صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۴۰
  • چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱
  • Wednesday 07 December 2022
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۵ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 04
کد خبر: ۱۶۲۲۴۳

تلاش ترکیه برای برگزاری مذاکرات صلح روسیه و اوکراین

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه الجزیره از تلاش کشورش برای برقراری مجدد مذاکرات صلح روسیه و اوکراین خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از خبرگزاری تاس، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز یکشنبه گفت که کشورش به تلاش‌های خود برای برگزاری مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد.

کالین که با خبرنگار تلویزیون قطری الجزیره صحبت می‌کرد، گفت: با در نظر گرفتن شرایط فعلی، بعید است که هرگونه مذاکرات صلحی در آینده نزدیک داشته باشیم ولی هنوز امکان این امر وجود دارد و ما روی آن کار می‌کنیم.

به گفته کالین ترکیه روابط نزدیکی با روسیه و اوکراین دارد و علاقه‌ای به ادامه یافتن جنگ در اوکراین ندارد.

وی صلح و ثبات در منطقه را به نفع همه کشورها ارزیابی و نسبت به تلاش‌های کشورش در مسیر رسیدن به این مهم تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه در نشستی در دانشگاه بیلکنت در آنکارا نسبت به خطر جنگی که می‌تواند دهه‌ها طول بکشد هشدار داد و گفت: به هر طریقی، این جنگ بر سر میز مذاکره پایان خواهد یافت. ما فکر نمی‌کنیم که این رویارویی از طریق دستاوردهای نظامی در زمین به پایان برسد.

به گفته چاووش اوغلو، روسیه و اوکراین در جریان مذاکرات در استانبول در بهار قبل از دور شدن از میز مذاکره به آتش بس بسیار نزدیک بودند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که کشورش درها را بر روی چنین مذاکراتی نبسته است، بلکه مجموعه‌ای از شروط، از بازگرداندن سرزمین‌های مورد ادعای کی‌یف تا غرامت‌های مالی از مسکو را در نظر گرفته است./ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: