صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 09
کد خبر: ۱۶۲۳۶۵
عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

چرا اروپایی‌ها مجبور به استفاده از شمع برای گرمایش خانه‌ها شدند؟

عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه وقتی تورم از 10 به بیش از 16 درصد می‌رسد و هزینه‌ها و درآمدها کاهشی شده است، تورم در بخش مواد غذایی و انرژی بسیار سنگین می‌شود، گفت: با پدید آمدن بحران انرژی بخش‌های متوسط و ضعیف جامعه اروپا مجبور به تغذیه از غذای حیوانات و استفاده نکردن از منابع انرژی همچون نفت و گاز برای گرم کردن منازل خود می‌شوند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ روزنامه لوموند چاپ فرانسه در گزارشی نوشت، شهروندان فرانسوی مجبورند در زمستان برای روشنایی منازل خود از شمع استفاده کنند؛ همچنین مردم انگلیس با خرید ژنراتورهای برق و چراغ قوه علاوه بر پوشاک و لباس‌ گرم و شمع، خود را برای خاموشی‌های احتمالی در زمستان آماده می‌کنند.


شبکه برق ملی انگلیس ماه جاری هشدار داد، اگر دولت نتواند برق از اروپا وارد و سوخت کافی نیروگاه‌های گازسوز را تأمین کند، خانه‌ها و شرکت‌های انگلیسی زمستان امسال ممکن است با خاموشی سه ساعته برنامه‌ریزی شده مواجه شوند.

لابی های کارفرمایان و صنعتگران مانع از افزایش حقوق و دستمزدها در مواقع خاصی مانند وضعیت بحرانی امروز مردم اروپا می شوند


عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره چرایی استفاده از غذای حیوانات و گرم کردن منازل با شمع در اروپا به ویژه در انگلیس گفت: خبرها حاکی از آن است در آستانه زمستان سخت فشار زیادی بر کشورهای اروپایی آمده است. با اینکه اروپایی ها مدعی بودند به واردات انرژی از روسیه نیاز ندارند، اما روشن کردن شمع برای گرم کردن، ناتوانی برخی خانوارها برای تأمین غذای مورد نیاز و خوردن غذای حیوانات برای فرار از مرگ بیانگر آن است سیاستمداران غربی که وامدار و اجرا کننده خواسته های آمریکا هستند، درحق مردمشان ظلم بزرگی مرتکب شده اند.


وی تحولاتی که به تحمیل اثرات زیان بار و سنگین بر معیشت و زندگی مردم  در انگلیس و کشورهای اروپایی منجر شده است را ناشی از سیاست غلط سران اروپایی خواند و افزود: مردم اروپا تورم های چندان بالایی تجربه نکرده اند و حقوق و دستمزدهایشان تقریباً ثابت بوده است، پس اندازی برای چنین روزهایی ندارند و وقتی تورم از 10 به بیش از 16 درصد می رسد، به ویژه در بخش مواد غذایی و انرژی بخش های متوسط و ضعیف جامعه اروپا به تغذیه از غذای حیوانات واستفاده نکردن از منابع انرژی همچون نفت و گاز برای گرم کردن منازل خود مجبور می شوند.


تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: با توجه به اینکه دستمزدها و هزینه های مردم اروپا تقریباً در نقطه تعادل است، به طوری که سبک زندگی مردم اروپا در دهه های گذشته به گونه ای بوده که پس انداز نداشته اند، وقتی تکانه ای به اقتصاد آنها وارد می شود و سیاست گذار نسبت به این اتفاقات دیر واکنش نشان می دهد، زندگی مردم از حالت تعادل خارج می شود.


بهرامی توضیح داد: وقتی حقوق و دستمزدها افزایش نیابد و هزینه ها متعادل است، هنگامی که قبض گاز از 300 به 700 پوند افزایش یابد، در عمل هزینه های زندگی مردم اروپا دو برابر می شود بدون اینکه درآمد دیگری داشته باشند، لذا زندگی بر طبقه متوسط و به ویژه  کارگران با دستمزدهای پایین بسیار سخت شده است. به همین دلیل کارگری که در انگلیس یک هزار و 500 پوند دریافت می کند، قادر به گرم کردن خانه اش نیست، نمی تواند مایحتاج تغذیه ای خانواده را تأمین کند و به خرید و خوردن غذای حیوانات مجبور می شود.


تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: لابی های کارفرمایان و صنعتگران مانع از افزایش حقوق و دستمزدها در مواقع خاصی مانند وضعیت بحرانی امروز مردم اروپا می شوند با افزایش نیافتن سریع دستمزدها، زندگی مردم اروپا بسیار سخت شده است. با توجه به اینکه دستمزدها در ابتدای سال نوی مسیحی تعیین می شوند، مردم اروپا دو ماه سختی را در پیش رو خواهند داشت و در عمل امکان افزایش درآمد و تغییر در زندگی کنونی نخواهند داشت.

وقتی حقوق و دستمزدها افزایش نیابد و هزینه ها متعادل است، هنگامی که قبض گاز از 300 به 700 پوند افزایش یابد، در عمل هزینه های زندگی مردم اروپا دو برابر می شود بدون اینکه درآمد دیگری داشته باشند


وی تصریح کرد: بعد از جنگ اوکراین در فصل تابستان مشکلات اروپا چندان نمایان نشد، اما با سرد شدن هوا مشکلات یک به یک خود را نشان می دهند. دولت های اروپایی برای فائق آمدن بر مشکلات یاد شده و حمایت مالی از مردم خود راهکار فوری ندارند، زیرا جایی برای خلق پول جدید باقی نمانده است.

 


بهرامی افزود: با توجه به خلق پول سنگین انجام شده در بحران شیوع کرونا، دولت های اروپایی نمی توانند برای حمایت از مردم خود دست به خلق پول جدید بزنند؛ به همین دلیل دستشان در حمایت از مردم بسته است. گرانی غذا و سوخت اپیدمی کشورهای اروپایی شده و عرصه را بر مردم این کشورها بسیار سخت کرده است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: