صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۹ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 09
کد خبر: ۱۶۷۵۱۱

اظهارات سخنگوی ارتش عراق درباره آخرین وضعیت مرزی با ایران

اوضاع مرزی ایران با عراق پس از اقدامات انجام شده از سوی مرزبانی عراق روند مطلوبی دارد و در حال حاضر آرامش حکمفرماست.

به گزارش راهبرد معاصر، «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق چندی پیش اعلام کرد که «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر این کشور دستور استقرا نیروهای مرزبانی در مرزهای عراق با ایران و ترکیه را داده است.

 

«یحیی رسول» سخنگوی رسانه‌ای فرمانده کل نیروهای مسلح عراق پس از آن اعلام کرد که نیروهای مرزبانی عراق در مناطق مجاور با ایران و ترکیه در اقلیم کردستان مستقر شده‌اند.

 

وی به شفق نیوز بیان کرد: فرماندهی نیروهای مرزبانی فدرال وابسته به وزارت کشور عراق، کنترل مرزهای عراق با کشورهای همسایه را برعهده دارند اما نیروهای پیشمرگه فعالیتی متفاوت از نیروهای مرزبانی عراق دارند و آنها گارد مرزی اقلیم هستند.

 

یحیی رسول تاکید کرد: نیروهای مرزبانی تحت نظارت مستقیم «عبدالامیر الشمری» وزیر کشور عراق در منطقه مرزی با ترکیه و ایران مستقر شدند.

 

وی افزود: دستور «محمد شیاع السودانی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق کاملا روشن است و آن برعهده گرفتن کنترل خط صفر مرزی به شکل نهایی از سوی نیروهای مرزبانی است.

 

یحیی رسول تاکید کرد: پاسگاه‌هایی در طول خط مرزی با ترکیه و ایران دایر خواهد شد که مساحت آن بالغ بر 650 کیلومتر است.

 

متعاقب آن یک منبع نظامی عراقی اعلام کرد که دو تیپ مرزبانی این کشور با تجهیزات نظامی کامل به مرزهای عراق با ایران و ترکیه اعزام شدند.

 

این منبع بیان کرد: نیروهای عراقی اکنون به طور عملی و واقعی کنترل مرزها را در دست گرفته‌اند.

 

وی گفت که بر اساس توافقی که اخیرا میان محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان انجام شد سیطره و سلطه کامل در دست نیروهای دولت فدرال عراق است و نیروهای پیشمرگه با آن ها مشارکت دارند.

 

وی گفت که استقرار نیروهای عراقی تنها در داخل مرزهای اقلیم کردستان نیست بلکه استقراری نظامی در نوار مرزی عراق با ایران و ترکیه است.

 

«جبار الیاور»، دبیرکل سابق وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان نیز گفت: ایرانی‌ها هم اکنون قصدی برای عملیات نظامی درون خاک عراق ندارند. حضور نیروهای نظامی زرهی ایران در مرزهای عراق در اقلیم کردستان صحت ندارد.

 

وی بیان کرد که نشست‌های وزارت کشور عراق و وزارت داخله اقلیم کردستان ادامه دارد و هماهنگی برای انتشار نیروهای نظامی در مرزهای عراق با ایران برای جلوگیری از نفوذ گروه‌های مسلح به این منطقه انجام شده است.

 

دبیرکل سابق وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان گفت که افزایش شمار نظامیان در نوار مرزی به کاهش حضور و فعالیت احزاب کُرد مخالف ایران منجر شده است.

 

یکی از مسئولان نیروهای مرزبانی عراق هم گفت که نیروهای عراقی اخیرا اقدام به احداث مراکز و پایگاه‌های جدید در مرزها برای جلوگیری از نفوذ و قاچاق در مرزها کرده‌اند.

 

وی تشریح کرد که طرح کنونی در چند محور شامل جلوگیری از نفوذ و دستگیری عوامل تسهیل مهاجرت غیرقانونی بین ایران و عراق و سپس استقرار یگان‌های جدید داوطلبان در نوار مرزی است.

 

به گفته وی، آرامش کنونی پس از تعهدات السودانی و دولت اقلیم کردستان برای پایان دادن به فعالیت نظامی احزاب کُرد مخالف ایران حاکم شده است.

 

وی هشدار داد که این آرامش می‌تواند مجددا و در صورتی که گروه‌های کُرد در مرزها فعالیت کنند، از بین برود زیرا ایرانی‌ها مواضع جدیدی در واکنش به این اقدام احتمالی اتخاذ خواهند کرد.

 

او اشاره کرد که ایران به استقرار پهپادهای شناسایی و سامانه‌های نظارتی در مرزها برای رصد هرگونه تحرکات مشکوک گروه‌های کُرد در نوار مرزی اکتفا کرده است./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: