صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 12
کد خبر: ۱۵۸۷۸۲

تشدید تنش‌ها میان فرانسه و ایتالیا بر سر مسئله پناهجویان

اخیرا مناقشات بین فرانسه و ایتالیا بر سر مسئله پذیرش پناهندگان نجات یافته از دریای مدیترانه بالا گرفته و منجر به تیره و تار شدن مناسبات بین این دو کشور اروپایی شده است.

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه "تاگس شاو" آلمان در مطلبی نوشت: اخیرا در مجموع 1000 مهاجر مجبور شدند هفته ها در دریای مدیترانه منتظر بمانند زیرا ایتالیا نمی خواست آنها را بپذیرد. سرگردانی این مهاجران یک بار دیگر نشان می دهد که مسئله پناهندگان به یک پاسخ اروپایی نیاز دارد.

 

230 زن، کودک و مرد در کشتی "Ocean Viking" اخیرا طولانی ترین مدت را در مکانی ناشناخته در دریای مدیترانه در شرایط سخت منتظر ماندند. جورجیا ملونی، نخست وزیر جدید ایتالیا، تمامی درخواست های این کشتی نجات برای ورود به بندری در کشورش را رد کرده بود چرا که به زعم وی آن ها مهاجران غیرقانونی هستند.

 

در نهایت به کاپیتان این کشتی اجازه داده شد که به فرانسه برود، به این دلیل که کمیسیون اتحادیه اروپا، از طریق آنیتا هیپر، سخنگوی این نهاد اروپایی فوراً خواستار راه حلی شده بود. این مقام اروپایی اعلام کرد که همه مهاجران روی کشتی "Ocean Viking" باید در اسرع وقت اجازه لنگر انداختن در سواحل اروپایی را بیابند. او گفت: "ما می دانیم که وضعیت کشتی بحرانی است و در این شرایط وظیفه داریم که آن را نجات دهیم.

 

در ادامه این مطلب آمده است: با توجه به افزایش تعداد پناهندگان، وضعیت در مسیر مدیترانه مرکزی همچنان بحرانی است. بر اساس برآوردهای آژانس پناهندگان سازمان ملل، تعداد مهاجرانی که در دریای مدیترانه غرق شده یا مفقود شده اند به رکورد غم انگیزی بالغ بر 1200 نفر در نیمه اول سال جاری میلادی رسیده است.

 

هرمین پوشمن، سخنگوی سازمان امدادرسانی Mission Lifeline می گوید که این نتیجه شکست چشمگیر کشورهای اتحادیه اروپا است. وی خواستار آن است که اروپا بالاخره راه‌های پناهندگی قانونی ایجاد کند و کشتی‌ها مجبور نباشند هفته‌ها با سرنشینان در دریا منتظر بمانند.

 

وی تاکید کرد: به‌ویژه افرادی که در حال فرار هستند و از وضعیت خطرناک نجات یافته‌اند، باید محاکمه عادلانه شوند. این یک حق اولیه هر انسان است. همه کشورهای اتحادیه اروپا باید در نهایت مسئولیت را بر عهده بگیرند و باید یک کلید توزیع معقول وجود داشته باشد.

 

در ادامه این گزارش آمده است: احتمالا آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا نیز نظر مشابهی در این باره دارد. ایتالیا می خواهد با نگرش سختگیرانه نسبت به امدادگران دریایی خارجی، سیگنال روشنی را به سایر کشورهای اتحادیه اروپا ارسال کند مبنی بر این که مهاجرانی که از آفریقا می آیند باید در آینده بهتر در اتحادیه تقسیم شوند.

 

به ویژه در فرانسه، این گونه اقدامات ایتالیا با عدم درک مواجه شده است. پاریس اعلام کرده که این سیاست جدید ایتالیا خودخواهانه است و پیامدهایی در پی خواهد داشت . پاریس اکنون خواستار برگزاری نشست اضطراری وزرای کشور اتحادیه اروپا شده است که هنوز تاریخی برای آن مشخص نشده است . ایتالیا در این مناقشات توسط سایر کشورهای حوزه مدیترانه اتحادیه اروپا مانند مالت، قبرس و یونان حمایت می شود.

 

"نوتیس میتاراچی"، وزیر مهاجرت یونان گفت: در آخرین نشست کشورهای مدیترانه ای در ونیز، ما توافق کردیم که در مجموع 150000 پناهجو در سال جاری به پنج کشور ما بیایند.

 

بر اساس برنامه های قبلی اتحادیه اروپا، قرار است سالانه 5000 تا 10000 مهاجر از کشورهای ورودی مهاجران در اتحادیه باز توزیع شوند. و این تعداد نیز بسیار زیاد است، زیرا فرانسه نمی‌خواهد 3000 مهاجر از ایتالیا را که قبلاً وعده داده شده است بپذیرد.

 

در هر صورت، وضعیت کنونی بار دیگر به وضوح نشان می‌دهد که مسئله پناهندگان یک مسئله اروپایی است و تنها در صورتی حل می‌شود که پیمان پناهندگی و مهاجرت که دو سال است منعقد شده است اجرا شود.

 

به نوشته ان تی وی آلمان با این حال، روابط بین فرانسه و ایتالیا به سرعت به دلیل مسئله پناهندگان در حال بدتر شدن است، پاریس در حال برقراری کنترل گذرنامه در مرز خود در نزدیکی نیس است و رم از این واکنش تند پاریس شوکه شده است.

 

اخیرا با ورود بیش از 200 مهاجر سرگردان به شهر بندری تولون فرانسه، زمان بلاتکلیفی در دریای مدیترانه برای این پناهجویان سوار بر کشتی نجات دریایی "Ocean Viking" به پایان رسیده است. برخی از آنها بیش از دو هفته در راه بودند و گاهی اوقات با آب و هوای بد و دریای مواج مواجه شدند. به این ترتیب بحران دیپلماتیک بین شرکای اتحادیه اروپا ، ایتالیا و فرانسه همچنان ادامه دارد - یا حتی در معرض خطر تشدید بیشتر قرار دارد.

 

در واکنش به اقدامات ایتالیایی ها، جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که کنترل ها را در مرز با ایتالیا تشدید خواهد کرد. بر این اساس تصاویر تلویزیونی نشان می دهد در گذرگاه مرزی بین Ventimiglia و Menton در نزدیکی نیس، افسران ژاندارمری اتومبیل هایی را که از ایتالیا می آمدند، بررسی می کردند. بر این اساس با حدود 500 افسر پلیس، بیش از ده گذرگاه باید تحت نظارت باشد. لارنس بون، از مقامات کابینه دولت فرانسه از یک مرز بسته با کنترل های پاسپورت صحبت کرده و اعلام کرد که این یک روند فوق العاده بین دو کشور اتحادیه اروپا در محدوده شنگن است. به گفته وی مراحل بعدی مورد بحث قرار خواهد گرفت. وی از نقض اعتماد توسط ایتالیا صحبت کرد.

 

ایتالیا از این واکنش فرانسه شگفت زده شده است. جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در این باره گفته است: من از واکنش تهاجمی دولت فرانسه که به نظر من غیرقابل درک و غیرقابل توجیه بود متاثر شدم. از دیدگاه این سیاستمدار افراطی راستگرا و ضد مهاجر، اوضاع بین دو کشور در حال مخدوش شدن است. ملونی گفت: پاریس از پذیرش 230 مهاجر ناراحت است - چهار نفر قبل از رسیدن به دلایل پزشکی از کشتی خارج شدند - در حالی که تقریبا 90000 مهاجر از ابتدای سال به ایتالیا رسیده بودند.

 

ملونی اشاره کرد که دولت می تواند ماموریت‌های نجات دریایی را دشوارتر کند. او گفت: مطمئناً اقدامات جدیدی وجود خواهد داشت.

 

ملونی می خواهد جلوی مهاجران مدیترانه ای را بگیرد و بنادر شمال آفریقا را مسدود کند. وی گفت که اخیراً با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در این زمینه صحبت کرده است. ملونی از اقدامات فرانسه و آلمان انتقاد کرد زیرا برلین قبلاً موافقت کرده بود که یک سوم مهاجران کشتی نجات "Ocean Viking" را بپذیرد و این کار را نکرد. ملونی این واقعیت را که فرانسه از دیگر کشورها نیز می‌خواهد قراردادهای خود با ایتالیایی‌ها را تعلیق کنند، خیانت به ایده اروپا توصیف کرد.

 

مانفرد وبر، رهبر حزب مردم اروپا خواستار رعایت اعتدال شد. این مقام اروپایی در سخنانی در رم گفت: به جای فسخ قراردادهای دوجانبه، فرانسه باید با ایتالیا برای راه حل مشترک اروپایی همکاری کند. وی افزود: ما نمی توانیم ایتالیا را در چالش مهاجرتی که با آن روبرو هستیم تنها بگذاریم./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: