صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۰۴ - ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 15
کد خبر: ۱۵۹۱۲۹
سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

سعودی اینترنشنال، صحنه‌گردان اغتشاشات در ایران

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه رسانه سعودی اینترنشنال مدیریت تهییج اعتراضات مردمی را که به اغتشاشات منجر شد بر عهده داشت، گفت: جریان‌های ضدانقلاب، سلطنت‌طلب، تروریست و تجزیه‌طلب به‌شدت در حال موج‌سواری بر شرایط بی‌ثباتی هستند که به‌وسیله رسانه‌های تروریستی برایشان فراهم شده است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حجت‌الاسلام خطیب، وزیر اطلاعات با بیان اینکه بزرگترین عملیات تأثیر روی کشوری در جهان برای بی‌ثبات‌سازی و اغتشاش به وسیله عملیات ترکیبی همان بود که در اغتشاشات و در دوره پسا اغتشاشات از سوی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و سعودی انجام شد، گفت: شبکه اینترنشنال از سوی دستگاه امنیتی ایران به‌عنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل آن تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و من‌بعد، هر نوع ارتباط با این سازمان تروریستی به‌عنوان ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی تلقی خواهد شد.

 
کمتر از 48 ساعت از تروریستی اعلام شدن شبکه اینترنشنال به وسیله وزارت اطلاعات، الهام افکاری از عوامل اصلی شبکه ایران اینترنشنال که در اغتشاشات اخیر نقش داشت، در هنگام فرار از کشور به وسیله سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات دستگیر شد. افکاری یکی از عوامل سازمان تروریستی اینترنشنال است که فعالیت‌ و اقدامات ‌فراوانی در سیاه‌نمایی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، دعوت جوانان و دختران به اغتشاشات و ایجاد رعب و وحشت میان مردم انجام داده بود.

 
شبکه تروریستی اینترنشنال زمانی حساسیت‌ها را نسبت به خود بالا برد که بعد از حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در سال ۹۷ با سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه گفت وگو کرد و نشان داد مرز و تعارفی برای ارتباط‌گیری با تروریست‌ها و تجزیه‌طلبان ندارد. این شبکه سعودی در ۵۰ روز گذشته تقریباً ۱۲۰ بار با تجزیه‌طلبان شناخته‌شده مصاحبه کرد و با  این تعداد مصاحبه نشان ‌داد عملاً با یک شبکه تروریستی مواجهیم.

 

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: رسانه سعودی اینترنشنال مدیریت تهییج اعتراضات مردمی را که به اغتشاشات منجر شد، برعهده داشت. طبق کاری پژوهشی، در هفته نخست اقدامات علنی این رسانه از ۳۱ شهریور تا هفتم مهر که مدیریت اغتشاشات را در دست داشت، حدود یک هزار و ۸۰ دقیقه و بیش از ۱۶۰ مصاحبه پخش شد.

این کار پژوهشی تمرکز رسانه های معاند را در کنار شبکه های من و تو و بی.بی.سی فارسی برای جهت‌دهی به اغتشاشات و ناآرامی ها در ایران نشان می دهد


وی افزود: در همین بازه زمانی ۹ هزار دقیقه مصاحبه مساوی با ۱۵۰ ساعت یعنی ۸۹ درصد برنامه های پخش شده از اینترنشنال به موضوع اغتشاشات ایران اختصاص داشت. درباره ۱۱ درصد باقی مانده نیز می توان گفت، غیرمستقیم موضوع اغتشاشات ایران در دستور کار برنامه‌سازان سعودی قرار داشت.

 


کارشناس مسائل بین‌الملل درباره فعالیت مجازی اینترنشنال عنوان کرد: از ۳۱ شهریور تا هفتم مهر شبکه اجتماعی اینستاگرام اینترنشنال ۶۶۴ پست گذاشت که ۶۰۶ پست معادل ۹۱ درصد محتوای تولیدشده به موضوع اغتشاشات ایران اختصاص داشت. در تلگرام نیز در بازه زمانی مذکور یک هزار و ۶۰۹ پست گذاشت که ۹۸ درصد محتوای آن مربوط به اغتشاشات ایران می شود. در توییتر ۹۷۹ پست بارگذاری شد که ۹۷ درصد آن نیز به موضوع اغتشاشات ایران اختصاص داشت.

 
صدرالحسینی گفت: این کار پژوهشی تمرکز رسانه های معاند را در کنار شبکه های من و تو و بی.بی.سی فارسی برای جهت‌دهی به اغتشاشات و ناآرامی ها در ایران نشان می دهد. در واقع این یک ضرورت است شناخته شود وقتی افرادی با سلاح سرد یا گرم به اشخاص آسیب می رسانند یا افراد را شهید می‌کنند (افراد معمولی یا مأمور نیروی امنیتی) تحت چه شرایطی این اتفاق رخ می‌دهد.


وی تصریح کرد: این موارد نشان می‌دهد رسانه تروریستی به آن اشخاص کمک کرده، به طور مستقیم بر ذهن و روح افراد تأثیرگذار بوده و مشخص است خط دهی ناآرامی های اخیر به وسیله شبکه های اجتماعی و رسانه های تروریستی چه چالش‌های امنیتی می‌تواند برای کشور به وجود آورد. این موضوع زمانی خطرناک است که هیچ اقدام بازدارنده‌ای انجام نشود.


سیدرضا صدرالحسینی تأکید کرد: بی تردید وقتی وزارت اطلاعات جرم بودن همکاری با رسانه های معاند را اعلام می‌کند، حتماً تاثیرگذار است، هرچند امکان دارد هیچ یک از عناصر محرک آشوب ها در ایران حضور نداشته باشند، اما وقتی هشدار بازدارندگی داده می‌شود؛ خانواده‌ها مانع از ادامه این گونه همکاری‌ها با رسانه های تروریستی می شوند.


وی افزود: در ۵۰ روز گذشته در رسانه تروریستی اینترنشنال با حدود ۲۵۰ نفر از افراد ضدانقلاب، تروریست‌های تجزیه طلب و کسانی که در سالیان گذشته دستانشان به خون مردم ایران آلوده بوده، مصاحبه شده است و این گونه مصاحبه ها می تواند تأثیر زیادی در افزایش ناامنی و اغتشاشات در کشور داشته باشد. در حال حاضر جریان های ضدانقلاب، سلطنت طلب، تروریست و تجزیه طلب به شدت در حال موج سواری بر شرایط بی‌ثباتی هستند که به وسیله رسانه های تروریستی برایشان فراهم شده است.

در ۵۰ روز گذشته در رسانه تروریستی اینترنشنال با حدود ۲۵۰ نفر از افراد ضدانقلاب، تروریست‌های تجزیه طلب و کسانی که در سالیان گذشته دستانشان به خون مردم ایران آلوده بوده، مصاحبه شده است 


صدرالحسینی گفت: مشخص است این رسانه‌ها از یک اتاق فرمان دستور می‌گیرند، برای افزایش ناآرامی ها اقدام می کنند و حتی آموزش ساخت سلاح و ... داده می شود. حتی برای تحریک جوانان از فیلم ها، عکس ها و گزارش های دروغین و جعلی استفاده می شود و به دنبال این هستند ترس افراد تحریک شونده را از نیروهای امنیتی و اقدامات پلیس کاهش دهند تا بتوانند با نیروهای امنیتی مقابله کنند و به راحتی مراکز نظامی، دولتی، مساجد، مکان های عمومی و ... را آسیب بزنند.


وی تأکید کرد: این رسانه های تروریستی با آموزش شبکه سازی، بسیج افراد تحریک شده و پخش مصاحبه ها، تصاویر و صحنه های خشن به روند ناآرامی‌ها دامن می‌زنند تا اغتشاشات همچنان در کشور ادامه یابد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: