صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۱۰ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 31
کد خبر: ۱۶۶۱۲۰

ترکیه: از اس-۴۰۰ فقط برای دفاع استفاده خواهد شد

وزیر دفاع ترکیه در اظهاراتی مدعی شد سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ که اخیراً از روسیه خریداری شده، تنها برای دفاع در برابر حمله استفاده می‌شود.

به گزارش راهبرد معاصر، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه امروز شنبه به مردم اطمینان داد که سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ که اخیراً از روسیه خریداری شده است، تنها برای دفاع در برابر حمله مورد استفاده قرار خواهد گرفت و کسی را تهدید نخواهد کرد.

 

او در مصاحبه با روزنامه محلی Sözcü گفت: ما به غرب می‌گوییم که اس-۴۰۰ تهدیدی برای کسی نیست. این یک عنصر تهدید نیست و مورد استفاده قرار نخواهد گرفت، مگر در مواردی که طرفی تصمیم بگیرد از موشک علیه ترکیه استفاده کند یا هواپیما برای حمله به ترکیه بفرستد.

 

او این اظهارات را در پاسخ به نگرانی‌های مطرح شده از سوی واشنگتن، که ترکیه را از برنامه جنگنده بمب افکن اف-۳۵ پس از خرید سامانه اس-۴۰۰ توسط آنکارا حذف کرد، بیان کرد.

 

چهار واحد اول این سامانه پدافند هوایی به ارزش کل ۲.۵ میلیارد دلار توسط صنایع نظامی روسیه در اواخر سال ۲۰۱۹ با موفقیت تحویل داده شد.

 

ترکیه، یکی از اعضای ناتو، در سال ۲۰۱۷ هشدار‌های آمریکا مبنی‌بر خرید سامانه دفاع هوایی اس۴۰۰ را نادیده گرفت، توافقی که اعضای ناتو از آن می‌ترسند به روسیه این امکان را می‌دهد تا مهارت‌های خود را در هدف قرار دادن هواپیما‌های آمریکایی و اروپای غربی افزایش دهد.

 

پیش از این نیز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه‌ای با نشریه آمریکایی نیویورک تایمز، اعلام کرده بود که «هیچ کس اجازه ندارد تا در مورد نوع سیستم دفاعی ما مداخله کند و ترکیه می‌تواند به هر نحوی که می‌تواند توان دفاعی خود را تقویت کند».

 

اردوغان در گفتگو با سردبیران روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز تاکید کرد که آنکارا با خرید سامانه موشکی اس -۴۰۰ روسیه، ناتو یا اتحاد غربی را تضعیف نکرده است./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: