صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 19
کد خبر: ۱۵۹۴۷۲
رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی و در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

تأثیر انتشار اوراق ریالی بر کاهش التهابات ارزی

رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی با هدف گسترش و تسهیل ابزارهای مالی در شبکه بانکی کشور اقدام به انتشار اوراق ریالی مبتنی بر ارز با عاملیت بانکی کرده است، گفت: ازجمله ثمرات طرح این است که بانک مرکزی در آرامش حاکم بر بازار ارز می‌تواند تقاضای کاذب را از چرخه خارج کند و با استفاده از این حربه مناسب به نیازهای واقعی ارز پاسخ بگوید.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ بانک مرکزی با هدف گسترش و تسهیل ابزارهای مالی در شبکه بانکی کشور اقدام به انتشار اوراق گواهی ارزی بانک مرکزی با عاملیت بانک ملی ایران می‌کند و اشخاص حقیقی بالای 18 سال می‌توانند با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

 
در بخشی از ضوابط اجرایی اوراق ارزی بانک مرکزی آمده است، اوراق با نام، صرفاً و اصالتاً قابل خرید به وسیله اشخاص حقیقی ایرانی بالاتر از ۱۸ سال و تاریخ انتشار و سررسید آن به ترتیب ۲۵‌‏/۸‌‏/۱۴۰۱ و ۲۵‌‌‏/۱۱‌‌‏/۱۴۰۱ خواهد بود. حداقل و حداکثر میزان خرید اوراق به وسیله هر شخص حقیقی به ترتیب معادل ریالی یک هزار دلار و  4 هزار دلار است.

 

علاوه بر این، پرداخت وجه اوراق در زمان انتشار صرفاً به ریال خواهد بود و بانک مرکزی به وکالت از خریداران اوراق، نسبت به تأمین ارز (دلار) و نگهداری آن تا زمان سررسید اوراق اقدام می‌کند.

با توجه به فشار تحریم و تبعات آن بر اقتصاد ایران، تقاضاهای غیرواقعی که بر مبنای نیاز افراد، سازمان ها و شرکت ها ایجاد شده بسیار افزایش یافته است


رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی درباره انتشار اوراق ریالی مبتنی بر ارز (دلار) به وسیله بانک مرکزی با عاملیت پخش بانک ملی و اثرات این طرح بانک مرکزی بر کاهش التهابات ارزی به «راهبرد معاصر» گفت: بانک مرکزی با هدف گسترش و تسهیل ابزارهای مالی در شبکه بانکی کشور اقدام به انتشار اوراق ریالی مبتنی بر ارز (دلار) با عاملیت بانکی کرده است. طرح ارائه شده به این دلیل حائز اهمیت است که یکی از عوامل مخل و التهاب زا در بازار ارز، یعنی تقاضای سفته بازی را خنثی می کند.


وی افزود: با توجه به فشار تحریم و تبعات آن بر اقتصاد ایران، تقاضاهای غیرواقعی که بر مبنای نیاز افراد، سازمان ها و شرکت ها ایجاد شده بسیار افزایش یافته است؛ به همین دلیل برخی مردم عادی که جزو فعالان اقتصادی نیستند و به خرید و داشتن ارز و دلار نیاز ندارند، متقاضی ارز شده اند و برای حفظ ارزش دارایی خود به خرید ارز اقدام می کنند.

 
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه به نظر می آید بانک مرکزی با طرح مذکور یک تیر و دونشان زده است، عنوان کرد: بانک مرکزی علاوه بر تضمین ارزش پول ملی افرادی که نگران هستند یا کسانی که برای کسب سود، ارز خرید و فروش می کنند (که البته به التهابات مقطعی در بازار و نرخ ارز منجر می شود) قصد دارد مانع افزایش تقاضا و التهابات جدید ارزی شود.


سعادت توضیح داد: این اقدام راهبردی با کاهش التهاب در بازار ارز به کاهش قیمت منجر می شود؛ لذا دست بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز و استفاده از ابزارهای مالی باز می شود. در واقع می توان گفت، بانک مرکزی با طرح انتشار اوراق ریالی مبتنی بر دلار ابزارهایی در اختیار متقاضیان سفته بازی قرار می دهد تا به جای ورود به بازار و خرید و فروش ارز، با تبدیل دارایی های ارزی و استفاده از ابزارهای مالی جدید نسبت به حفظ ارزش پول و مال خود در آینده مطمئن شوند.

با توجه به اینکه نقدینگی ریالی موجود در جامعه به افزایش تورم منجر می شود، با افزایش تقاضای دلار اعم از کاذب یا حقیقی، نرخ دلار روند صعودی می گیرد

 

وی گفت: ازجمله دیگر ثمرات طرح این است که بانک مرکزی در آرامش حاکم بر بازار ارز می تواند تقاضای کاذب را از چرخه خارج کند و با استفاده از این حربه مناسب به نیازهای واقعی ارز پاسخ بگوید.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان درباره سایر کارکردهای طرح جدید بانک مرکزی معتقد است: با توجه به اینکه نقدینگی ریالی موجود در جامعه به افزایش تورم منجر می شود، با افزایش تقاضای دلار اعم از کاذب یا حقیقی، نرخ دلار روند صعودی می گیرد؛ به همین دلیل بانک مرکزی قصد دارد دلارهای کاذب را از چرخه بازار خارج کند تا با اعطای اوراق ریال به مردم، علاوه بر افزایش ذخایر ارزی کشور، بازار را مدیریت کند. بانک مرکزی با این طرح می تواند در شرایط آرام ارزی دلارهای ذخیره شده را وارد بازار کند تا مدیریت موازی در کنار بازار ارز شکل داده شود.

نظر شما