صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۷:۳۰
  • يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 04 September 2022
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۷ - ۰۳ دی ۱۳۹۷ - 2018 December 24
کد خبر: ۱۶۷۳

ظریف: واشنگتن هیچ زمانی با داعش نجنگید/ منتظر اروپا در اجرای تعهداتش به برجام نخواهیم ماند

وزیر امورخارجه کشورمان در گفت و گو با المیادین به سوالاتی درباره خروج آمریکا از سوریه و عملکرد اروپا در قبال تعهداتش در برجام پاسخ داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ 28 آذر دونالد ترامپ اعلام کرد آمریکا نیروهای خود را از سوریه خارج خواهد کرد. این خبر به سرعت در محافل رسانه ای پخش و با واکنش های مختلفی از سوی مقامات سیاسی کشورهای مختلف و تحلیلگران روبرو شد.


در همین خصوص، امروز (3 دی ماه) محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: "اگرچه ما اطلاعات کافی درباره طرح های آمریکا در سوریه در اختیار نداریم ولی می توانیم بگوییم حضور آمریکا در سوریه از همان ابتدا غیرقانونی بود، آمریکا هیچ زمانی با داعش نجنگید و حضور آن به نفع ملت سوریه و یا با موافقت دولت آن کشور نبود."


ظریف در بخش دیگری از مصاحبه خود درباره واکنش ایران به احتمال عملیات نظامی آنکار در خاک سوریه گفت: "نگرانی ترکیه از عملیات تروریستی را درک می‌کنیم و هرگونه اقدام نظامی لازم است با هماهنگی دولت سوریه اتخاذ شود. ما همیشه به دوستانمان در ترکیه گفتیم که عملیات نظامی بدون موافقت دمشق نمی‌تواند به حل بحران کمک کند."


وی همچنین با تاکید بر اینکه ایران آماده است تا امنیت منطقه مشترک باشد و هیچ یک از کشور‌ها برعلیه کشور دیگری نباشند افزود: "سعودی‌ها ده‌ها میلیارد دلار در جنگ یمن هزینه کردند، اما چه چیزی را محقق کردند؟"


وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با خروج آمریکا از برجام گفت: "گزینه‌های زیادی بعد از خروج آمریکا از برجام داریم و هرگاه مصلحت ملی اقتضا کند این گزینه‌ها را به کار می‌گیریم."


وی در رابطه با نقش اروپایی‌ها در برجام گفت: "اروپایی‌ها در اجرای تعهداتشان به توافق هسته‌ای کُند عمل می‌کنند، ما منتظرشان نخواهیم ماند مگر اینکه گام‌های عملی اتخاذ کنند."


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: