صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۳۴
  • چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
  • Wednesday 01 March 2023
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 12
کد خبر: ۱۶۳۴۲۸

وعده بایدن برای تقویت سیستم دفاع هوایی اوکراین

اعتراف بورل به کاهش ذخایر تسلیحاتی اتحادیه اروپا به دلیل کمک نظامی به کی‌یف، بسته جدید کمک نظامی سوئد به اوکراین، تکذیب ادعای لندن درباره تدارکات نظامی ایران به روسیه و دیدگاه واشنگتن درباره ادامه جنگ، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون اوکراین است.

به گزارش راهبرد معاصر، "جوزپ بورل"، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا اعتراف کرد که ذخایر نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل کمک‌های نظامی به اوکراین در حال به اتمام رسیدن است. 

 

 وی گفت: ما به اوکراین سلاح دادیم، اما در همان زمان متوجه شدیم که ذخایر نظامی ما تمام شده است. ما همچنین متوجه شدیم که فاقد قابلیت های دفاعی حیاتی هستیم تا بتوانیم در برابر تهدیدات سطح بالاتر در خود قاره اروپا از خود دفاع کنیم.

 

این در حالی است که بورل چند روز قبل اعلام کرد که اتحادیه اروپا 214 میلیارد یورو برای هزینه های نظامی اختصاص داده که 6 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. به گفته وی، ذخایر تسلیحاتی در اتحادیه اروپا که به اوکراین عرضه می شود، به دلیل این واقعیت که سالها بودجه لازم تامین نشده، رو به اتمام است.

 

پیش از این، روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" به نقل از یک مقام نظامی ناتو گزارش داد که ایالات متحده و اتحادیه اروپا در خصوص خطر کاهش ذخایر تسلیحات نظامی به دلیل ادامه تدارکات به اوکراین به فکر افتاده اند. به گفته وی، کشورهای غربی حجم عظیمی از تسلیحات و تجهیزات نظامی را به کی‌یف منتقل کردند و اکنون رفع کمبود تجهیزات نظامی نیازمند اقدام طولانی مدت و راهبردی است.

 

در همین رابطه، مجله "فارین پالیسی" نیز در مورد نگرانی ناتو در مورد ادامه ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین گزارش داد. به نوشته این نشریه، مقامات ناتو در حال بحث در خصوص چگونگی حمایت از اعضای این سازمان در صورتی است که ذخایر تسلیحاتی آنها کمتر از سطح مورد نیاز برای انجام تعهدات دفاعی خویش در چارچوب پیمان آتلانتیک شمالی باشد.

 

جوزپ بورل در اواسط ماه نوامبر گفته بود که تا قبل از سال 2025، کشورهای اتحادیه اروپا باید 70 میلیارد یورو اضافی برای هزینه دفاع خود اختصاص دهند.او همچنین بیان کرد که تعداد نیروهای واکنش سریع اتحادیه اروپا باید به 5 هزار نفر رسیده و آماده استقرار در سال 2023 باشد.

 

پیش از آن، در ماه اکتبر، مشخص شده بود که ایالات متحده به اتحادیه اروپا توصیه کرده که برای تقویت سیستم دفاعی خود سرمایه گذاری کند، زیرا توجه واشنگتن به زودی ممکن است به طور کامل به سمت منطقه آسیا و اقیانوسیه معطوف شود. لازم به ذکر است که ارتش های کشورهای اتحادیه اروپا "به طور مزمن با کمبود بودجه مواجه هستند. 


در همین رابطه، فلوریان فیلیپو، رهبر جنبش میهن پرستان فرانسه نیز چند روز قبل از این مسئله انتقاد کرد که پاریس به ارسال سلاح به اوکراین با وجود کمبود تسلیحات در ارتش خود ادامه می دهد و این کار دیوانگی است./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: