صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۲۳
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۱۴ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 04
کد خبر: ۱۶۶۶۳۴
رامین پولادرگ، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

نقش سردار سلیمانی در تقویت دیپلماسی اقتصادی

رامین پولادرگ، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره نقش سردار سلیمانی در دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه به‌ویژه عراق گفت: یکی از کارهای مهم سردار سلیمانی که روابط دو کشور را متحول کرد، ایجاد ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق بود. همچنین شهید سلیمانی با ایجاد ستاد بازسازی عتبات در عراق باعث شد روابط دوجانبه بیش از گذشته مردمی شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سردار قاسم سلیمانی نقش مهمی در شکل‌گیری محور مقاومت و دور کردن کشورهای متخاصم از غرب آسیا داشت. موضوعات امنیتی و سیاسی تنها بخشی از وجوه شخصیت حاج قاسم است. بسیاری از فعالان و تجار اقتصادی که در دهه‌های اخیر در  کشورهای منطقه فعالیت کرده‌اند به نقش وی در موضوعات اقتصادی و تسهیل‌گری در تجارت واقف اند.


شهید سلیمانی بارها بسیاری از موانع اقتصادی میان تجار و بازرگانان را که دولت‌ها از حل آن ناتوان بودند، برطرف و شرایطی را ایجاد کرد که مراودات تجاری بیشتر و درنهایت باعث گسترش برادری و دوستی میان کشورهای منطقه شود.

حاج قاسم با تعاملاتی که با عراق داشت، توانست امنیت آنجا را حفظ کند، زیرا آمریکایی‌ها می‌خواستند عراق را به سه اقلیم کرد، سنی و  شیعه تبدیل کنند


رامین پولادرگ، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی به «راهبرد معاصر» گفت: یکی از ویژگی‌های شخصیتی حاج قاسم جامع نگری و دوراندیشی بود. با اینکه در ظاهر فرمانده نظامی است، اما شاهدیم شخصیت تک بعدی ندارد. زمانی که فرمانده قرارگاه جنوب شرق کشور بود، وزارت کشاورزی در قسمت‌هایی از این مناطق که مملو از وجود اشرار بود، چاه‌هایی آبی داشت و استفاده از آن‌ها برای کشت و صادرات محصولات کشاورزی مهم بود، ولی مردم نمی‌توانستند با وجود اشرار از منافع آن‌ استفاده کنند، اما با اقدام سازنده سردار سلیمانی اشرار اصلاح شدند و به کشاورزی منطقه کمک کردند.

 
وی افزود: سردار سلیمانی ضامن امنیت و ثبات منطقه بودند و این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست. حاج قاسم با تعاملاتی که با عراق داشت، توانست امنیت آنجا را حفظ کند، زیرا آمریکایی‌ها می‌خواستند عراق را به سه اقلیم کرد، سنی و  شیعه تبدیل کنند و هدفشان از خلق داعش تبدیل عراق به چند کشور بود که این موضوع به وسیله حاج قاسم ناکام ماند.


عضو اتاق بازرگانی با بیان اقدامات شهید سلیمانی در گسترش مراودات تجاری با کشورهای منطقه به ویژه عراق گفت: یکی از کارهای مهم سردار سلیمانی که روابط دو کشور را متحول کرد، ایجاد ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق بود. همچنین شهید سلیمانی با ایجاد ستاد بازساری عتبات در عراق باعث شد روابط دوجانبه بیش از گذشته مردمی شود و راهپیمایی اربعین که اتفاق بزرگ دیپلماسی عمومی به شمار می‌رود با درایت ستاد عتبات به خوبی برگزار می شود.

 
پولادرگ به نقش سردار سلیمانی در افزایش گذرگاه های تجاری و صادرات انرژی از ایران به عراق پرداخت و گفت: ایران و عراق در حال حاضر 10 گذرگاه رسمی دارند که بسیار بی نظیر هستند، زیرا کویت، اردن و حتی ترکیه با عراق مرز مشترک دارند و عربستان نیز پس از سال‌ها توانست مرز خود را با عراق باز کند؛ در حالی که کشورمان از شلمچه، خرمشهر، مهران، خسروی، سومار، چذابه و چند گذرگاه دیگر ارتباط تجاری دارد.


وی افزود: سردار سلیمانی بازارچه‌های مرزی را در 18 نقطه از مرز در داخل خاک ایران به راه انداخت که باعث می‌شد تجار عراقی بتوانند به راحتی و بدون روادید وارد بازارچه‌ها شوند و خرید و فروش خود را انجام دهند.

در سال های 2018 و 2019 در شرایطی که مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی کشور حدود 60 میلیارد دلار بود، عراق از بازار ایران بیش از 10 میلیارد دلار سهم داشت، یعنی یک ششم کل صادرات ما به عراق بود


پولادرگ تصریح کرد: حضور داعش در عراق و سوریه سبب ناامن شدن مرزهایمان با کشورهای همسایه شده بود و تعاملات اقتصادی کشور در حوزه صادرات و واردات را کاملاً تحت الشعاع خود قرار داده بود. در چنین شرایطی صادرات ما به این کشورها قطع شده بود. پس از شکست داعش به وسیله مجاهدت های شهید سلیمانی و یارانش مرزها بار دیگر بازگشایی شدند و امنیت روانی خاصی میان تجار حاکم شد.

 
این فعال اقتصادی عنوان کرد: در سال های 2018 و 2019 در شرایطی که مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی کشور حدود 60 میلیارد دلار بود، عراق از بازار ایران بیش از 10 میلیارد دلار سهم داشت، یعنی یک ششم کل صادرات ما به عراق بود. با اینکه سوریه در سالیان اخیر با تروریسم بین المللی مواجه بوده، در این شرایط خطرناک و در سال‌های 97،96 و 98 میزان صادرات ما به سوریه بیش از 500 میلیون دلار بوده است. اگر این فضا به وجود نمی‌آمد، چه فشار اقتصادی بزرگی به مردم و کشور تحمیل می‌شد. این‌ها گوشه‌ای از زحمات حاج قاسم در دیپلماسی اقتصادی کشور بود که بعد از شهادتش نمایان شد.

 
پولادرگ با تأکید بر اینکه امنیت زیربنای اقتصاد است و بدون آن کشور در مسیر پیشرفت قرار نمی‌گیرد، عنوان کرد: امنیت زیر بنای توسعه است و اگر در کشور امنیت نباشد، هیچ توسعه ای رخ نخواهد داد و حتی دچار شکست در سایر حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی نیز خواهیم شد. اگر جمهوری اسلامی اقتدار خود را در سرکوب داعش نشان نمی‌داد و اراده خود را به دنیا تحمیل نمی‌کرد، در مذاکرات برجام دیپلمات‌های کشورمان نمی‌توانستند به راحتی در عرصه بین‌الملل مذاکره کنند، در نتیجه رونق مراودات تجاری در منطقه مرهون زحمات این شهید عزیز است.

 

نظر شما