صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۵۱ - ۲۰ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 10
کد خبر: ۱۶۷۸۱۵

برقی شدن ۸ درصد ناوگان اتوبوسرانی تا سال ۱۴۰۴

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به افزایش بیش از ۶ هزار دستگاه اتوبوس در طول برنامه ۴ ساله شهرداری تهران تا سال ۱۴۰۴ گفت: ۸ درصد این اتوبوس‌ها برقی خواهند بود.

به گزارش راهبرد معاصر سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به برنامه چهارم شهرداری تهران یک برنامه جامع‌نگر است، اظهار کرد: در آن نیاز‌های آینده شهر تهران براساس مسائل و مشکلاتی که در شهر وجود دارد، پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: ترافیک، آلودگی هوا، وضعیت حمل‌ونقل عمومی و شبکه و معابر شهری برای تردد مطلوب شهری موضوعاتی هستند که در برنامه چهار ساله چهارم توسعه شهر تهران مورد توجه قرار گرفته و تأکید اصلی ما توسعه حمل‌ونقل عمومی و پاک و سیستم‌های کاهش آلایندگی هستند. به عبارت دیگر، همه تلاش معطوف به کار‌هایی شده که می‌تواند منجر به حمل‌ونقل عمومی مطلوب و همینطور حمل‌ونقل پاک شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: در حوزه اتوبوسرانی، پیش‌بینی ما این است در طول برنامه چهار ساله بیش از ۶ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان فعلی اضافه شود و ظرفیت ناوگان به ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال برسد. البته هشت درصد این اتوبوس‌ها برقی خواهند بود که به‌تدریج وارد ناوگان اتوبوسرانی می‌شوند؛ چراکه اولویت اول تأمین اتوبوس‌های گازسوز و دیزلی است تا بتوانیم کمبود‌ها را جبران کنیم و به‌موازات این کار برقی شدن ناوگان هم پیگیری می‌شود.

تشکری هاشمی اضافه کرد: در حوزه مترو، پیگیری انعقاد قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو (چین) و ۱۱۳ دستگاه واگن داخلی ازجمله موضوعات پیش‌بینی‌شده در برنامه چهارم هستند که با توجه به زمان‌بر بودن ساخت واگن انتظار می‌رود طی این برنامه حدود ۳۵۰ دستگاه واگن به ناوگان ریلی وارد شود.

وی ادامه داد: در حوزه تاکسیرانی، جایگزینی تدریجی خودرو ون به‌جای تاکسی‌های سواری در مسیر‌های خطی تاکسیرانی هم در برنامه چهارم لحاظ شده است. با این کار علاوه بر افزایش ظرفیت مسافران با استفاده از ون‌ها، هزینه‌های مسافران و تاکسیرانان هم کاهش می‌یابد و این مد قطعا برای هر دو طرف (راننده و مسافر) مطلوب خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: در بحث حمل‌ونقل پاک نیز طی این برنامه چهار ساله باید حداقل ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت شهر تهران برقی شود و این در تعهد شهرداری تهران است و با توجه به اعلام آمادگی این نهاد برای برقی کردن ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت قطعا شرایط بهتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این برنامه ایستگاه‌های شارژ موتور‌های برقی پیش‌بینی شده جایگاه‌های شارژ موتورسیکلت‌های برقی در گستره شهر تهران و نقاطی که جاذبه سفر دارند، توسط شهرداری احداث شود تا کسانی که وسیله نقلیه برقی دارند، نگران شارژ موتورسیکلت‌ها نباشند.

تشکری هاشمی با اشاره به شبکه معابر شهری گفت: با توجه به اینکه برخی از بزرگراه‌ها به‌ویژه در غرب تهران و مناطق ۲۱ و ۲۲ دسترسی‌های محدودی برای ورود و خروج به محور‌های بزرگراهی دارند، پیش‌بینی شده حداقل ۸۵ تقاطع غیرهمسطح در معابری که فاقد دسترسی هستند و شهروندان برای تردد مجبورند مسافت طولانی طی کنند، احداث شود. همچنین تکمیل شبکه بزرگراهی که قبلا شروع شده و الان نیمه‌تمام هستند هم در دستور کار قرار دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اکنون بخش زیادی از ناوگان حمل‌ونقل انبوه‌بر (مترو و اتوبوس) فرسوده هستند، بنابراین در برنامه چهارم پیش‌بینی شده که نباید بیش از پنج درصد ناوگان در انتظار اورهال باشند و ناوگان انبوه‌بر باید با ۹۵ درصد ظرفیت کار کند. به‌عبارت دیگر، براساس موارد پیش‌بینی شده قطعا ناوگان حمل‌ونقل عمومی شرایط مطلوب‌تری نسبت به وضعیت کنونی خواهد داشت./باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: