صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۰:۲۸
  • پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
  • Thursday 02 February 2023
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۱ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 01
کد خبر: ۱۶۶۲۵۲

قطعنامه ضداسرائیلی سازمان ملل و دست رد زلنسکی به سینه نتانیاهو

منابع مطلع فاش کردند، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از رئیس جمهور اوکراین خواست، کی‌یف به قطعنامه سازمان ملل علیه اشغالگری این رژیم رأی منفی بدهد اما رئیس جمهور اوکراین با این خواسته مخالفت کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر، چند مقام اوکراینی و اسرائیلی خبر دادند، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی تلفنی روز جمعه با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از او خواسته در رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل درباره قطعنامه‌‌ای علیه این رژیم، رأی منفی دهد.

 

این قطعنامه درباره درخواست مجمع عمومی سازمان ملل از دیوان عدالت بین‌المللی برای تدوین و ابراز رأی حقوقی خود در خصوص تبعات اشغال (بخش‌هایی از) خاک فلسطین است. سازمان ملل حضور رژیم صهیونیستی در بخش‌هایی از خاک فلسطین را اشغالگری می‌داند. 

 

پایگاه خبری-تحلیلی آکسیوس به نقل از مقامات فوق که نامشان را ذکر نکرد نوشت، اوکراین قبلا در رأی‌گیری بر سر این قطعنامه در سطح یک کمیته سازمان ملل، به نفع آن رأی داده بود اما نماینده آن در جلسه رأی‌گیری روز جمعه مجمع عمومی، حضور نیافت «تا به روابط با نتانیاهو، فرصتی دوباره داده باشد».

 

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه با ۸۷ رأی مثبت در مقابل ۲۴ رأی منفی و ۵۳ رأی ممتنع، این قطعنامه را تصویب کرد. طبق این قطعنامه، دیوان عدالت بین‌المللی (دیوان لاهه) در پروسه‌ای که احتمالا از یک تا دو سال طول می‌کشد، رأی مشورتی خود را در خصوص اشغال کرانه باختری به دست رژیم صهیونیستی، تدوین خواهد کرد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دیوان لاهه خواسته درباره تبعات قانونی ناشی از نقض حق تعیین‌سرنوشت ملت فلسطین، اشغالگری طولانی‌مدت، شهرک‌سازی‌ها و اقدامات رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت جمیعتی در قدس اشغالی، رأی صادر کند.

 

کی‌یف چند هفته پیش درخواست تل‌آویو برای دادن رأی منفی به این قطعنامه در سطح یک کمیته سازمان ملل را به دلیل خودداری این رژیم از دادن کمک نظامی به ارتشش نپذیرفته بود. مقامات وزرات خارجه رژیم صهیونیستی در آن زمان از این اقدام خشمگین شدند و سفیر اوکراین را احضار کردند.

 

به نوشته آکسیوس، نتانیاهو که روز پنجشنبه به عنوان نخست وزیر جدید دولت صهیونیستی سوگند یاد کرد، طی یک سری تماس‌های تلفنی با رهبران چند کشور که قبلا به قطعنامه، رأی مثبت داده بودند، با زلنسکی هم تماس گرفت. یک مقام ارشد اسرائیلی به پایگاه آکسیوس گفت، تل‌آویو از آنها خواست تا رأی خود را تغییر داده و با این قطعنامه مخالفت کنند یا دست‌کم به آن رأی ممتنع بدهند.

 

یک مقام اوکراینی نیز به این پایگاه آمریکایی گفت، زلنسکی در جریان این گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو گفت، در ازای دادن رأی منفی به این قطعنامه خواستار توضیح دولت جدید صهیونیستی در خصوص تغییر دادن سیاست این رژیم و ارائه سامانه‌های دفاعی به اوکراین برای مقابله با حملات روسیه با موشک‌های بالستیک و پهپادهای ساخت ایران است، اما نتانیاهو در این گفت‌وگو بابت هیچ چیز، تعهدی نداده و گفته، حاضر است در آینده درباره برخی درخواست‌های زلنسکی صحبت کند.

 

طبق گفته این مقام اوکراینی، زلنسکی هم از این جواب خوشش نیامده و با دادن رأی منفی یا ممتنع به قطعنامه موافقت نکرد. (در عین حال رأی مثبت هم نداده و) به جایش، به سفیر اوکراین در سازمان ملل دستور داد تا در جلسه رأی‌گیری حضور پیدا نکند.

 

به نوشته آکسیوس، یک مقام ارشد اسرائیل نیز اظهار کرد، با وجود اینکه اوکراین نهایتا رأی مثبتی به قطعنامه نداده اما این رژیم از تصمیم کی‌یف در این خصوص ناراحت شده است. 

 

دفتر نتانیاهو به آکسیوس اعلام کرد: «نتانیاهو با زلنسکی گفت‌وگو کرد و اوکراین که قبلا به نفع قطعنامه ضد اسرائیلی رأی داده بود، این بار در رأی‌گیری شرکت نکرد. به غیر از این ما درباره گفت‌وگوهای دیپلماتیک اظهارنظر نخواهیم کرد».

 

زلنسکی شنبه، در توئیتی نوشت، او در گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو، انتصاب دوباره او به نخست وزیری را تبریک گفته است. او نوشت: «ما درباره همکاری دوجانبه بین دولت‌هایمان از جمله در حوزه امنیتی و تعامل در سازمان های بین‌المللی بحث کردیم. ما همچنین به اجرای فرمول صلح اوکراین نیز پرداختیم»./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: