صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۳ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 13
کد خبر: ۱۶۸۱۱۲

اوکراین از اسرائیل سامانه پدافند هوایی درخواست کرد

سفیر اوکراین در فلسطین اشغالی ناامیدی ضمنی خود را از سطح کمک‌های تل‌آویو به کی‌یف ابراز داشت و در عین حال خواهان تحویل سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی به اوکراین شد.

به گزارش راهبرد معاصر، «یوگن کورنیچوک» در گفت و گو با شبکه تلویزیونی صهیونیستی «آی ۲۴ نیوز» خاطرنشان کرد: ما از کسانی که به ما کمک می کنند ممنونیم اما نمی توان با کمک های بشردوستانه پیروز جنگ شد.

وی با بیان اینکه جنگیدن در زمستان سخت تر است، گفت: ما برای نجات جان شهروندانمان به ابزارهای دفاعی نیاز داریم.

این مقام اوکراینی، ‌نبود اراده در میان مقامات رژیم صهیونیستی برای ارائه سامانه های دفاع هوایی به اوکراین را عامل اصلی اختلافات بین تل‌آویو و کی‌یف عنوان کرد.

کورنیچوک درباره گفت و گوی تلفنی هفته گذشته الی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، آنرا "ناامیدکننده" توصیف کرد اما گفت هنوز برای قضاوت زود است و ما کماکان سعی داریم تعاملات را دوستانه نگه داریم.

وی، دلیل تاخیر طرف اوکراینی در پاسخ دادن به تماس وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را مشکلات فنی عنوان کرد و گفت: دو طرف هفته آینده نیز یک تماس تلفنی خواهند داشت.

این دیپلمات اوکراینی با اشاره به حمایت های غرب از کی‌یف ابراز عقیده کرد: "ما هر روز قوی تر می شویم و روسیه با کمبودهای بیشتری مواجه می شود. ما زمستان را با پیروزی پشت سر خواهیم گذاشت و سرزمین هایمان را در آینده نزدیک آزاد می کنیم."

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» پیشتر با اشاره به روابط نزدیک بنیامین نتانیاهو نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، از کاهش حمایت تل‌آویو از کی‌یف در دوره جدید خبر داد.

از زمان بحران اوکراین و صف آرایی غرب در برابر روسیه به سرکردگی آمریکا، رژیم صهیونیستی بر سر یک دو راهی قرار گرفت. این رژیم در آغاز موضع محتاطانه ای در قبال جنگ اوکراین و روسیه گرفت و تلاش کرد تا به نوعی خود را از این مناقشه دور نگه دارد اما هرچه از آغاز جنگ گذشت، مجبور شد تا مواضع خود را به آمریکا به عنوان متحد راهبردی خود نزدیک تر کند. این وضعیت به نوبه خود باعث بروز تنش در روابط تل آویو و مسکو شد که اولین نشانه های آن در تعطیلی دفتر آژانس یهود در روسیه خود را نشان داد.

درپی تشدید تنش در روابط مسکو و تل آویو پس از جنگ اوکراین، وزارت دادگستری روسیه در دستوری خطاب به آژانس یهود که به صورت نامه به این آژانس ارسال شد، تمام فعالیت‌های آن را در خاک روسیه ممنوع اعلام کرد.

به دنبال بسته شدن آژانس یهود در مسکو، «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی خواستار اتخاذ تدابیری از جمله توقف انتقال مالکیت زمین کلیسای «الکساندر نوسکی» در قدس اشغالی به روسیه، اقداماتی برای کمک به اوکراین و فراخواندن سفیر رژیم اسرائیل در مسکو برای مشورت شد.

این تنش در روابط بین مسکو و تل آویو با توجه به موقعیت روسیه در منطقه بویژه حضور در سوریه و وجود جمعیت روس تبارها در فلسطین اشغالی باعث اختلاف نظرهایی در بین سران رژیم صهیونیستی در ارتباط با مدیریت بحران بین روسیه و غرب بر سر اوکراین شد و به دنبال آن تنش لفظی مقام های رژیم صهیونیستی درباره روابط با روسیه بالا گرفت و «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب لیکود پیش از انتخابات پارلمانی اخیر، اظهارات ضد روسی لاپید نخست وزیر وقت این رژیم را عامل تخریب روابط تل‌آویو - مسکو دانست.

این مواضع تل آویو از آغاز بحران اوکراین تاکنون به خوبی نشان می دهد که رژیم صهیونیستی بین چکش آمریکا به عنوان همپیمان سنتی و سندان روسیه به عنوان قدرت تاثیرگذار بر معادلات منطقه گیر افتاده و تلاش می کند که تا در سایه طولانی شدن بحران، شاید بتواند کمترین ضربه را متحمل شود./ ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: