صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۵۹
  • سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
  • Tuesday 14 February 2023
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 01
کد خبر: ۱۶۱۴۰۵
یادداشت سلام العبیدی، رئیس دفتر المیادین در مسکو؛

تکاپوی جمهوری‌خواهان آمریکا برای ایجاد بن‌بست در مذاکرات

مذاکرات ایران و غرب پس از اعلام موضع غربی‌ها در حمایت از اغتشاشات ایران پیچیده‌تر شد؛ این در حالی است که رسانه‌های غربی همچنان به اتهام زنی به تهران در زمینه ارسال سلاح به منطقه ادامه می‌دهند. این پیچیدگی‌ها بخش بزرگی از جامعه سیاسیون آمریکایی و در درجه نخست، جمهوری خواهان را علیه ایده گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی تحریک کرده است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مسکو و تهران درباره اینکه سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی غربی و صهیونیستی پشت پرده ناآرامی ها و اغتشاشات داخلی ایران هستند، اتفاق نظر دارند و این موضوع باعث تقویت بیشتر روابط میان دو کشور شده است. همچنین اگر نتیجه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا را در نظر بگیریم، استنباط اینکه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مجبور به بازگشت به مذاکرات هسته ای با ایران خواهد شد، دشوار نیست.

مذاکرات ایران و گروه غربی پس از اعلام موضع غرب در حمایت و مورد توجه قرار دادن اعتراضات داخلی ایران که به شورش، خرابکاری و تروریسم انجامید، پیچیده تر شد


این سناریو به وسیله دیپلمات های غربی ای ترسیم شده است که معتقدند فضای مانور دادن غرب به سرعت در حال کاهش است. آنها نگران اند تعامل میان تهران و مسکو در پرونده هسته‌ای بیش از حد تصور افزایش یابد و در آن صورت همه راه‌ها برای بازگشت واشنگتن به گفت و گو با تهران قطع خواهد شد.

 


موفقیت جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا می‌تواند راه کاخ سفید را برای اجرای طرح‌های دیپلماتیک با هدف احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در سال 2015 امضا شد، به بن بست بکشاند. به عبارتی در صورت شکست مذاکرات بر سر توافق هسته ای، مسکو ممکن است به طور رسمی حمایت مالی خود را از اقدامات هسته ای ایران اعلام و جامعه جهانی را به توافق بر سر فرمول هایی مجبور کند که ممکن است برای تهران دارای منافع باشد. این همان چیزی است که برخی اطلاعات درز کرده از رایزنی های چند روز گذشته نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه و سرگئی ورشنین، معاون وزیر امور خارجه روسیه در تهران نشان می دهد.

 

طبق ارزیابی های موجود، مذاکرات بر سر برنامه جامع اقدام جدید در این شرایط مشابه آن چیزی نیست که واشنگتن آن را امضا کرد و درنهایت به بن بست رسید. به احتمال زیاد برخی نگرانی های غرب به توانایی طرف روسی برای حمایت از طرح توسعه برنامه هسته ای ایران مربوط می شود.

 
واضح است تداوم کوتاه شدن فاصله میان مسکو و تهران، همراه با از دست رفتن نسبی جایگاه دموکرات های آمریکا در کنگره، واشنگتن را وادار می کند گزینه های حل و فصل موضوع را در راستای مذاکراتی که همچنان امکان خروج از بن بست وجود دارد، پیگیری و امکان دارد به طور جدی اعلام کند می تواند در زمینه خروج از تحریم های بین المللی شرایط رضایتمندی تهران را فراهم کند.


مذاکرات ایران و گروه غربی پس از اعلام موضع غرب در حمایت و مورد توجه قرار دادن اعتراضات داخلی ایران که به شورش، خرابکاری و تروریسم انجامید، پیچیده تر شد؛ این در حالی است که رسانه های غربی همچنان به اتهام زنی به تهران در زمینه ارسال سلاح به منطقه ازجمله سلاح هایی که در اوکراین استفاده می شود، ادامه می دهند. این پیچیدگی ها بخش بزرگی از جامعه سیاسیون آمریکایی و در درجه نخست، جمهوری خواهان را علیه ایده گفت و گو با مقام های ایرانی تحریک کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: