صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 07
کد خبر: ۱۶۲۶۷۳

افزایش بی‌سابقه صادرات انرژی از روسیه به هند

روسیه میزان صادرات نفت خام به هند را در ماه‌های گذشته به طور چشمگیری افزایش داده است.

به گزارش راهبرد معاصر، هند اعلام کرد، به تامین نیازهایش در زمینه انرژی از روسیه و حفظ روند خرید بیش از پیش نفت از این کشور اولویت خواهد داد. روسیه بزرگ‌ترین تامین کننده نفت خام مورد نیاز این کشور بزرگ آسیایی به شمار می‌رود.

 

به نقل از راشاتودی، اعلام این تصمیم هند در پی آن صورت می‌گیرد که کشور‌های غربی طرح واردات نفت از روسیه از راه دریا با تعیین سقف قیمت برای آن را به اجرا گذاشتند. مسکو میزان صادرات نفت خام به هند را در ماه‌های گذشته به طور چشمگیری افزایش داده است.

 

میزان واردات نفت هند از روسیه در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰) ۶۸۶۰۰ بشکه در روز بود و در ماه نوامبر (آبان ۱۴۰۱) به ۹۰۹۴۰۰ بشکه در روز افزایش یافت.

 

رانجان شارما، کارشناس حوزه انرژی گفت: مسکو دومین بار (ماه) پیاپی به تامین کننده ارشد نفت خام برای دهلی نو تبدیل شده است. آمار‌ها نشان دهنده آن است که در ماه اکتبر (مهر ۱۴۰۱)، نخستین بار روسیه به بزرگ‌ترین تامین کننده نفت خام هند تبدیل شد و در ماه نوامبر (آبان) نیز در دومین ماه پیاپی هند اقدام به واردات (بیشترین میزان) نفت خام از روسیه کرده است. میزان واردات نفت هند از روسیه در اکتبر ۹۳۵۵۵۶ بشکه در روز بود.

 

به این ترتیب، روسیه، عربستان سعودی و عراق را که تامین کنندگان اصلی و سنتی نفت خام هند هستند، پشت سر گذاشت. علاقه مندی هند به واردات نفت خام از روسیه در واقع از ماه فوریه امسال (بهمن ۱۴۰۰) از نزدیک به یک درصد از نفت وارداتی هند، به ۲۱ درصد از سبد نفتی وارداتی هند افزایش یافت. وقتی به سقف قیمت نفتی که گروه هفت تعیین کرده است می‌رسیم که ۶۰ دلار برای هر بشکه است، هند از ابتدا مخالف تعیین سقف قیمت بود.

 

این موضع گیری هند، با وجود فشار‌های غرب در پیش گرفته شده است؛ غرب در گام نخست تاکید دارد که هند نفت ارزان قیمت را از روسیه وارد نکند. دوم اینکه غرب از هند می‌خواهد که توافق کشور‌های گروه هفت و کشور‌های اتحادیه اروپا را برای تعیین سقف برای نفت خام وارداتی از روسیه وادار کند. هند با این درخواست غرب مخالفت و اعلام کرده است که هند حرف‌هایی را که غرب دیکته می‌کند مبنی بر اینکه از چه کشوری نفت بخرد، و چه میزان و چه چیزی خریداری کند، نمی‌پذیرد./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: