صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 06
کد خبر: ۱۶۱۶۱۵
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

شکست پروژه عادی‌سازی روابط میان اعراب و رژیم صهیونیستی

شاید تا پایان دور گروهی مسابقات جام جهانی قطر اگر بخواهیم یک برنده و بازنده بزرگ نام ببریم، باید فلسطین و رژیم صهیونیستی را عنوان کرد. خبرنگاران صهیونیست در مقابل هواداران تیم‌های کشورهای مسلمان نتوانستند نمایی عادی از روابط میان میان ملت‌های منطقه با اشغالگران قدس داشته باشند و هشیاری مردم کشورهای اسلامی- عربی موجب شکست پروژه صهیونیست‌ها شد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ از بدو پیدایش رژیم صهیونیستی، مقام‌ها و نظامیان صهیونیست به دنبال یافتن راهی برای شکستن محاصره ژئوپلیتیکی جهان عرب و برقراری ارتباط با جهان اسلام در منطقه غرب آسیا بودند. اساسا دکترین اتحاد پیرامونی در سال 1978 با هدف عبور تل‌آویو از کشورهای عربی و برقراری ارتباط راهبردی با کشورهای مسلمان غیر عرب منطقه (ایران، ترکیه و اتیوپی) بود. این سیاست بعدها با نزدیک شدن و برقراری ارتباط از سوی سرویس خارجی رژیم صهیونیستی و تجار صهیونیست به مناطقی همچون اقلیم کردستان عراق، پاکستان و جمهوری‌های تازه استقلال یافته قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی وارد مرحله جدیدی شد.

از روزهای ابتدایی انتخاب قطر به عنوان میزبان مسابقات جام جهانی، دولت این کشور رویکرد نسبتاً قاطع در حمایت از فلسطین اتخاذ کرد


در دهه‌های گذشته عمده اقدام صهیونیست ها برای شکستن یخ روابط با جهان عرب در زمینه عادی‌سازی روابط با دولت‌ها و نه ملت‌ها بوده است. با برگزاری مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان یعنی جام جهانی فوتبال در قطر، دستگاه دیپلماسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی فرصت را برای آغاز «دیپلماسی ورزشی» به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های «دیپلماسی عمومی» مغتنم شمرد و به دنبال عادی سازی برقراری گفت وگو میان شهروندان صهیونیست و مردم کشورهای عربی بود.


به گواه نظرسنجی مؤسسه واشنگتن میزان مخالفت مردم کشورهای عربی به ترتیب عبارت‌اند از امارات عربی متحده 71، بحرین 76، عربستان سعودی 75، کویت 81، لبنان 86 و اردن 84 درصد. اطلاعات برآمده از افکارسنجی مردمان عرب زبان نشان دهنده عمق نفرت آنها از موجودیت رژیم اشغالگر قدس است.


با آنکه مقام های کشورهای عربی به دلیل فشارهای دولت آمریکا و حفظ تاج و تخت مجبور به برقراری روابط با تل‌آویو شدند، اما ملت‌های عربی هنوز خاطره جنگ‌های پی در پی با رژیم صهیونیستی، اشغال بلندی‌های جولان و آپارتاید صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین را فراموش نکردند. این موضع ضد صهیونیستی و اسلامی در جریان برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر به خوبی مشهود است.


از روزهای ابتدایی انتخاب قطر به عنوان میزبان مسابقات جام جهانی، دولت این کشور رویکرد نسبتاً قاطع در حمایت از فلسطین اتخاذ کرد. در این مسابقات برای نخستین بار 8 هزار فلسطینی از نوار غزه، کرانه باختری و سرزمین‌های 1948 شانس تماشای مسابقات جام جهانی را پیدا کردند. پیش‌تر رسانه‌های صهیونیستی از مخالفت قطر با همکاری با شرکت‌های ارتباطات سیار این رژیم در جریان برگزاری مسابقات جام جهانی و شکایت تل‌آویو به فیفا خبر داده بودند.


دیگر اقدام دوحه در حمایت از فلسطین را می‌توان اجبار نمایندگان رژیم صهیونیستی برای انتخاب نام کشور فلسطین برای دریافت ویزا از سایت اختصاصی برگزاری این مسابقات دانست. همچنین قبل از آغاز مسابقات جام جهانی، مقام های تل‌آویو درخواست داده بودند دوحه اجازه ایجاد دفتری در این کشور را برای رسیدگی به مطالبات شهرک‌نشینان بدهد؛ درخواستی که میزبان جام جهانی آن را رد کرد. البته در روی دیگر سکه اجازه قطر برای برقراری پرواز مستقیم تل‌آویو- دوحه بود که به دنبال آن 15 الی20  هزار صهیونیست برای تماشای مسابقات جام جهانی راهی این کشور عربی شدند. 


یکی از شبکه‌های فعال صهیونیستی برای پوشش مسابقات جام جهانی شبکه «کان» بود. خبرنگاران این شبکه سعی می‌کردند پیش و بعد از مسابقات به تجمع تماشاگران کشورهای عربی- اسلامی (به ویژه محله سوق السجاد دوحه)، در کنار هتل‌ها و محل برگزاری مسابقات به هواداران تیم‌ها نزدیک شوند و به بهانه ورزش و فوتبال زمینه برقراری ارتباط با مسلمانان را فراهم کنند، اما نوع واکنش تماشاگران به این اقدام صهیونیست‌ها تمام تلاش‌های آن‌ها را ناکام گذاشت.


به عنوان نمونه، هنگامی خبرنگار رژیم صهیونیستی به نیابت از شبکه سعودی اینترنشنال به دنبال ایجاد تفرقه میان تماشاگران ایرانی بود، هواداران با تکان دادن پرچم سه رنگ کشورمان و سر دادن شعار «ایران ایران»، «فلسطین فلسطین» و «مرگ بر رژیم صهیونیستی» نه تنها مُهر باطلی بر تبلیغات رژیم صهیونیستی در زمینه بایکوت مسابقات جام جهانی به وسیله ایرانیان زدند، بلکه تعصب خود را نسبت به کشور و وحدت ملی میهن‌شان به تصویر کشیدند.


تنها ایرانی‌ها حاضر در دوحه نبودند که طرح رسانه‌های صهیونیستی را به شکست کشاندند. در میان ویدئوهای منتشر شده از تلاش خبرنگاران صهیونیست برای مصاحبه با شهروندان کشورهای عربی، واکنش برخی از آنها بسیار جالب و قابل توجه بود. در یکی از این تلاش‌ها شهروندان قطری با تکان دادن پرچم فلسطین شعارهای ضد صهیونیستی هنگام ضبط گزارش به وسیله خبرنگار این رژیم سر دادند.


در موردی دیگر هنگامی که خبرنگار رژیم صهیونیستی قصد مصاحبه با تماشاگر سعودی را داشت، با واکنش تند وی مواجه و مجبور به قطع مصاحبه شد. رویترز به نقل از خبرنگار شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش کرد، این خبرنگار صهیونیست از سوی دو هوادار سعودی، یک شهروند قطری و سه هوادار لبنانی مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت.


در بازی تونس و استرالیا، تماشاگران تونسی در اقدامی نمادین پرچم بزرگ فلسطین را در ورزشگاه به نمایش گذاشتند که بر روی آن نوشته شده بود «فلسطین باید آزاد شود».

هنگامی که خبرنگار رژیم صهیونیستی قصد مصاحبه با تماشاگر سعودی را داشت، با واکنش تند وی مواجه و مجبور به قطع مصاحبه شد


شاید دقیق ترین تحلیل را از وضعیت نابسامان خبرنگاران صهیونیست در قطر را اوهاد حمو، خبرنگار کانال 12 این رژیم بیان کرد. وی با پرداختن به روند عادی سازی روابط میان تل‌آویو و برخی کشورهای عربی، به این واقعیت تأکید کرد همچنان ملت‌های عربی از صهیونیست ها متنفرند. به همین مناسبت 27 نوامبر روزنامه یدیعوت آحارونوت صفحه نخست خود را به تنفر از صهیونیست‌ها در دوحه اختصاص داد.


این واقعیت را داده‌‎های به دست آمده از نظرسنجی‌ها در جهان عرب نیز ثابت می‌کند. در روزهای گذشته چند خبرنگار صهیونیست اعلام کردند با توجه به واکش هواداران کشورهای اسلامی و عربی امکان پوشش عادی مسابقات جام جهانی را ندارند.

 
بهره سخن

شاید تا پایان دور گروهی مسابقات جام جهانی قطر  اگر بخواهیم یک برنده و بازنده بزرگ نام ببریم، باید فلسطین و رژیم صهیونیستی را عنوان کرد. در حالی که خبرنگاران صهیونیست با قرار گرفتن در مقابل هواداران تیم‌های کشورهای مسلمان قصد به تصویر کشیدن نمایی عادی از روابط میان میان ملت‌های منطقه با اشغالگران قدس داشتند، هشیاری مردم کشورهای اسلامی- عربی موجب شکست صهیونیست‌ها در به سرانجام رسیدن پروژه ‌عادی سازی روابط ملت‌های مسلمان شد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: