امنیت سایبری را در پایتخت این کشور افتتاح کرد؛ اجلاسی با حضور  120 سخنران بین المللی طراز اول جهان در حوزه سایبری از بیش از 100 کشور که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

 
امیر ریاض در این سخنرانی مدعی تلاش های این کشور در حوزه امنیت سایبری شد و عنوان کرد عربستان می کوشد طبق چشم انداز 2030 عمل کند. همچنین ادعا کرد تلاش های کشورش باعث شد تا ریاض رتبه دوم جهان را در فهرست جهانی امنیت سایبری سال 2021 میلادی کسب کند.

«تهدیدات سایبری»؛ کلیدواژه ای بود که در میان سخنرانان این اجلاس به طور مرتب تکرار شد؛ چه اینکه رئیس شرکت آرامکو در اظهارات خود مدعی حملات سایبری به زیرساخت های این شرکت از سوی نیروهای حامی ایران شد


احمد ناصر الرئيسی، رئیس پلیس بین الملل (اینترپل) در حاشیه این اجلاس بر لزوم تبادل اطلاعات میان کشورها تأکید کرد و گفت: تبادل اطلاعات میان کشورها برای حفاظت از جامعه و حفظ امنیت سایبری ضروری است.


وی با بیان اینکه گسترش فضای مجازی و شبکه اینترنت راه را برای حملات سایبری باز کرده است، خواستار همکاری بین المللی برای مقابله با تهدیدات سایبری شد.


«تهدیدات سایبری»؛ کلیدواژه ای بود که در میان سخنرانان این اجلاس به طور مرتب تکرار شد؛ چه اینکه رئیس شرکت آرامکو در اظهارات خود مدعی حملات سایبری به زیرساخت های این شرکت از سوی نیروهای حامی ایران شد.

 

حمله سایبری به شرکت نفت آرامکو

ارزش شرکت نفتی آرامکو در حدود یک‌هزار و 800 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و یکی از غول‌های مالی جهان به شمار می‌آید. آسوشیتدپرس ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) با انتشار گزارشی از دبی، از حمله سایبری به شرکت آرامکو خبر داد. مسئولان عربستان اعلام کردند، اطلاعات به‌وسیله یکی از شرکت‌های زیرمجموعه آرامکو به بیرون درز کرد و این در حالی است که آرامکو نام این پیمانکار را فاش نکرده است.

 
یکی از مسئولان شرکت آرامکو گفت، آن‌ها با تأیید به سرقت رفتن بخشی از اطلاعات خود تأکید کردند اطلاعات مسروقه هیچ تأثیری بر عملکرد این شرکت ندارد و این شرکت همچنان از امنیت سایبری بسیار بالایی برخوردار است. با وجود این، آسوشیتدپرس در گزارش خود به اطلاعات به‌دست‌آورده در دارک نت استناد کرد که طبق آن یک ترابایت (هزار گیگابایت) از اطلاعات آرامکو سرقت شده است.

 
این نخستین بار نبود آرامکو هدف حمله سایبری قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۲ نیز ویروسی به نام «شامون» رایانه‌های این شرکت را فلج کرد. در آن زمان آرامکو ناگزیر به خاموش کردن شبکه خود شد و بیش از ۳۰ هزار دستگاه رایانه خود را نابود کرد.

 
آمریکا جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله هکری سال ۲۰۱۲ دانست. عربستان در سال ۲۰۱۷ نیز بار دیگر هدف حمله سایبری جدی قرار گرفته بود.

 

همکاری جاسوسی عربستان و رژیم صهیونیستی

عربستان  همواره برای مقابله با این حملات دست به دامن آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است و در اجلاس اخیر در ریاض نیز صدها هکر کلاه سیاه داخلی و خارجی با حمایت های مالی عربستان خط دهی و برای انجام عملیات های خرابکارانه تجهیز شدند. با توجه به رابطه به سردی گرائیده سعودی ها با آمریکا، ریاض برای مقابله با تهدیدات سایبری دست به دامان رژیم صهیونیستی شده است.

 
نیویورک تایمز در گزارشی نوشت، رژیم صهیونیستی مخفیانه به گروهی از شرکت های جاسوسی-سایبری اجازه داده بود با وجود تمام نگرانی های بین المللی و حقوق بشری درباره ریاض، با عربستان همکاری کنند. این موضوع پس از آن جنجال برانگیزتر شد که عربستان دستور قتل فجیع جمال خاشقجی، فعال مخالف سعودی را صادر کرد.

 
طبق این گزارش، پس از قتل خاشقجی در سال 2018 گروه سایبری صهیونیستی موسوم به «ان.اس.او» قراردادهای خود با عربستان را با توجه به آنکه گفته می شد از ابزارهای هکری برای انجام جنایت های فجیع استفاده می شود، لغو کرد.

عربستان  همواره برای مقابله با این حملات دست به دامن آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است و در اجلاس اخیر در ریاض نیز صدها هکر کلاه سیاه داخلی و خارجی با حمایت های مالی عربستان خط دهی و برای انجام عملیات های خرابکارانه تجهیز شدند


با وجود این، رژیم صهیونیستی این شرکت و دو شرکت دیگر را به تداوم همکاری با عربستان تشویق کرد و مجوز جدیدی برای همکاری شرکت چهارم با هدف انجام فعالیت های جاسوسی صادر کرد. از آن زمان عربستان به استفاده از ابزارهای جاسوسی فراهم شده به‌وسیله شرکت های صهیونیستی با هدف رصد مخالفان و منتقدان سیاسی خود ادامه داده است.

 

گروه سایبری ان.اس.او که معروف به تولید نرم افزار و ابزارهای جاسوسی و سایبری است بیشتر به این دلیل معروف شد که در چند سال اخیر با استفاده از برنامه «پگاسوس» خود توانست به دولت های زیادی خدمات جاسوسی ارائه دهد که درنهایت به زندانی شدن فعالان سیاسی مخالف این کشورها منجر شده است.

 
این شرکت صهیونیستی برنامه پگاسوس را در سال 2017 به عربستان فروخت و این کشور از آن زمان از این برنامه جاسوسی به عنوان بخشی از کمپین وحشیانه خود برای سرکوب مخالفان داخلی و خلاص شدن از شر منتقدان خارج‌نشین خود استفاده کرده است. شرکت «کوادریم» رژیم صهیونیستی از سال 2019 در حال فروش نرم افزارهای پیشرفته جاسوسی به عربستان است.

 
در گزارش هاآرتص نیز آمده است، شرکت کوادریم به‌وسیله سه مأمور اطلاعاتی بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی در سال 2016 تأسیس و محصولات آن‌ها به‌وسیله شرکت «اینریچ» در بخش یونانی نشین قبرس به سایر نقاط جهان فروخته می‌شود. نرم‌افزارهای شنود و هک ازجمله محصولات اصلی این شرکت است و عربستان نیز در میان مشتریان اصلی آن قرار دارد.

 
 شرکت NSO Group بارها به دلیل هک داده ها و جاسوسی سایبری مورد انتقاد قرار گرفته است. در سال 2019 شبکه اجتماعی فیس‌بوک آمریکا  این شرکت صهیونیستی را به هک بیش از یک‌هزار حساب کاربری کاربران واتساپ متهم کرد. در سال 2020 نیز رسانه های انگلیسی هک گوشی جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون گویا از تلفن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با کمک برنامه پگاسوس 3 گزارش دادند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: