صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۴۶
  • چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
  • Wednesday 01 February 2023
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 17
کد خبر: ۱۶۴۰۴۷

روند و نحوه استعفای نماینده کرمانشاه در مجلس چگونه است؟

ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه هفته گذشته نامه استعفای خود را تقدیم هیئت رئیسه کرده است که روند استعفای وی طبق آیین‌نامه را در این گزارش می‌خوانیم.

به گزارش راهبرد معاصر، روز (چهارشنبه 23 آذر ماه) علی نیکزاد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نامه استعفای ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه را اعلام وصول کرد.

 

نایب رئیس مجلس در جلسه علنی مجلس درباره استعفای ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه گفت: : آقای ابراهیم عزیزی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با سابقه حضور در مجلس، شورای نگهبان و دولت که فرزند شهید نیز است، از طرف دولت با‌ایشان رایزنی‌های زیادی صورت گرفته و به یک توافق با رئیس جمهور رسیدند؛ از این جهت استعفای خود را از مجلس شورای اسلامی علیرغم میل باطنی تقدیم کرده است.

 

متن نامه استعفای ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

احتراما؛ با توجه به نظر رئیس جمهور مبنی بر خدمت در دولت، به همین دلیل استعفا از نمایندگی مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌گردد.

سرباز مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی)
ابراهیم عزیزی.

آیین‌نامه داخلی مجلس شرایط و سازوکاری را برای استعفای نمایندگان تعیین کرده که به بهانه درخواست استعفای نماینده کرمانشاه، روند استعفای یک نماینده بر اساس مفاد 90 تا 93 آیین‌نامه را در ادامه می‌خوانیم:

 

*سازوکار استعفای نماینده و نحوه بررسی آن در مجلس

یکی از مباحثی که در قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای وکلای ملت برشمرده شده است، روند استعفای نمایندگان و سازوکاری است که برای آن ذکر شده است.

 

بر اساس مبحث استعفای نماینده از مفاد آیین‌نامه داخلی مجلس، روند این استعفاء به این صورت است که طبق ماده 90 آیین‌نامه هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است می‌تواند از مقام نمایندگى استعفاء دهد. پذیرش استعفاء موکول به تصویب مجلس است.

 

طبق ماده 91، نماینده تقاضاى استعفای مدلّل خود را به عنوان رئیس‌مجلس می‌نویسد و رئیس‌مجلس آن را در اولین جلسه علنى و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور کار هفته بعد می‌گذارد. نماینده می‌تواند قبل از شروع بررسى در مجلس تقاضاى استعفای خویش را مسترد دارد.

 

همچنین مطابق ماده 92، بررسى تقاضاى استعفاء بدین ترتیب خواهد بود که ابتداء تقاضاى استعفاء قرائت شده و سپس شخص متقاضى استعفاء یا نماینده دیگرى به تعیین او تقاضاى دفاع خواهد نمود. مدت قرائت تقاضاى استعفاء و توضیح نماینده متقاضى استعفاء حداکثر نیم ساعت است. مخالف یا مخالفین نیز حداکثر نیم ساعت می‌توانند صحبت کنند و پس از آن رأی‌گیری به‌عمل می‌آید. در صورت تصویب تقاضاى استعفاء مراتب از طریق رئیس‌مجلس به وزارت کشور اعلام می‌شود تا طبق قانون انتخابات اقدام نماید.

 

بر اساس آیین‌نامه هرگاه نماینده متقاضى استعفاء براى طرح تقاضاى استعفاى خود در مجلس حاضر نشود و کسى را هم براى دفاع از خود تعیین ننماید متن تقاضاى استعفاء قرائت و در صورت وجود مخالف حداکثر به مدت پانزده دقیقه صحبت خواهد کرد و سپس رأی‌گیری به‌عمل می‌آید.

 

در ادامه این قانون و در ماده 93 آمده است که هرگاه تقاضاى استعفای تعدادى از نمایندگان به نحوى باشد که مانع از تشکیل جلسه رسمى گردد قابل طرح در مجلس نیست.

 

بنابراین هر نماینده‌ای که تقاضای استعفا از نمایندگی مجلس را دارد باید فرایندی که در قانون آیین‌نامه داخلی مجلس ذکر شده را بگذراند.

 

بر اساس این گزارش، در نخستین جلسه هر دوره از مجلس شورای اسلامی شعب 15‌گانه‌ای به قید قرعه برای بررسی اعتبارنامه منتخبان تشکیل می‌شود و موظف به بررسی این اعتبارنامه‌ها و تأیید آنهاست.

 

بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس، هر نامزد پیروز در انتخابات مجلس، یک اعتبارنامه نمایندگی دارد که باید از سوی همه نمایندگان پذیرفته شود. اعتبارنامه به مجموعه مدارکی گفته می‌شود که نشان‌دهنده سوابق کاری، درسی و دانشگاهی، نحوه انتخاب و اطلاعاتی درباره نماینده است که در پرونده وی قرار می‌گیرد و پس از شروع به کار مجلس و تعیین شعب مجلس، اعتبار نامه‌های نمایندگان در شعب مورد بررسی و نهایتاً مورد تأیید یا رد شعبه‌های بررسی‌کننده قرار می‌گیرد مانده 27 تا37 آیین‌نامه نحوه بررسی اعتبارنامه در شعب پانزده‌گانه را تشریح کرده است./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: