صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۴۳ - ۱۰ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 31
کد خبر: ۱۶۶۲۲۸

یمن: به دنبال آتش‌بس دائم هستیم

محمد عبدالسلام رئیس هیأت مذاکره کننده یمن و سخنگوی جنبش انصارالله شامگاه امروز شنبه، حصول آتش‌بس را از مهمترین دستاوردهای این کشور در سال گذشته دانست؛ زیرا این مسئله به بحران فرآورده‌های نفتی در یمن پایان داد.

به گزارش راهبرد معاصر عبدالسلام در گفت‌وگو با شبکه خبری المسیره گفت: بازگشایی فرودگاه هم گشایشی برای بیماران، بازرگانان و مسافران بود. در سال ۲۰۲۲، معادله مهمی در زمینه مبارزه نظامی برقرار کردیم که شامل پیشروی در جبهه‌ها و هدف قرار دادن عمق خاک عربستان و امارات بود.

وی با بیان اینکه سال جاری، جبهه داخلی یمن، منسجم بود، ادامه داد: معادله دیگری در سال ۲۰۲۲ رقم خورد که پرداخت حقوق و جلوگیری از غارت نفت و گاز یمن، بخشی از آن است. این در حالی است که موضع بین‌المللی در حمایت از ائتلاف متجاوز نیز تضعیف شده است.

این مقام یمنی با اشاره به اینکه به خاطر انسجام جامعه یمن، دشمن به شدت ناامید شده است، خاطر نشان کرد: رژه‌های نظامی نیز ثابت کرد که یمن در موضع دفاع از خود و قدرت بازدارندگی، دست برتر را دارد.

عبدالسلام با اشاره به اینکه یمن، همیشه خواستار آتش‌بس انسان‌دوستانه و جدا کردن مسائل انسانی از سیاسی و نظامی است، تصریح کرد، آنچه از حمله ائتلاف به غیر نظامیان یمن و غارت منابع آن جلوگیری کرده، ترس ائتلاف از واکنش نیروهای مسلح یمن است.

وی همچنین عنوان کرد: برخی از کشورهای ائتلاف تلاش کردند بدون هیچ مورد اضافی، به دنبال تمدید آتش‌بس باشند، ولی ما این را نپذیرفتیم و خواستار گسترش آتش‌بس هستیم. طرف مقابل خواستار آتش‌بسی است که به مسائل انسانی اهمیتی ندهد تا بتواند اولویتهای خود را در چارچوب جنگ و محاصره مرتب کند.

این مقام یمنی با بیان اینکه صنعا خواستار پایان بحران انسانی در این کشور است، تأکید کرد، یمن به دنبال آتش‌بس دائم است و دیدگاههای خود را به میانجی عمانی مطرح کرده است. هر راهکاری باید به موجب آن، حقوق کارکنان از درآمدهای نفت و گاز بر اساس بودجه ۲۰۱۴ پرداخت شود.

عبدالسلام با اشاره به اینکه هر راهکار باید شامل بازگشایی فرودگاهها، بنادر و مسیرها و آزادسازی اسرا باشد، خاطر نشان کرد: مطالبات ما مشروع و بر حق است.

در همین ارتباط، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، آذر ماه گذشته شامگاه امروز (یکشنبه) گفت که یمن جانفشانی شهدای خود را فراموش نخواهد کرد و تأکید کرد: «ما در یک جنگ مقدس هستیم و جانفشانی های شهدای بزرگوار را که با خون پاک خود، تاریخ روشنی رقم زدند، فراموش نخواهیم کرد».

او اضافه کرد که این جانفشانی ها باعث شد مردم یمن سر خود را بالا بگیرند و به شجاعت آنان افتخار کنند؛ هر چند دشمن هم پیش از این صنعاء و سایر استان ها را بمباران می‌کرد؛ ولی امروز می‌توانیم به هر حمله‌ای با چندین موشک و پهپاد پاسخ دهیم.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه با بیان اینکه نیروهای مسلح این کشور موفق شدند معادله‌ای در موازنه ترس و وحشت با دشمن ایجاد کنند، تصریح کرد معادله اخیر در راستای مأموریت نیروهای مسلح برای حمایت از منابع حاکمیتی مانند نفت و گاز است.

سریع در پایان تأکید کرد که این معادله توانایی یمن در بازدارندگی و سطح پیشرفته نیروهای مسلح را در حمایت از حاکمیت و منابع این کشور ثابت کرده است./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: