صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۵۴ - ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 21
کد خبر: ۱۶۰۲۶۷

توضیح دفتر ریاست‌جمهوری مصر درباره دیدار اردوغان و السیسی

عبدالفتاح السیسی و رجب طیب اردوغان روز گذشته برای اولین بار در حاشیه مراسم افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر با یکدیگر دیدار کردند که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

به گزارش راهبرد معاصر به نوشته الجزیره، در این راستا دفتر ریاست‌جمهور مصر امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه‌ای گفت در این دیدار دو طرف با یکدیگر دست داده و پس از احوالپرسی، بر لزوم توسعه روابط تأکید کرده‌اند.

طبق این بیانیه، السیسی نیز به نوبه خود ابراز امیدواری کرده است که این دیدار، آغاز گسترش روابط ترکیه و مصر باشد.

از سوی دیگر اردوغان نیز امروز درباره این دیدار به رسانه‌ها گفت: «ما قبلا گفتیم که می‌توان مسیری [این‌چنین] را شروع کرد و این گامی بود که برای شروع این مسیر برداشته شد».

وی افزود: «روابط گذشته میان دو ملت ترکیه و مصر، برای ما بسیار مهم است. چه چیزی مانع از این می‌شود که دوباره این‌گونه نباشد؟ ما در این زمینه نشانه‌هایی نیز ارائه کرده‌ایم».

دیدار کوتاه اردوغان با السیسی که با میانجی‌گری امیر قطر صورت گرفت در حالی بود که «سامح شکری» وزیر خارجه مصر چند روز پیش گفته بود روند مذاکرات با ترکیه برای عادی‌سازی روابط، متوقف شده، زیرا هیچ تغییری در رویه آنکارا ایجاد نشده است.

روابط آنکارا و قاهره از فردای کودتای جولای ۲۰۱۳ و برکناری «محمد مرسی» همواره تنش‌آمیز بوده و در یک سال اخیر دو طرف برای بهبود این روابط تمایل نشان داده‌اند./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: