صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 05
کد خبر: ۱۶۲۴۰۰

علاقمندی روسیه به تسهیل توافق صلح باکو و ایروان

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت، کشورش علافمند است امضای توافق صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تسهیل کند.

به گزارش راهبرد معاصر لاوروف امروز در اظهارات آغازین خود در مذاکره با «جیحون بایراموف» (Jeyhun Bayramov) همتای خود از جمهوری آذربایجان، تمایل مسکو را برای تسهیل توافق صلح بین باکو و ایروان ابراز کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: موضوع مهم روند اجرای توافقات سه جانبه ای است که از سوی رهبران جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در نوامبر ۲۰۲۰ و ژانویه و نوامبر ۲۰۲۱ بدست آمد و بعد نشست سران دیگری در اواخر اکتبر در سوچی برگزار شد.

دیپلمات ارشد روسیه گفت: ما علاقمندیم به هر روش ممکن به رفع انسداد روابط حمل‌ونقل، تعیین حدود مرزها، انعقاد توافق صلح و در کل تقویت اقدامات اعتماد سازی از جمله از طریق گسترش تماس ها بین نهادهای اجتماعی، دانشمندان سیاسی و اعضای پارلمان ها کمک کنیم.

  سران روسیه و جمهوری آذربایجان پیشتر نیز برای حل بحران قره باغ مذاکره کرده بودند.

در بیانیه اخیر کرملین که به دنبال این رایزنی منتشر شد، عنوان شد: در تماس تلفنی ولادیمیر پوتین و الهام علی اُف رئیسان جمهوری روسیه و جمهوری آذربایجان، اقدام های بیشتر برای اجرای تمامی توافقنامه های سه جانبه میان سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان با تاکید بر مسائل عملی برای از سرگیری روابط ترابری و اقتصادی منطقه جنوب قفقاز بررسی شده است.

پوتین روز ۲۳ نوامبر (۲ آذر ماه) با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در ایروان دیدار کرد.
پوتین ماه گذشته (اکتبر) در پی دیدار با علی اُف و پاشینیان، با مفید خواندن این دیدار گفت که چارچوب اقدامات بیشتر برای حل و فصل کلی اختلافات، فراهم شده و سه طرف در باره صدور بیانیه مشترکی، توافق کرده اند./ایرنا

برچسب ها
مطالب مرتبط
نظر شما