صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 08
کد خبر: ۱۶۲۴۸۸
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

رفتار دوگانه غرب در برخورد با اغتشاشگران

رفتار دوگانه و سرشار از تناقض غرب در برخورد با اغتشاشگران در ایران نشان می‌دهد در وهله نخست، این کشورها نقش حمایتی از آشوبگران داشتند و دوم، اینکه از دمیدن در آتش اغتشاشات به دنبال اهداف خود و افزایش فشار بر ایران بودند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ کشورهای غربی در سه ماه گذشته انواع حمایت ها را از آشوبگران در ایران انجام دادند و در مواضع رسمی بارها از اغتشاشگران حمایت کردند. آنها حتی اقدامات اغتشاشگران در استفاده از سلاح گرم، ایجاد راهبندان و ... را موجه جلوه می دادند و این در حالی است که در کشورهای غربی، برخی اقدامات مانند بستن خیابان یا ایجاد راهبندان در اروپا جرم تلقی می‌شود.


در راستای اعمال این قوانین، چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه در آلمان گروهی برای اعتراض در خیابان‌ها روی زمین‌ نشستند و خیابان‌ها را مسدود کردند. دویچه‌وله (انگلیسی) به نقل از وزیر کشور آلمان در واکنش به این اقدام نوشت: کار آن افراد غیرقانونی است و معترضان خود را فراتر از قانون می‌دانند. زمانی که مرتکب این جنایت (بستن خیابان) می‌شوند، حد اعتراض مشروع نقض شده است.

وی همچنین در توئیتی تند نوشت: پلیس حمایت کامل من را برای سرکوب معترضان دارد.

نکته جالب ماجرا اینجاست نخست وزیر کشوری که تا چند وقت پیش از اغتشاشگران در ایران حمایت می کرد، امروزه در جایگاه سرکوب قرار می گیرد. ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس به علت اعتراض های سراسری و اعتصاب بخش های مختلف در این کشور در اظهاراتی اعلام کرد: پلیس حق دارد هرگونه اعتراض غیرقانونی را سرکوب کند و در این راه از حمایت دولتی برخوردار است. مردم به اندازه کافی از این هرج و مرج ها رنج می برند و کسانی که قانون را زیرپا می گذارند باید حضور قدرت را احساس کنند.  

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس به علت اعتراض های سراسری و اعتصاب بخش های مختلف در این کشور در اظهاراتی اعلام کرد: پلیس حق دارد هرگونه اعتراض غیرقانونی را سرکوب کند


این در حالی است که سوناک درباره اغتشاشات اخیر در ایران گفته بود: اوضاع در ایران پیچیده شده است. معترضان ایرانی همچنان تظاهرات می کنند و سرکوب می شوند. زنان ایرانی با ایستادن در مقابل دین سالاری، شجاعت بی حد و حصر از خود به نمایش گذاشتند.

 


در زمینه رفتار دوگانه و برخوردهای متناقض غربی ها بیان چند نکته لازم و ضروری است؛

  1. غرب همواره سعی کرده است آنچه خود علیه مردم اجرا می کند، موجه جلوه دهد و آنچه را کشورهای دیگر در مبارزه با اعتراضات انجام می دهند، غیرموجه و در راستای نقض حقوق بشر قلمداد کند.
    نمود این رفتارهای متناقض موضع گیری نخست وزیر کانادا بود که اعلام کرد معترضان حق بستن و اشغال خیابان را ندارند، اما با حمایت و سازماندهی معاندان در کانادا، راهپیمایی اعتراضی علیه ایران اجرا و خود نیز در این راهپیمایی غیرقانونی شرکت کرد که نشان دهنده دخالت آشکار در امور داخلی کشورمان است.
  2. غرب همواره سعی کرده از تناقض و دوگانگی اعتراضات در سایر کشورها با جوامع غربی به اهداف دیگری دست یابد. بعد از اغتشاشات در ایران، آمریکا و اروپا به دنبال دو هدف برای خود بودند؛ نخست، افزایش فشار بر کشورمان در قالب تحریم های مختلف و دوم، امتیاز از ایران در موضوعات مختلف به ویژه موضوع مذاکرات هسته ای.
    به همین علت بود که رابرت مالی بارها اعلام کرد فعلاً دستورکار آمریکا مذاکرات با ایران نیست و واشنگتن تمرکز خود را بر روی اغتشاشات قرار داده است.
  3. غربی ها با این اقدامات به دنبال روایت سازی وارونه از موضوعات و واقعیت های موجود هستند. مکمل این رفتارها رسانه های غربی بودند که با هدف بغرنج نشان دادن وضعیت ایران کار می کردند. راهپیمایی های اعتراضی در برخی کشورهای اروپایی که با حمایت مستقیم دولت های اروپایی انجام شد در کنار مواضع مسئولان غربی ترکیبی از دروغ و فریب افکار عمومی بود که در جوامع غربی ایجاد کردند.
  4. غرب از مواردی حمایت می کند که جوامع و افکار عمومی نسبت به آنها حساس هستند. به عنوان نمونه، موضوع حقوق زنان یا حقوق بشر؛ در حالی که کشورهای غربی خود اصلی ترین ناقضان حقوق بشر و حقوق زنان هستند.
    طبق گزارش واشنگتن پست، از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از 5 هزار و ۶۰۰ شهروند این کشور به ‌واسطه وحشی‌گری پلیس جان باختند که بیش از ۲۵۰ مورد از جان باختگان را زنان تشکیل می‌دهند؛ در میان این افراد مادران، همسران و کنش‌گران فعال و تأثیرگذار اجتماعی نیز دیده می‌شود.
    همچنین طبق برخی گزارش ها در انگلستان در سال ۲۰۲۱، ۱۴۱ زن به وسیله یک مرد کشته شده‌اند. این آمارها نشان می دهد غرب خود ناقض اصلی حقوق زنان است و حمایت از زنان و حقوق آنها صرفاً یک ادعاست.


ارزیابی نهایی

رفتار دوگانه و سرشار از تناقض غرب در برخورد با اغتشاشگران در ایران نشان می دهد در وهله نخست، این کشورها نقش حمایتی از آشوبگران داشتند و دوم، اینکه از دمیدن در آتش اغتشاشات به دنبال اهداف خود و افزایش فشار بر ایران بودند.

غرب از مواردی حمایت می کند که افکار عمومی نسبت به آنها حساس هستند. به عنوان نمونه، موضوع حقوق زنان یا حقوق بشر؛ در حالی که کشورهای غربی خود اصلی ترین ناقضان حقوق بشر و حقوق زنان هستند


سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در کشورهای اروپایی و برخورد خشن با این اعتراضات که به صورت قانونی و در راستای مشکلات متعدد در این کشورها به ویژه مشکلات اقتصادی انجام می شود، نشان دهنده نقض کامل حقوق بشر و حقوق انسانی است که غربی ها به دنبال شنیده نشدن اعتراض ها در جهان هستند تا به این وسیله چهره ناپسند کشورهای خود را بزک کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: